• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4965 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۹ تير

گزارش عملكرد ايميدرو به مناسبت روز صنعت و معدن

ايميدرو؛ توسعه زيربناها، توانمندسازي و ماموريت‌هاي جديد

سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي معدن و صنايع معدني، علاوه بر ايجاد اشتغال، از يك‌سو توسعه مناطق كم‌برخوردار، تقويت زيرساخت‌هاي كشور و نيز كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي را در پي داشته و از ديگر سو، با اجراي برنامه‌هاي آموزشي و همكاري با دانشگاه‌ها و مراكز علمي، سبب توانمند شدن بخش خصوصي شده است. اين سازمان در عين حال طي سال‌هاي اخير ماموريت‌هاي جديدي از جمله صنعت گوهرسنگ‌ها، براي توسعه بخش معدن و صنايع معدني طراحي و اجرايي كرده است. سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، به ويژه در سالي كه به نام «توليد، پشتيباني‌ها و مانع‌زدايي‌ها» مزين شده، اهداف فوق را در قالب دو استراتژي كلان «توسعه» و «توانمندسازي» شكل مي‌دهد. در اين ميان سرمايه‌گذاري و راه‌اندازي طرح‌ها، اكتشاف، فعال‌سازي معادن راكد، تنوع‌سازي در تامين مالي، بومي‌سازي، تقويت جايگاه صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني، توسعه برنامه‌هاي آموزشي و... ذيل استراتژي‌هاي فوق انجام مي‌شود.

سرمايه‌گذاري، اشتغال و جذب سرمايه از بخش خصوصي
به گزارش روابط عمومي ايميدرو، ارزش سرمايه‌گذاري‌هاي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) از ابتداي تاسيس تا پايان سال 99 به بيش از 21.5 ميليارد دلار رسيد. اين ميزان سرمايه‌گذاري در راستاي سياست‌هاي كلان وزارت صنعت، معدن و تجارت و با مشاركت بخش خصوصي انجام شده است. در سال جاري نيز با احتساب نزديك به بيش از يك ميليارد و 941 ميليون دلار، از 23.5 ميليارد دلار عبور مي‌كند. در همين حال ميزان اشتغال ايجاد شده از سال 92 تا پايان سال قبل به 16700 نفر رسيد. در سال 99 با تكميل و افتتاح طرح‌هاي جديد، بيش از 3.45 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در حوزه معدن و صنايع معدني محقق و براي بيش از 4200 نفر شغل به صورت مستقيم ايجاد شد.امسال نيز برنامه راه‌اندازي بيش از 1.9 ميليارد دلار پروژه در برنامه قرار دارد كه اشتغال مستقيم آن از 5هزار نفر عبور مي‌كند. يكي ديگر از اقدامات ايميدرو طي سال‌هاي اخير تنوع بخشي به تامين مالي طرح‌ها بوده به‌طوري كه از سال 92 براي چهل و هفت طرح، بيش از 7.2 ميليارد دلار سرمايه از بخش خصوصي تامين شده كه 2.5 ميليارد دلار آن محقق شده و براي بيش از هفت هزار نفر شغل ايجاد شده است.

اكتشاف و احياي 500 معدن كوچك
اكتشاف پهنه‌ها در فازهاي شناسايي و پي جويي در 30 استان شامل 104 پهنه در بيش از 680 هزاركيلومتر مربع گستره كشور در حال اجراست كه 70درصد آن تكميل شده است. نكته قابل توجه اين است كه محدوده‌هاي معدني كشور شامل محدوده‌هاي اكتشافي، گواهي كشف و پروانه‌هاي اكتشافي كمتر از 5درصد مساحت كشور است. از سوي ديگر طبق برنامه ايميدرو، تا پايان سال جاري حفاري اكتشافي به مرز يك ميليون متر مي‌رسد. طرح فعال‌سازي معادن كوچك و متوسط در نقاط مختلف كشور، با هدف فعال‌سازي معادن بخش خصوصي كه به دليل شرايط داخلي يا بين‌المللي نيمه فعال و يا تعطيل شده‌اند، از آذر ماه سال 97 تعريف و در سال 98 عملياتي شده است. با اجراي اين طرح تا پايان سال 98، تعداد 146معدن در مناطق كمتر توسعه يافته احيا شده و در سال 99، تعداد 253 معدن احيا و 14 كارخانه فرآوري، احداث شد. همچنين از ابتداي امسال تا 23 خرداد ماه سال جاري 101 معدن كوچك احيا و فعال شده است. بدين ترتيب تعداد كل معادن احيا شده بخش خصوصي از ابتداي اجراي طرح، به 500 واحد معدني رسيده است.

راهبري شركت‌هاي بزرگ و شناسايي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري
برنامه افزايش سرمايه شركت‌هاي بزرگ در سال 99 با هدف حفظ سرمايه و تكميل طرح‌هاي توسعه بيش از 39 هزار ميليارد تومان بود.از سوي ديگر ايميدرو با هدف تنوع بخشي به تامين مالي طرح‌ها، اقدام به شناسايي 215 هزار ميليارد تومان (10 ميليارد دلار) طرح بزرگ و متوسط مقياس در حوزه معدن و صنايع معدني (عموما واحدهاي تابعه) كرده است. درمدل يادشده، حداقل 6 شركت سهامي عام پروژه زيرمجموعه شركت‌هاي فولاد مباركه، فولاد خوزستان، ملي صنايع مس ايران، گل گهر، چادرملو و معادن تشكيل شده و طرح‌هاي مختلف موجود در قالب اين شركت‌ها دسته‌بندي و سهام شركت‌هاي مذكور متناسب با پيشرفت مالي پروژه‌ها، در بورس به مردم عرضه مي‌شود. تاكنون نخستين شركت سهامي عام پروژه با نام «تجلي» در آستانه پذيرش در بورس است. 

توانمندسازي و طريق هدايت منابع مالي به بانك‌هاي توسعه اي
ايميدرو درنظر دارد با همكاري بنگاه‌ها و بانك‌ها، بخشي از منابع حاصل از فروش را به سمت بانك‌هاي توسعه‌اي هدايت و منابع حاصله را صرف تامين منابع مالي مورد نياز تكميل طرح‌هاي نيمه تمام كشور كند. در اين باره، نخستين تفاهمنامه بهمن ماه سال گذشته، با بانك صنعت و معدن به ارزش 12 هزار ميليارد تومان (در قالب 3 فاز) منعقد شد و در ادامه طي 22 جلسه با بانك‌ها، تفاهمنامه‌هاي جديدي در حال تهيه است.
 در كنار اين موارد درخصوص موضوعاتي چون صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني، ارزآوري، بومي‌سازي، زيربناها (آب، جاده، خط ريلي و برق)، گوهرسنگ‌هاو همكاري با دانشگاه‌ها نيز اقدامات موثري صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون