• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4965 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۹ تير

نگاهي به مسير دو مدعي ليگ تا هفته پاياني

استقلال به قهرماني پرسپوليس كمك مي‌كند؟

گروه ورزش

 

با تساوي دو تيم سپاهان و فولاد در هفته بيست‌وچهارم ليگ برتر، پرسپوليس با دو اختلاف امتياز به تنهايي صدرنشين شد. حالا سرخ‌ها ۵۱ امتيازي هستند و زردپوشان اصفهان ۴۹ امتياز دارند. اين يعني سرنوشت قهرماني ليگ به دستان يحيي گل‌محمدي و شاگردانش افتاده و اگر آنها بتوانند ۶ بازي آخر خودشان در ليگ را ببرند، پنجمين قهرماني پياپي‌شان را جشن خواهند گرفت. تا هفته پيش به دليل تساوي دو تيم در امتيازات و تفاضل گل بهتر سپاهان شرايط متفاوت بود. 

بررسي ۶ بازي آخر دو تيم مدعي قهرماني نشان مي‌دهد آن «اگر»ي كه در پاراگراف قبل آمد، يعني بردن شش بازي باقيمانده براي پرسپوليس كاري است بسيار سخت و دشوار. حتي مي‌توان گفت روي كاغذ، سپاهان بازي‌هاي آسان‌تري نسبت به پرسپوليس دارد. پرسپوليس در هفته پيش رو امروز (چهارشنبه) در آزادي به مصاف گل‌گهر سيرجان خواهد رفت. پرسپوليس در بازي رفت با ۵ گل به برتري رسيد و گل‌گهر در آخرين بازي خود مقابل استقلال با دو گل شكست خورد. اما اين دو هيچ‌كدام تضميني براي پيروزي ميزبان نخواهد بود چرا كه امير قلعه‌نويي هميشه مقابل پرسپوليس سرشار از انگيزه بوده. در همين هفته روز پنجشنبه سپاهان با تيم قعر جدولي و احتمالا سقوط‌كننده ماشين‌سازي بازي خواهد كرد. ديداري كه نبايد براي شاگردان محرم نويدكيا مشكل‌ساز باشد. مخصوصا اينكه سپاهان بعد از پرسپوليس بازي خواهد كرد شرايط را براي اين تيم بسيار بهتر مي‌كند. 
در هفته بيست‌وششم پرسپوليس در يك بازي بسيار سخت در اهواز مهمان فولاد است. فولادي كه با متوقف كردن سپاهان كمك بزرگي به پرسپوليس كرد و حالا مي‌تواند همان لطف را در حق سپاهان انجام دهد. پرسپوليس بازي رفت را در آزادي به سختي و با حساب دو بر يك برنده شد اما تيم جواد نكونام ثابت كرده در زمين خودي اهل باج دادن به هيچ تيمي نيست. سپاهان هم مهمان پيكان است كه گرچه آنچنان خطر سقوط را حس نمي‌كند اما بايد تا لحظه آخر حواسش جمع باشد و براي كسب امتياز وارد زمين شود. با اين حال مطمئنا بازي با پيكان راحت‌تر از بازي با فولاد است. 
در هفته بيست‌وهفتم پرسپوليس يك بازي سخت ديگر پيش رو دارد و بايد در آزادي از تراكتور ميزباني كند. پرسپوليس در بازي رفت اين فصل و فينال سوپرجام تراكتور را با دو سرمربي متفاوت شكست داده و حالا بايد با تراكتور مدل فيروز كريمي بازي كند. البته اگر كريمي تا آن موقع روي نيمكت تيم تبريزي مانده باشد! به هر حال سرعت تغيير سرمربي در تراكتور در حال تبديل شدن به يك ركورد جهاني است. تراكتور با وجود همه اين شرايط هميشه رقيبي سرسخت براي پرسپوليس بوده و خواهد بود. در سمت مقابل سپاهان در دربي اصفهان ميزبان ذوب‌آهن است. ذوب‌آهن جزو تيم‌هاي فانوس به دست ليگ است كه براي تك‌تك امتيازات بايد بجنگد. از اين حيث زردپوشان بازي راحتي مقابل تيم همشهري ندارند. 
در هفته بيست‌وهشتم پرسپوليس ميزبان آلومينيوم اراك است. تنها باخت پرسپوليس در ليگ اين فصل تا به امروز مقابل همين آلومينيوم رقم خورده است. تيمي كه كادر فني‌اش دستخوش تغيير شد اما همچنان جزو تيم‌هاي خوب ليگ به حساب مي‌آيد و اين يعني بازي سختي در انتظار پرسپوليس است. سپاهان هم با تيم ميانه جدولي صنعت نفت در خانه بازي مي‌كند؛ صنعت نفتي كه نه سوداي سهميه دارد نه از سقوط مي‌ترسد. 
در هفته بيست‌ونهم پرسپوليس بعد از چند بازي سخت و نفسگير يك بازي آسان مقابل ماشين‌سازي دارد كه احتمالا تا آن موقع سقوطش از احتمال به قطعيت تغيير وضعيت پيدا كرده. هرچند فوتبال است و نمي‌توان با قطعيت از نتايج حرف زد اما به نظر نمي‌رسد پرسپوليس اگر تا آن روز همچنان مدعي مانده باشد مقابل تيم تبريزي به مشكل بخورد. سپاهان اما در يك بازي نسبتا سخت در مشهد مهمان پديده خواهد بود. پديده هم از آن تيم‌هاي ميانه جدولي است كه از اينجاي فصل به بعد بيشتر براي سلامتي بازي مي‌كند چون نه مي‌تواند سهميه بگيرد نه مشكل سقوط دارد. با اين حال انگيزه‌هاي رحمتي كه كلا آدم رقابت‌جويي است مي‌تواند به بازيكنان تيمش كمك كند تا مقابل سپاهان قدرتمندانه بجنگند. 
در هفته پاياني كه اكثر كارشناسان احتمال مي‌دهند سرنوشت ليگ را مشخص خواهد كرد پرسپوليس يك بازي نسبتا آسان مقابل پيكان دارد و سپاهان در يك بازي سخت مهمان استقلال است. استقلال خودش تيمي است كه فعلا با ۸ امتياز اختلاف نسبت به پرسپوليس و ۶ امتياز اختلاف نسبت به سپاهان سوم است و اگر براي قهرماني نجنگد لااقل به‌شدت دنبال كسب سهميه خواهد رفت. بازي استقلال و سپاهان هميشه جزو بازي‌هاي بسيار سخت ليگ براي هر دو تيم بوده و اين مي‌توان پرسپوليس را اميدوار كند كه اگر در هفته‌هاي پيش رو لغزيد، آبي‌ها بتوانند از سپاهان امتياز بگيرند. 
طبق اعلام سازمان ليگ، فصل جاري فوتبال ايران بعد از برگزاري سي‌ هفته، روز جمعه هشت مرداد به پايان خواهد رسيد. اينكه در آن روز كدام تيم جام قهرماني را بالاي سر خواهد برد سوال جذابي است كه جوابش در هفته‌هاي آينده مشخص خواهد شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون