• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4964 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۸ تير

خبر ديپلماسي

نامه وليعهد سعودي به نخست‌وزير جديد اسراييل

منابع آگاه عربستاني به وبسايت ويكي‌ليكس سعودي گفتند كه «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي در نامه‌اي به «نفتالي بنت» انتخاب وي به عنوان نخست‌وزير رژيم صهيونيستي را تبريك گفته است.به گفته اين منابع، محمد بن سلمان در اين نامه، گفته است كه به تمامي تفاهمات پيشين خود با رژيم صهيونيستي در دوره «بنيامين نتانياهو» پايبند است. به گزارش فارس، او در اين نامه ابراز اميدواري كرده است كه كابينه «نفتالي بنت» با جديت پرونده ايران را پيگيري كرده و در برابر خطر ادعايي ايران در منطقه بايستد.به گفته اين منابع، وليعهد سعودي نامه خود را با توجه به اعلاميه ارتش امريكا مبني بر خارج كردن تجهيزات نظامي خود از كشورهاي غرب آسيا از جمله عربستان در اين ماه، نوشته است. هرچند سخنگوي ائتلاف سعودي در واكنش به قصد واشنگتن براي جمع‌آوري سامانه‌هاي پدافند هوايي از عربستان سعودي مدعي شده بود كه اين كشور توانايي دفاع از خود را دارد.ويكي‌ليكس سعودي در ادامه به نقل از منابع خود نوشت كه دولت سعودي قصد دارد به هواپيماي حامل «يايير لاپيد» وزير خارجه رژيم صهيونيستي براي عبور از حريم هوايي عربستان جهت سفر به امارات، مجوز بدهد. «جيسون گرينبلات» فرستاده دولت سابق امريكا به غرب آسيا در ماه مارس گذشته گفته بود كه دولت سعودي در مسير امضاي توافق سازش با رژيم صهيونيستي پيش مي‌رود. به گفته وي اين رخداد شايد مقداري نياز به زمان داشته باشد، اما رياض در اين مسير قرار گرفته است.


ايران، محور رايزني‌هاي جديد اسراييل و امريكا

رييس رژيم صهيونيستي كه براي ديدار با مقام‌هاي امريكايي به اين كشور سفر كرده است، از رايزني خود با جو بايدن عليه ايران خبر داد.«رِووين ريولين» رييس رژيم صهيونيستي ديروز در جمع يهوديان نيويورك اظهاراتي عليه ايران مطرح كرد و خبر داد كه با جو بايدن رييس‌جمهور امريكا درباره ايران رايزني مي‌كند.پيش از اين در خبرها آمده بود كه ريولين براي هماهنگي درخصوص مواردي كه بايد درباره ايران به واشنگتن بگويد با «نفتالي بنِت» نخست‌وزير و ديگر سران ارشد كابينه جديد اين رژيم ديدار كرد. بنا بر گزارش شبكه عبري‌زبان «كان‌نيوز» جلسه مذكور براي هماهنگي پيامي درخصوص ايران است كه كابينه جديد قصد دارد از طريق ريولين به واشنگتن انتقال دهد.طبق اين گزارش، «احتمال مي‌رود اسراييل بر موضع خود مبني بر مخالفت درخصوص احياي توافق هسته‌اي ايران (برجام) تاكيد كند اما اين انتظار هم وجود دارد كه پيشنهادهايي براي ايجاد تغييراتي در اين توافق به امريكا ارايه كند». بنا بر گزارش رويترز، جو بايدن ديروز در كاخ سفيد با ريولين براي انجام يگ گفت‌وگوي مفصل درباره تلاش‌هاي امريكا براي بازگشت به توافق هسته‌اي ايران و تشكيل كابينه جديد رژيم صهيونيستي ديدار خواهد كرد.بنا بر گزارش اين رسانه غربي، يك منبع مطلع از ديدار امروز بايدن و ريولين گفته است كه انتظار مي‌رود رييس‌جمهور امريكا در اين ديدار بگويد كه واشنگتن و تل‌آويو اهداف مشتركي دارند و آن اين است كه به ايران اجازه دستيابي به سلاح هسته‌اي داده نشود.به گفته اين منبع مطلع، رييس‌جمهور امريكا در ديدار با رييس رژيم صهيونيستي همچنين بر حمايت واشنگتن از «حق اسراييل براي دفاع از خود» تاكيد خواهد كرد.رويترز در گزارش خود خبر داد، بايدن و ريولين در ديدار امروز خودشان در كاخ سفيد درباره جنگ دوازده روزه رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه هم تبادل نظر مي‌كنند.پيشتر در خبرها آمده بود كه امريكا تعهد خود را براي تامين كمك‌هاي مالي بيشتر براي سامانه گنبد آهنين اعلام كرده است. سفر رووين ريولين به امريكا در شرايطي انجام شده كه او قرار است هفتم جولاي (۱۶ تيرماه) از منصب رييس رژيم صهيونيستي بعد از اتمام دوره هفت ساله خود كنار برود و «اسحاق هرتزوگ» جانشين او شود.


ملاحظه‌هاي تل‌آويو  درباره برجام

وزير امور خارجه جديد رژيم صهيونيستي هنگام ديدار با «آنتوني بلينكن»، وزير امور خارجه امريكا در شهر «رم» گفت كه تل‌آويو «ملاحظاتي جدي» درباره برجام دارد. وزير خارجه رژيم صهيونيستي با اين وجود تأكيد كرد امريكا و اسراييل نبايد اختلافات‌شان در اين زمينه را به صورت علني مطرح كنند.لاپيد در ابتداي ديدار با بلينكن گفت: «اسراييل ملاحظاتي جدي درباره توافق هسته‌اي كه در وين پي‌ريزي مي‌شود دارد. ما معتقديم روشي كه بايد براي رايزني درباره اين اختلافات در پيش گرفت، مطرح كردن آنها در گفت‌وگوهاي مستقيم و حرفه‌اي و نه در كنفرانس‌هاي خبري است.»وزير خارجه رژيم صهيونيستي همچنين تأكيد كرد واشنگتن و تل‌آيو اهداف يكساني دارند و اختلافات موجود بين آنها درباره روش‌هاي دست يافتن به آن اهداف است. به گزارش خبرگزاري فارس، اين اظهارات وزير خارجه رژيم صهيونيستي احتمالا از سوي برخي از تحليلگران تازه‌ترين نشانه از تغيير خط مشي تل‌آويو با واشنگتن در خصوص پرونده برنامه هسته‌اي ايران ديده خواهد شد.اين دسته از تحليلگران معتقدند كابينه جديد رژيم صهيونيستي قصد دارد بر خلاف كابينه «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير سابق اين رژيم از علني كردن اختلافات با امريكا در خصوص ايران بپرهيزد.اين در حالي است كه گروه ديگري از تحليلگران، اظهارات علني مقام‌هاي امريكا و رژيم صهيونيستي را بخشي از تقسيم كار ميان دو طرف در راستاي بازي «پليس خوب-پليس بد» براي گرفتن امتيازات حداكثري از ايران در مذاكرات هسته‌اي مي‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون