• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4977 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير

ابهام در سرنوشت «موزه موسيقي ايران»

با وجود معرفي غيررسمي لطيف روحاني از مديران نزديك به شهردار تهران به عنوان مديرعامل جديد موزه موسيقي اما هنوز خبري از ابلاغ رسمي اين حكم و تعيين تكليف سكانداري اين مجموعه نيست! به گزارش مهر، طي روزهاي گذشته و بعد از درگذشت علي مرادخاني معاون سابق امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديرعامل موزه موسيقي گمانه‌زني‌هايي براي انتصاب جانشين او در مجموعه موزه موسيقي به عنوان يكي از نهادهاي استراتژيك سياستگذاران و برخي فعالان حوزه موسيقي دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم كه مديرانش تمايل چنداني براي رسانه‌اي شدن فعاليت‌هاي‌شان غير از مواردي انگشت‌شمار نداشته‌اند، آغاز و حتي در اين بين عنوان شد كه شخصي به نام لطيف روحاني از مديران فعلي دفتر شهردار تهران به عنوان مدير جديد اين مجموعه انتخاب شده است. انتخابي كه هنوز غير از يك گفت‌وگوي رسانه‌اي، به صورت رسمي حكم و خبرش ابلاغ نشده است.
موزه موسيقي ايران يكي از مجموعه‌هاي فرهنگي و هنري زيرمجموعه شهرداري تهران است كه طي سال‌هاي اخير به عنوان يكي از مهم‌ترين و استراتژيك‌ترين مجموعه‌هاي مرتبط با حوزه موسيقي كشور در بين روزنامه‌نگاران، منتقدان و هنرمندان موسيقي ايران فارغ از جاذبه‌هاي جغرافيايي آن در محله تجريش تهران و البته جاذبه‌هاي موسيقايي و موزه‌اي‌اش مطرح شده كه طي دوران مديريت مرحوم علي مرادخاني چه در دوره زمامداري‌اش قبل از حضور در كسوت معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و چه در دوران خروج او از اين سمت همواره محل مهمي براي تصميم‌گيري‌هاي مهم حوزه موسيقي (به صورت غير علني) شهرت يافته بود.
اين مجموعه كه مديرانش سابق بر اين تمايلي براي قرار گرفتن در حوزه‌هاي رسانه‌اي نداشتند و به ‌شدت روي چراغ خاموش حركت كردن در مسيرشان تاكيد ويژه مي‌كردند، به دليل قرار گرفتن در يك محله لاكچري تهران و البته تجهيزات منحصربه‌فردي كه در استوديوي خود داراست، همواره پاتوق خوبي براي دست‌اندركاران حوزه موسيقي در گونه‌هاي مختلف بوده كه علاوه بر جذابيت‌هاي نمايشگاهي و موزه‌اي خود به عنوان يك موزه ويژه موسيقي، مركز بي‌سروصدايي براي ضبط آثار متعدد موسيقايي باشد، شرايطي كه به دليل نوع عملكرد مديريتي مرحوم مرادخاني به عنوان يك مدير فرهنگي قابل اعتماد براي اهالي هنر به ويژه حوزه موسيقي دربرگيرنده جذابيت‌هايي بود كه اهالي رسانه نيز همواره و در برخي موارد روي آن تمركز مي‌كردند تا شايد بتوانند به واسطه پيگيري‌هاي رسانه‌اي‌شان اطلاعات بيشتري از عملكرد اين مكان زيرمجموعه شهرداري تهران دريافت كنند.
كما اينكه حضور مستمر و طولاني مرحوم مرادخاني در اين مكان حتي در زمان حضورش به عنوان معاون هنري وزير ارشاد و تاكيدي كه او براي استمرار در مديريت اين مجموعه داشت، مويد نكات فراواني است كه مي‌تواند در گزارش‌هاي رسانه‌اي متعدد مورد توجه قرار گيرد.
ابهام در سرنوشت «موزه» پس از درگذشت 
«مدير»
سرانجام اين مجموعه، بعد از فوت ناگهاني مرحوم مرادخاني در شرايط ابهام‌برانگيزي قرار گرفته و به نظر مي‌آيد كه بايد هر چه زودتر نسبت به تعيين مدير جديد مجموعه به عنوان جانشين زنده‌ياد مرادخاني اقدامات لازم صورت گيرد؛ اقداماتي كه به‌ طور حتم هيات امنا و هيات‌مديره موزه كه تركيب آنها مشتمل بر تعدادي از هنرمندان پيشكسوت و فعال حوزه موسيقي، برخي از افراد مرتبط با شهرداري تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان اعضاي حقيقي و حقوقي هستند، مي‌تواند مهم‌ترين ركن براي تصميم‌گيري در مورد تعيين مدير جديد باشد. مديري كه علي‌القاعده ‌بايد برآيند شرايطي باشد كه تجربه‌هاي موسيقايي يا حداقل مديريت فرهنگي و هنري‌اش در راس اولويت‌هاي انتخابي قرار داده شود. طي روزهاي اخير اگرچه هيچ خبر رسمي درباره نحوه انتخاب مدير جديد يا موارد ديگري چون برگزاري جلسه هيات‌مديره يا هيات امنا درباره سرنوشت موزه منتشر نشده و حتي در سايت رسمي اين مجموعه نيز ردونشاني از اين تحولات نيست، برخي شنيده‌ها و روايت‌هاي رسانه‌اي در فضاي مجازي نشان‌دهنده آغاز برخي تحركات و اقدامات براي تعيين مديرعامل است كه گويا پيروز حناچي، شهردار تهران نيز در آخرين روزهاي خدمت در شهرداري تهران در آن دخالت دارد. فضايي كه گويا اين‌بار به انتخاب فردي به نام لطيف روحاني، معاون هماهنگي و پشتيباني اداره كل حوزه شهردار تهران كه ارتباطي هم به حوزه موسيقي ندارد، منتهي شده و به نظر مي‌رسد ظرف روزهاي آينده اين فرد به عنوان مدير جديد موزه موسيقي معرفي شود. البته همان‌طور كه در ابتداي اين گزارش رسانه‌اي عنوان شد، روز شنبه پنجم تيرماه سال ۱۴۰۰ بود كه داوود گنجه‌اي از نوازندگان پيشكسوت موسيقي ايراني كه طي سال‌هاي اخير حضور موثري در شوراهاي تخصصي سياستگذاري موسيقي كشور چه در نهادهاي صنفي و چه در نهادهاي دولتي داشته، در گفت‌وگو با ايسنا انتصاب لطيف روحاني به عنوان مديرعامل جديد موزه موسيقي را تاييد كرد و گفت: انتخاب لطيف روحاني در سمت جديد مديريت موزه موسيقي، با نظر هيات‌مديره اين موزه انجام شده است.
گزينه‌هاي مهمي كه انتخاب نشدند
اين انتخاب و اطلاع‌رساني غيررسمي درباره آن درحالي صورت گرفت كه پيش از آن و در گعده‌هاي غيررسمي صحبت‌هايي هم مبني بر انتخاب حسين عليزاده، فرهاد فخرالديني و حميدرضا نوربخش به عنوان مهم‌ترين گزينه‌هاي احراز پست مديريت موزه موسيقي طرح شده بود، اما برخي شنيده‌هاي غيررسمي كه از حضور پيروز حناچي در جلسه روز پنجشنبه سوم تيرماه هيات امنا موزه موسيقي خبر مي‌داد، حكايت از نهايي شدن گزينه موردنظر حناچي به عنوان مدير موزه موسيقي داشت. حكايتي كه گويا به امضاي صورتجلسه نيز منتهي و برمبناي همان لطيف روحاني به عنوان جانشين علي مرادخاني به عنوان مدير موزه موسيقي معرفي شد. گزينه‌اي كه به‌رغم رسانه‌اي شدن نامش هنوز حكم رسمي براي مسووليتش صادر نشده است.
به هر ترتيب اين انتظار مي‌رود كه در شرايط فعلي كه روشنگري رسانه‌اي و شفافيت در فعاليت‌هاي مديران يكي از مهم‌ترين مطالبات اهالي رسانه براي روشن شدن افكار عمومي به ويژه جامعه فرهنگ و هنر است، شهرداري تهران با ارايه يك گزارش شفاف و مسوولان نحوه انتخاب مدير موزه موسيقي به عنوان يكي از مهم‌ترين مجموعه‌هاي موسيقايي شهر تهران كه تا همين امروز هم ابهامات و انتقادات زيادي از آن در رسانه‌ها منتشر شده را تشريح كند تا ابهامات مطرح شده درباره نحوه معرفي مدير جديد شكل روشن‌تري به خود بگيرد.
اين در حالي است كه معرفي دوباره هيات امنا و هيات‌مديره در ساختار جديد مديريت موزه موسيقي و نحوه هزينه‌كرد اين مكان مهم با امكانات استوديويي بسيار مجهز  در كنار برخي ديگر  از شبهاتي كه پيرامون اين ساختمان زيرمجموعه شهرداري تهران مطرح مي‌شود از ديگر مواردي است كه ‌بايد مديران شهرداري تهران براي آن پاسخ لازم و روشن را داشته و اگر قرار به معرفي گزينه مطرح شده در رسانه‌هاست، بهتر است هر چه زودتر به صورت رسمي او را به جامعه رسانه‌اي و موسيقي كشور معرفي كند. شرايطي كه قطعا دربرگيرنده پرسش‌هاي فراواني است كه مديران را موظف به پاسخگويي در يك شرايط منطقي مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون