• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4962 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۶ تير

تورم و سفره‌هاي تهي

محدثه كاظمي

اين روزها ديگر تورم ماهانه معنايي ندارد و تورم هفته‌اي و چه بسا روزانه ملموس‌تر است. تورمي كه در حال زدن ركورد ۲۷ ساله خود است خبر از حوادث ناگوار مي‌دهد! به نظر براي احتساب تورم نيازي به اين همه نمودارهاي رنگارنگ و اعداد و بيان تورم نقطه‌اي و سالانه و ماهانه نيست، چون كافي است يك ماه از خانه بيرون نرفته و بعد براي خريد به بيرون تشريف ببريد، گويا كه سريال مردان آنجلس پيش روي چشمان‌تان به تصوير كشيده مي‌شود. پولي كه در دست داريد به مقدار زيادي ارزش خود را از دست داده است!  تورم با اين حجم، اثرات كوتاه‌مدت و بلندمدت زيادي دارد! اثر ابتدايي اين تورم، حذف كالاهاي غيرضروري است! كالاهايي كه در زمره دكوراسيون و تزيينات و اجناس لوكس قرار مي‌گيرند و تامين آنها در اين شرايط تنگدستي لازم به نظر نمي‌رسد. نوبت به تامين نيازهاي اوليه مي‌رسد، خوراك، پوشاك، مسكن! بحث مسكن گروهي كه تا اكنون صاحبخانه شده بودند را در بر نمي‌گيرد، اين افراد در آرامش بيشتري نسبت به سايرين به سر مي‌برند، اين گروه مستاجران هستند كه دغدغه جديدي بر دغدغه‌هاي قبلي آنان افزوده شده است! افزايش نرخ كرايه‌ها و تطبيق درآمد (اگر دچار تعويق پرداخت نشود) با اجاره، سبب سقوط پلكاني منطقه مسكوني و اسباب نارضايتي خواهد شد! پس از اين نوبت به پوشاك مي‌رسد، اگرچه پوشاك جزو نيازهاي اوليه است اما در مقايسه با خوراك از اولويت كمتري برخوردار است و ناخواسته حذف و در گروه نيازهاي ثانويه قرار مي‌گيرد! نياز اوليه باقيمانده بعدي، خوراك است و در برابر افزايش قيمت لبنيات، حبوبات، ميوه و سبزيجات، گوشت و مرغ و... حتي نان كه قوت غالب سفره‌هاست، باز هم نياز به اولويت‌بندي ضروري به نظر مي‌رسد و در نتيجه اين اولويت‌بندي‌ها، تنها سفره‌هاي غذايي است كه كوچك و كوچك‌تر مي‌شود تا جايي كه تمام مواد مورد نياز بدن حذف شده و  تنها به سير شدن اكتفا مي‌شود. در واقع سفره‌ها ديگر كوچك نمي‌شوند، بلكه سفره‌ها تهي مي‌شوند!
تهي شدن سفره‌هاي غذايي در كوتاه‌مدت دردناك است اما در بلندمدت، خانواده‌ها و كشور را درگير هزينه‌هاي حوزه سلامت مي‌كند، درمان بيماري‌هايي كه اين‌بار بسيار گران تمام مي‌شود! 
تورم اگر چه در ظاهر موضوعي اقتصادي به نظر مي‌رسد اما پيامدهاي اجتماعي، فرهنگي و حتي سياسي را در بازه زماني طولاني‌تر به دنبال خواهد داشت. اينكه سازمان تامين اجتماعي بيان مي‌كند ۳۰ميليون نفر در فقر مطلق به سر مي‌برند يعني كار از نمودار و اعداد و حساب و كتاب گذشته است و كشور نياز به تصميماتي با سرعت بالا دارد وگرنه خسارت‌هاي حاصل از اين تورم در حوزه‌هاي بسياري اتفاق افتاده و غيرقابل جبران خواهد بود!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون