• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4975 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۱ تير

خبر كوتاه

ضرورتي به حضور معلم مرد به‌ جاي زن در دبستان‌هاي پسرانه نيست

مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به اظهارات اخير عضو شوراي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي ايران مبني بر تجربه بلوغ جنسي در دانش‌آموزان ۵ و۶ ابتدايي و لزوم برخورداري پسران دبستاني از معلمان مرد واكنش نشان داد.
مسعود شكوهي، مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ايلنا در واكنش به اظهارات اخير عضو شوراي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي ايران و رييس سابق سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور مبني بر اينكه دانش‌آموزان پسر ابتدايي بلوغ جنسي را تجربه مي‌كنند؛ از همين‌رو بايد معلم مرد داشته باشند، گفت: متاسفانه در مساله بلوغ جنسي هيچ آمار و ارقام اطلاعاتي وجود ندارد. اگرچه من گفت‌وگو و ادعايي در زمينه بلوغ جنسي دانش‌آموزان پسر در مقطع دبستان و ضرورت حضور معلم مرد به جاي معلم زن را از يك روانشناس در اين زمينه ديدم و در حال بررسي منبع آن بودم.
شكوهي تاكيد كرد: وقتي به صورت رسمي درباره يك موضوع صحبت مي‌كنيم حتما بايد بر اساس داده‌هاي پژوهشي يا ميداني باشد. در هر صورت ما بايد آموزش‌هايي را درباره مراقبت‌هاي جسماني، بلوغ و... داشته باشيم كه البته موضوعات پايه‌اي هستند. اين مباحث بايد در وزارت آموزش و پرورش، در خانه و در اجتماع بدون اينكه حساسيت‌هاي جنسي ايجاد كند، مطرح شود.
او در واكنش به انتخاب معلمان متناسب با جنسيت دانش‌آموزان گفت: چنين چيزي نخواهد بود و اگر قرار است اين اقدام صورت بگيرد بايد بر اساس شواهد و قرائن باشد. بهتر است اگر معلم به اندازه كافي داريم، متناسب با جنسيت هم باشد، البته كه اين كار صرفا در مقوله جنسي نيست، بلكه بُعد روانشناختي دارد، زيرا گروه‌هاي جنسي مشترك بهتر يكديگر را درك مي‌كنند. ولي زماني كه نيرو به اندازه كافي نيست، چنين كاري هم ضرورت ندارد.
مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره تغييرات هر دوره سني گفت: ويژگي رشدي در هر دوره سني از جمله ابتدايي و متوسطه متفاوت است. به عنوان مثال در دوره ابتدايي نقش خانواده بسيار بيشتر از نقش معلمان است، زيرا در اين دوره دانش‌آموز همچنان به خانواده وابسته بوده و حرف شنوي بيشتري از والدين خود دارد. در دوره متوسطه اول كاملا دوران بحران بلوغ را داريم و دانش‌آموز آشفتگي‌هايي جسماني، روحي، روانشناختي و... را تجربه مي‌كند. از اين‌رو بايد به دانش‌آموز كمك كرد تا اين بحران را سپري كند و به يك هويت مستقل برسد.
مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در واكنش به مغفول ماندن موضوع تربيت جنسي در مدارس گفت: اين كار در ابتدا نياز به سياستگذاري دارد، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي آموزش و پرورش در حال بررسي روي اين موضوع بوده و متولي آن هستند. ما هم در حوزه برنامه‌ريزي و اجرا هستيم، بنابراين تا زماني كه اين سياست‌ها ابلاغ نشود كاري نمي‌توان كرد، ما منتظريم اين طرح ابلاغ شود تا براي آن برنامه‌ريزي كنيم.


فقر شديد ۴۷ ميليون زن و دختر در جهان به دليل كوويد ۱۹

دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني جمعيت گفت: پاندمي كوويد۱۹ حدود ۴۷ ميليون زن و دختر در جهان را به فقر شديد خواهد كشاند و تعداد زيادي از دختران دورمانده از مدرسه، ممكن است ديگر به آنجا باز نگردند.
به گزارش روز يكشنبه ايرنا، آنتونيو گوترش در پيامي كه به مناسبت ۲۰ تيرماه مصادف با ۱۱ جولاي و روز جهاني جمعيت منتشر كرد، يادآور شد: همه‌گيري كوويد۱۹ به تلاش براي از پا درآوردن جهان‌مان ادامه مي‌دهد و به نقطه‌هاي عطف ناخوشايند، يكي پس از ديگري دست پيدا مي‌كند.
او افزود: علاوه بر ميليون‌ها نفر كه به صورت غم‌انگيزي جان‌شان را از دست دادند، زيان‌هايي نيز وجود دارند كه كمتر قابل مشاهده هستند كه عبارت است از افزايش هولناك خشونت خانگي به خاطر اينكه زنان مجبور شده‌اند با فردي كه آنان را آزار مي‌دهد، تنها باشند، زايشگاه‌هاي خالي به خاطر اينكه زنان مادر شدن را به تاخير انداخته‌اند و حاملگي‌هاي ناخواسته به دليل دسترسي محدود به خدمات پيشگيري از بارداري.
به گفته دبيركل سازمان ملل متحد، برآورد اخيرمان حاكي از آن است كه كوويد ۱۹ حدود ۴۷ ميليون زن و دختر را به فقر شديد خواهد كشاند. تعداد زيادي از دختران دورمانده از مدرسه، ممكن است ديگر به آنجا باز نگردند. در بخشي ديگر از پيام گوترش آمده است: در هر گوشه از جهان، شاهد بازگشت از دستاورد‌هايي هستيم كه به سختي كسب شده بودند، همچنين شاهد تحليل رفتن حقوق، انتخاب‌ها و اختيارات باروري زنان هستيم. با شروع همه‌گيري، منابع خدمات بهداشت باروري و بهداشت جنسي براي موارد ديگر هزينه مي‌شوند.
او يادآور شد: اين شكاف‌ها در دسترسي به حقوق سلامت غير قابل قبول است، زنان نمي‌توانند در اين مبارزه تنها باشند، پس همان‌طور كه روز جهاني جمعيت را گرامي مي‌داريم، بياييد متعهد شويم تا از حقوق بهداشت باروري براي همه و در هر جا اطمينان حاصل كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون