• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4974 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۰ تير

خبرخوان

نرخ تورم اجاره‌بها در فصل بهار ۲۸،۸درصد شد

براساس اعلام مركز آمار در فصل بهار ١٤٠٠، شاخص قيمت اجاره‌بهاي واحدهاي مسكوني در مناطق شهري، به عدد ٢٢٦ رسيد كه نسبت به فصل قبل ٧،٧درصد افزايش داشته است. در اين فصل استان كردستان با ٨،٩درصد بيشترين و استان لرستان با ٠.٦درصد كمترين نرخ تورم فصلي را در بين استان‌هاي كشور داشته‌اند. درصد تغييرات شاخص قيمت اجاره‌بها در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٩،١درصد است كه نسبت به فصل زمستان ١٣٩٩ (٢٨،٩درصد)، ٠،٢ واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد. در اين فصل بيشترين نرخ تورم نقطه به نقطه با ٣٩،٦درصد مربوط به استان كرمانشاه و كمترين نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣،٩درصد مربوط به استان سيستان و بلوچستان است. به عبارتي در فصل بهار١٤٠٠ خانوارهاي استان كرمانشاه به‌طور متوسط ١٠،٥ واحد درصد بيشتر از ميانگين كل كشور و خانوارهاي استان سيستان و بلوچستان به‌طور متوسط ١٥،٢ واحد درصد كمتر از ميانگين كل كشور در بخش اجاره‌بها هزينه كرده‌اند.


حمله سايبري  اين بار به وزارت راه و شهرسازي

«محمدجواد آذري جهرمي» در كانال تلگرامي خود از تحركات جديد مهاجمان سايبري خبر داد كه شباهت زيادي به حملات باج‌افزاري ارديبهشت ۹۷ دارد. جهرمي افزود: «تحركات جديدي توسط مهاجمان سايبري براي طراحي حملات سايبري با استفاده از اين نقص، رصد و گزارش شده است.» اين هشدار در حالي منتشر مي‌شود كه روز جمعه نيز گزارش‌هايي از حمله سايبري به سيستم‌هاي كامپيوتري راه‌آهن كشور منتشر شد كه منجر به اختلال سراسري در حركت قطارها گرديد. روز گذشته نيز مديركل روابط عمومي وزارت راه و شهرسازي گفت: موضوع اختلال در سايت وزارت راه و شهرسازي توسط كارشناسان فني اين وزارتخانه در حال بررسي است. پيش از ظهر ديروز اختلال سايبري در سيستم‌هاي كامپيوتري كاركنان ستاد وزارت راه و شهرسازي ظاهر شد كه در پي آن سامانه وزارتخانه و سايت‌هاي زيرمجموعه آن از دسترس خارج شد. اين در حالي است كه ديروز هم براي ساعاتي سيستم‌هاي كامپيوتري شركت راه‌آهن دچار اختلال شد و به دنبال آن فعاليت تعدادي از خطوط قطار به تعويق افتاد و حتي لغو شد. مسوولان راه‌آهن حمله سايبري به سامانه اين شركت را رد كرده‌اند.

 

احتمال خارج شدن شبكه برق هميشه وجود دارد

محمد ملاكي، عضو سنديكاي توليدكنندگان برق گفت: احتمال بلك اوت يا خارج شدن شبكه برق از مدار هميشه وجود دارد، اما در حال حاضر اين احتمال بيشتر است، چراكه شبكه در حالت ضربه‌پذير قرار دارد. او افزود: اگر سرمايه‌گذاري روي نيروگاه‌ها صورت نگيرد و توليد افزايش پيدا نكند با چالش مواجه خواهيم بود. وزارت نيرو مسوول تامين برق كشور است. مديريت مصرف معمولا در كشوري مانند ايران شرايط ويژه‌اي دارد و نمي‌توان با اتكا به ابزار‌هاي كاهنده مصرف آن را مديريت كرد.

بازار روغن نباتي اشباع شد

هوشنگ بيرشك، دبير انجمن روغن نباتي گفت: در سه ماهه نخست سال جاري به ‌طور ميانگين ماهانه بيش از ۲۰۰ هزار تن انواع روغن نباتي در كشور توليد و توزيع شد كه بيشتر از برنامه تكليفي ماهانه ۱۸۰ هزار تن است.
بيرشك گفت: در مجموع در سه ماهه نخست سال جاري بيش از 600 هزار تن انواع روغن نباتي در كشور توليد و توزيع شد. او خاطرنشان كرد: بازار روغن نباتي پس از چند ماه پرتنش به آرامش رسيده و صنعت روغن نباتي آمادگي دارد تا تمامي نياز كشور در بخش خانوار و صنف و صنعت را به ‌طور كامل برطرف كند.

 

اعلام مشكلات نيروگاه‌هاي برقي حاضر در بازار سهام به وزير نيرو

محمدعلي دهقان دهنوي، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار طي نامه‌اي به وزير نيرو، درخصوص وضعيت نيروگاه‌هاي پذيرفته شده در بورس اعلام كرد: تعدادي از شركت‌هاي نيروگاهي در سال‌هاي اخير در بورس اوراق بهادار تهران يا فرابورس ايران پذيرفته شده‌اند و به دليل استقبال مردم از عرضه‌هاي اوليه داراي تعداد زيادي سهامدار هستند. در حال حاضر 10 شركت توليدكننده نيروي برق نزد اين سازمان به ثبت رسيده‌اند كه سهام 8 شركت در فرابورس ايران و سهام 2 شركت در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شده است. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص وضعيت نيروگاه‌هاي پذيرفته شده در بورس‌، در نامه‌اي به وزير نيرو ضمن اعلام مشكلات موجود در اين زمينه، پيشنهادهايي را براي بهبود وضعيت اقتصادي و مالي نيروگاه‌ها ارايه داد.

حذف ماليات ارزش افزوده طلا از ۶ ماه ديگر

 «ابراهيم محمدولي» رييس اتحاديه طلا، جواهر، نقره و سكه تهران زمان اجراي قانون حذف ماليات ارزش افزوده طلا را براساس اعلام مسوولان سازمان امور مالياتي دي ماه سال جاري عنوان كرد. او افزود: به‌رغم نهايي شدن قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده و ابلاغ آن در هفته گذشته توسط رياست محترم جمهور، اين قانون تا ايجاد بسترهاي لازم توسط سازمان امور مالياتي و اجرايي شدن، قانون قبلي كما في‌السابق لازم‌الاجراست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون