• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4973 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۹ تير

خبر

نگراني شديد پنتاگون از حملات اخير به نظاميان امريكا

«جان كربي»، سخنگوي وزارت دفاع امريكا نسبت به حملات اخير به پايگاه‌هاي امريكايي در عراق و سوريه ابراز نگراني كرد. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، كربي طي نشست خبري در پاسخ به سوالي درباره اين حملات گفت: «مشخصا ما بسيار نگران هستيم. امنيت و ايمني خدمه ما در خارج از كشور بسيار بسيار براي‌مان مهم است. مشاهده كرده‌ايد زماني كه اين امنيت و ايمني به خطر بيفتد، ما به‌طور مناسب انتقام گرفته‌ايم». به نوشته وبگاه اطلاع‌رساني پنتاگون، وي همچنين افزود: «ما به دقت و با نگراني عميق اين مساله را زير نظر داريم. همان‌طوركه ديديد، دو روز پيش ما چند مجروح سطحي داشتيم. پس اين چيزي نيست كه ما هرگز از آن چشم‌پوشي كنيم». سخنگوي پنتاگون در واكنش به اصرار خبرنگار امريكايي براي اتخاذ موضعي صريح در اين باره اظهار داشت: «آنها در اين حملات، سلاح‌هاي مرگبار استفاده مي‌كنند. نمي‌دانم چه چيز ديگري بگويم جز اينكه اين يك تهديد بسيار جدي است. ما آن روز شانس آورديم، دو نفر جراحات سطحي برداشتند. كسي نمي‌داند چه اتفاق ديگري ممكن بود رخ دهد. ما هريك از اين حملات را بسيار جدي مي‌گيريم». طي روزهاي اخير عمليات‌هاي متعددي عليه نظاميان و پايگاه‌هاي امريكايي در عراق و سوريه انجام شد، به‌طوري‌كه فقط در بامداد پنجشنبه سه حمله راكتي و موشكي گزارش شد. در يكي از اين حملات، سفارت امريكا در بغداد با چندين فروند راكت و پهپاد انفجاري هدف قرار گرفت و باعث فعال‌شدن سامانه‌هاي ضدهوايي پايگاه سوم التوحيد در اين مجموعه شد. حمله به پايگاه‌هاي نظامي امريكا در عراق در حالي ادامه پيدا مي‌كند كه واشنگتن سعي در به‌ تاخير انداختن گفت‌وگوهاي راهبردي بين عراق و امريكا براي خروج نظاميان اين كشور دارد.

رويترز: امريكا شركت‌هاي چيني بيشتري را تحريم مي‌كند

منابع مطلع به خبرگزاري رويترز گفتند دولت امريكا در روز جمعه (به وقت محلي) بيش از ۱۰ شركت چيني را به بهانه وضعيت منطقه «سين‌كيانگ» به ليست سياه اضافه مي‌كند. به‌رغم هشدارهاي پكن درباره دخالت‌هاي واشنگتن در امور داخلي اين كشور، دولت امريكا اما قصد دارد شركت‌هاي چيني بيشتري را به بهانه‌هاي حقوق بشري تحريم كند. خبرگزاري «رويترز» روز جمعه به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد، دولت امريكا بيش از ۱۰ شركت چيني را به بهانه وضعيت منطقه «سين‌كيانگ» به ليست سياه اضافه مي‌كند. اين منابع - كه نام يا مقام آنها ذكر نشده - به رويترز گفتند، افزوده‌شدن تعداد بيشتري از شركت‌هاي چيني به ليست تحريم‌هاي امريكا بخشي از سياست و اقدامات دولت «جو بايدن» براي پاسخگو كردن پكن در خصوص «نقض حقوق بشر» است. براساس اين گزارش، تصميم وزارت بازرگاني امريكا بعد از اعلاميه آن در ماه گذشته مبني بر افزودن ۵ شركت چيني و تعدادي از شخصيت‌هاي اين كشور به ليست تحريم‌ها انجام مي‌شود. يكي از اين منابع مي‌گويد، وزارت بازرگاني امريكا برنامه دارد كه ۱۴ كمپاني چيني را به دليل «بهره‌كشي و كار اجباري در منطقه سين‌كيانگ» تحريم كند اما هويت اين شركت‌ها هنوز مشخص نشده است. سفارت چين در واشنگتن، كاخ سفيد و وزارت بازرگاني امريكا هنوز به سوالات رويترز درباره اين تصميم دولت بايدن پاسخ نداده‌اند. پيش از اين، «هووآ چون‌يينگ» سخنگوي وزارت خارجه چين گفته بود امريكا بيش از هر كشور ديگري در جهان، مسلمانان را كشته و اكنون نگران وضعيت سين‌كيانگ است. سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين در ادامه گفت كه امريكا تلاش دارد بين چين و كشورهاي مسلمان تفرقه بيندازد. وي به امريكا يادآور شد كه ۶۴ كشور جهان از جمله ملل مسلمان چون ايران، سوريه، پاكستان و برخي ديگر در چهل و ششمين نشست شوراي حقوق بشر از چين حمايت كردند.

خبرگزاري فرانسه به نقل از مشاور حكومت ابوظبي: 

رياض ضرباتي مخفي به امارات زده است

خبرگزاري فرانسه به نقل از يك مشاور اماراتي نزديك به مقامات اين كشور آورده  كه عربستان سعودي ضربات مخفيانه‌اي به امارات وارد كرده است. اين مشاور نزديك به محافل حكومتي امارات كه خواست نامش فاش نشود، مي‌گويد: برخي ضربات مخفيانه از سوي همسايه ما وجود داشته است، اما ان‌شاء‌الله اوضاع تحت كنترل خواهد بود. او در مورد مواضع متفاوت دو كشور در مورد آينده توليد نفت صحبت كرد، افزود: ما از رقابت استقبال مي‌كنيم. اين مشاور اماراتي با اشاره به وجود اختلافات ديگري ميان امارات و عربستان سعودي به خصوص در زمينه عادي‌سازي روابط امارات با اسراييل و پافشاري رياض براي آشتي با قطر گفت: ائتلاف‌هايي جديد در منطقه در حال ظهور است و دو اردوگاه وجود دارد. طي چند روز گذشته اختلافات ميان رياض و ابوظبي در خصوص تعدادي از مسائل مانند توليد نفت، عادي‌سازي روابط با اسراييل و مقابله با ويروس كرونا به وجود آمده است. در همين حال منابع از تشديد اختلافات ميان عربستان و امارات در سطوح مختلف خبر دادند كه اخيرا با مخالفت ابوظبي با توافق عربستان و روسيه در زمينه توليد نفت اين اختلافات به اوج رسيده است. در پرونده يمن نيز روز سه‌شنبه عربستان سعودي براي حمله به عدن و مقابله با جناح‌هاي شوراي انتقالي وابسته به امارات، به نيروهاي «علي المحسن» چراغ سبز داد. امارات عربي متحده همچنين بخشي از نظاميان خود را در سال 2019 از ائتلاف عربي تحت فرماندهي عربستان سعودي عليه يمن خارج كرد. امارات درباره قضيه آشتي كشورهاي حوزه خليج فارس با دوحه هم ابراز نگراني كرده است. تعامل رياض با همه‌گيري كرونا در خصوص ايجاد محدوديت‌هاي سفر از عربستان سعودي به امارات و بالعكس نيز موجب نارضايتي مقامات ابوظبي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها