• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4968 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۳ تير

خبرخوان

قانون ماليات بر ارزش افزوده به رييس‌جمهور ابلاغ شد

رييس مجلس قانون ماليات بر ارزش افزوده را به رييس‌جمهور ابلاغ كرد. دارندگان گذرنامه‌هاي سياسي و خدمت، خدمه وسايل نقليه عمومي زميني و دريايي و خطوط پروازي، دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از كشور (دارندگان اجازه خروج دانشجويي)، بيماراني كه با مجوز شوراي پزشكي جهت درمان به خارج از كشور اعزام مي‌شوند، دارندگان پروانه گذر مرزي و مرزنشينان، جانبازان انقلاب اسلامي كه براي معالجه به كشور‌هاي ديگر اعزام مي‌شوند، زايران ايراني كه در ايام اربعين حسيني به مقصد عراق از كشور خارج مي‌شوند و ايرانيان مقيم خارج از كشور كه داراي كارنامه شغلي از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي هستند، از پرداخت اين ماليات معاف مي‌شوند.

اقتصاد كدام كشورها  از كرونا عبور كرد؟ 

جديدترين گزارش اتاق بازرگاني تهران نشان مي‌دهد كه در فصل نخست سال ۲۰۲۱ ميلادي، رقم تجارت بسياري از كشورها بار ديگر مثبت شده اما ايران هنوز نتوانسته از دشواري‌هاي كرونا عبور كند.با افزايش تحريم‌هاي نفتي امريكا عليه ايران، دولت تلاش كرد با حمايت از صادرات غيرنفتي، جاي خالي بخشي از درآمدهاي نفتي را جبران كند و آمارهايي كه از سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ منتشر شد نيز نشان از بهبود نسبي اين شرايط داشت.با اين وجود شيوع ناگهاني ويروس كرونا، اقتصاد ايران را نيز مانند اقتصاد بسياري از كشورهاي جهان تحت‌تاثير خود قرار داد، اما آمار تجارت خارجي ايران افتي قابل توجه را به ثبت رساند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در فصل نخست سال جاري ميلادي بيشترين رشد تجارت ثبت شده به زيمبابوه با مثبت ۳۸ درصد اختصاص دارد و پس از آن غنا، ويتنام و تايوان قرار دارند.در ميان غول‌هاي اقتصادي، چين توانسته با رشد ۳۱ درصدي بهترين عملكرد را داشته باشد و در كنار آن، سوييس، برزيل، سنگاپور، كره جنوبي، كانادا  و ژاپن  قرار دارند. ايالات متحده امريكا نيز در اين مدت رشدي حدود يك درصدي را به ثبت رسانده است. در ميان كشورهايي كه همچنان آمارشان منفي مانده، انگلستان، ايسلند و روسيه ديده مي‌شوند و در قعر اين جدول نيز ايران با رشد تجاري منفي ۲۶ درصدي قرار دارد.


گران‌فروشي در صدر تخلفات

سعيد محمدي‌پور معاون بازرسي و نظارت سازمان صمت استان تهران بيشترين عناوين تخلف صنفي در سه‌ماهه نخست امسال را گرانفروشي، عدم درج قيمت و عدم صدور فاكتور عنوان كرد. وي با بيان اينكه بازرسي از اصناف و واحدهاي توزيعي استان تهران در سه‌ماهه نخست سال جاري ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته، گفت: در اين مدت ۲۳۳ هزار بازرسي از اصناف تهراني انجام شده است. به گفته وي تعداد پرونده‌هاي متشكله در سه‌ماهه نخست امسال ۱۹ هزار و ۷۱۷ پرونده به ارزش بيش از ۹۰۰ ميليارد تومان بوده كه جهت تعيين تكليف به مراجع قضايي ارسال شده است.

 بخشي از كريدور ريلي زاهدان- چابهار افتتاح مي‌شود

محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي گفت: بخش‌هايي از كريدور ريلي زاهدان ـ چابهار در ماه‌هاي آينده به بهره‌برداري مي‌رسد. وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه امسال اولين برنامه ورود الحاق ناوگان ريلي توليد داخل را به شبكه ريلي برگزار مي‌كنيم، گفت: نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد آنچناني در اين موضوع رخ نداده است اما به يك جريان پايدار تبديل شده است. وي تاكيد كرد: كارخانه‌هاي سازنده داخلي با استفاده از خلاقيت‌ها، اقلام گلوگاهي در اين حوزه را توليد مي‌كنند تا وابسته به خارج نباشيم. اسلامي ادامه داد: سومين سال منع ورود ناوگان ريلي خارجي به كشور را تجربه مي‌كنيم و اميدواريم با استفاده از ظرفيت شركت‌هاي سرمايه‌گذار و تنوع مالي در اين حوزه روند توليد عرضه ناوگان افزايش يابد.

اوپك‌پلاس بدون امارات به توافق رسيدند

منابع آگاه گفتند اوپك‌پلاس توافق كردند حتي اگر امارات همچنان با تمديد توافق مخالفت كند، از ماه آگوست نفت بيشتري به بازار روانه و دوره توافق كاهش توليد را تمديد كنند اين درحالي است كه در اوپك‌پلاس بدون اجماع كليه اعضا هيچ توافقي اجرايي نمي‌شود.

ايران جزو ۷ كشور جهان در بيشترين ميزان استخراج رمزارز

خدادادي بهلولي، مجري طرح تامين برق مراكز استخراج رمزارز‌ها در توانير بر اين باور است كه در حال حاضر چين، روسيه، امريكا، قزاقستان، كانادا، ايسلند و ايران هفت كشوري  هستند كه بيشترين ميزان استخراج رمز ارز در آنها صورت مي‌گيرد. او در اين خصوص توضيح داد كه: «عامل اصلي شيوع پديده استخراج غيرمجاز رمز ارز‌ها در ايران، وجود تعرفه‌هاي تخفيفي حامل‌هاي انرژي و بسيار ناچيز در مقايسه با قيمت‌هاي جهاني است. تاكنون ۳ هزار و ۶۴۶ مركز غيرمجاز استخراج رمز ارز با ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماينر شناسايي و جمع‌آوري شده است، توان مصرف برق اين تعداد مركز غيرمجاز رمز ارز، بيش از ۵۷۰ مگاوات بود.»

فاصله توليد و مصرف برق به ۱۱ هزار مگاوات رسيد

سخنگوي صنعت برق درباره ميزان مصرف و توليد برق گفت: در حال حاضر صنعت برق شرايط بسيار سختي را سپري مي‌كند.  اكنون فاصله توليد و‌ مصرف برق به دليل گرماي هوا به‌شدت افزايش يافته و حتي تا ۱۱ هزار مگاوات رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون