• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4972 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۷ تير

سلسائو - آلبي سلسته، تقابلي به درازناي تاريخ

بامداد جنون و زيبايي

مرضيه حسين‌خاني

يكشنبه 20 تير و از ساعت 4:30 بامداد يكي از كلاسيك‌ترين مسابقات تاريخ فوتبال برگزار مي‌شود. در اين بازي كه حكم فينال كوپا آمه ريكا را دارد برزيل مقابل آرژانتين به ميدان خواهد رفت. دو دشمن قديمي، دو كشور همسايه، دو سرزمين اعجوبه‌هاي تاريخ فوتبال اين‌بار براي فتح جام كوپا 2020 با يكديگر نبرد خواهند كرد. 

در دو ديدار نيمه‌نهايي كوپا ابتدا برزيل مقابل پرو به ميدان رفت. برزيل در دور گروهي پرو را با حساب 4 بر صفر شكست داده بود و به نظر مي‌رسيد براي رسيدن به فينال كار سختي نداشته باشد. شاگردان تيته بازي را هم خيلي خوب شروع كردند و بعد از خلق چند موقعيت توسط لوكاس پاكتا به گل اول رسيدند. پاكتا در بازي قبل برزيل مقابل شيلي هم تك گل تيمش را به ثمر رسانده بود. بعد از گل اما اين پرويي‌هاي سختكوش بودند كه روي دروازه برزيل فشار آوردند و چند بار تا فتح دروازه ادرسون پيش رفتند. در نهايت برزيل ميزبان در يك ديدار سنگين با همان يك گل پاكتا به پيروزي رسيد و راهي فينال شد. 
يك پاي ديگر فينال كوپا بامداد روز چهارشنبه از بين آرژانتين و كلمبيا مشخص شد. همه منتظر نمايش مسي در اين ديدار حساس بودند و مي‌خواستند ببينند آيا فوق ستاره آرژانتيني مي‌تواند تيم ملي كشورش را به فينال رهنمون كند يا نه. در اين بازي آرژانتين خيلي زود روي پاس مسي به لائوتارو مارتينز صاحب گل شد. اين تيم موقعيت‌هاي زياد ديگري را هم به دست آورد اما از دست داد. در نيمه دوم كلمبيا با فشار روي دروازه آرژانتين و با فرار تماشايي دياز و ضربه قشنگ‌ترش گل تساوي را وارد دروازه ياران مسي كرد. مسي در اين بازي چند بار ديگر بازيكنان تيمش را در موقعيت گلزني قرار داد اما ديگر توپي از خط دروازه عبور نكرد. عكس ساق پاي خوني شده مسي در اين بازي كه به دليل خطاهاي متعدد كلمبيايي‌ها بارها سرنگون شد از اين بازي پرهيجان به جا ماند. در اين بازي 6 بازيكن كلمبيا كارت زرد گرفتند كه همه آنها بابت خطا روي مسي بود!
بازي بعد از تساوي يك بر يك راهي ضربات پنالتي شد و در اينجا بود كه درخشش فوق‌العاده اميليانو مارتينز گلر آرژانتين تيمش را راهي دور بعد كرد. مارتينز موفق شد سه پنالتي كلمبيايي‌ها را بگيرد و در سمت مقابل با گل شدن پنالتي‌هاي مسي و پاردس و لائوتارو مارتينز آرژانتين راهي فينال شد.
ديدار سلسائو و آلبي سلسته يكي از قديمي‌ترين بازي‌هاي تاريخ فوتبال است. اين دو تيم براي نخستين‌بار در سال 1914 به مصاف هم رفتند كه برزيل سه بر صفر به پيروزي رسيد. بعد از آن در طول بيش از يك قرن رقابت نفسگير بين دو تيم، آنها 112 بار باهم رويارويي داشته‌اند كه در اين تعداد بازي برزيل 40 بار برنده شده و سهم آرژانتين 46 بار بوده. 26 بازي دو تيم هم به تساوي رسيده است. اما در 20 بازي آخر دو تيم سهم برزيل از پيروزي به مراتب بيشتر بوده. برزيل در اين 20 بازي 12 بار برنده شده و آرژانتين تنها 5 بار برنده از زمين خارج شده است. 
جدا از بازي‌هاي رودررو، برزيل و آرژانتين همواره صحنه تقابل بزرگ‌ترين ستاره‌هاي تاريخ فوتبال هم بوده است. هنوز بحث اينكه پله بهترين بازيكن تاريخ فوتبال است يا مارادونا ورد زبان علاقه‌مندان به فوتبال است و بعيد به نظر مي‌رسد اين بحث روزي به اتمام برسد. حالا هم آن تقابل به رويارويي مسي و نيمار در اين فينال جذاب رسيده است. دو ستاره‌اي كه روزي در بارسلونا كنار هم همه جام‌ها را درو مي‌كردند حالا بايد براي فتح قديمي‌ترين جام فوتبال دنيا يعني كوپا آمه ريكا با هم تقابل كنند. 
برزيل به عنوان مدافع عنوان قهرماني تاكنون 9 بار جام قهرماني امريكاي جنوبي را بالاي سر برده است. با اين حال آرژانتيني‌ها هرچه در قهرماني جهان از برزيل عقب افتاده‌اند در كوپا عملكرد بهتري نشان داده‌اند و 14 بار فاتح اين تورنمنت شده‌اند. هرچند هر دو تيم برزيل و آرژانتين در قهرماني كوپا پشت سر اروگوئه هستند كه 15 بار اين جام را بالاي سر برده است. نكته جالب توجه در مورد آرژانتين اين است كه آنها از سال 1993 موفق به قهرماني نشده‌اند. آخرين بار در سال 2016 آرژانتين به فينال رسيد اما در ضربات پنالتي مقابل شيلي شكست خورد. در همان بازي بود كه مسي ضربه پنالتي‌اش را خراب كرد و آن‌قدر مورد انتقاد قرار گرفت كه حتي از تيم ملي خداحافظي كرد. 
حال بايد ديد تكليف اين بازي سراسر هيجان و جذابيت كه معجوني از جنون و زيبايي‌هاي فوتبال است به كجا خواهد رسيد. شايد ساعت 30: 4 بامداد زمان بدي براي تماشاي يك مسابقه فوتبال در خاورميانه باشد اما اگر اين بازي تقابل برزيل و آرژانتين در فينال كوپا آمه ريكا باشد مي‌تواند هر بيننده عاشق فوتبالي را بيدار نگه دارد يا از خواب بلند كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون