• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4977 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير

اقتصاد بين‌الملل

شكايت سهامداران تسلا از ايلان‌ماسك براي پس‌دادن ۲،۶ ميليارد دلار

ايلان‌ماسك، مديرعامل شركت امريكايي تسلا روز دوشنبه در دادگاه حاضر شد تا در مورد اقدام اين شركت در سال 2016 براي خريد سهام توليد‌كننده صفحات خورشيدي موسوم به سولارسيتي SolarCity كه با خانواده‌اش بنيانگذاري كرده است، از خود دفاع كند. سهامداران تسلا با طرح شكايتي قانوني، ماسك را به سودجويي از اين معامله كه بر اساس آن، سازنده خودروهاي الكتريكي تسلا 2.6 ميليارد دلار براي خريد اين شركت پرداخت كرده است، متهم كردند. براساس اين گزارش، سهامداران تسلا ادعا مي‌كنند كه اين معامله به منزله كمك به سولارسيتي صورت گرفته است كه در آن زمان تقريبا ورشكسته شده بود و از نظر مالي بيش از آنكه براي تسلا سود داشته باشد به ماسك و خانواده‌اش سود رسانده است. در سال 2016 ماسك 22 درصد از سهام سولارسيتي را كه توسط پسرعموهايش تاسيس شده بود، داشت. او همچنين رييس هيات‌مديره SolarCity و همچنين مديرعامل و رييس شركت تسلا بود. قرارداد خريد شركت سولارسيتي روياي ماسك براي تحول به سمت انرژي پايدار را نشان مي‌داد. سهامداران تسلا از اين دادگاه درخواست كرده‌اند تا ماسك را به پس دادن هزينه‌اي كه تسلا براي خريد SolarCity پرداخت كرده است، مجبور كند. در واكنش به اين درخواست، ماسك اظهار داشت كه اين معامله منصفانه بوده و توسط هيات‌مديره تسلا و سهامداران تاييد شده است و هيچ تعصب و فشار از سمت وي وجود نداشته است.


معاملات ارزهاي مجازي  ۴۰ درصد كاهش يافت

ميزان تجارت ارزهاي مجازي بيش از 40 درصد در ماه ژوئن كاهش يافته است كه يكي از دلايل آن را مي‌توان سختگيري‌هاي نظارتي در چين دانست. طبق اطلاعات موسسه تحقيقاتي كريپتو كمپير در لندن، تجارت ارزهاي مجازي 42.7 درصد كاهش يافته و به 2.7 تريليون دلار رسيده است. اين تحقيقات نشان مي‌دهند محدود شدن استخراج بيت‌كوين در چين همچنان بر چالش‌هاي ارزهاي مجازي مي‌افزايد و به همراه افزايش بي‌ثباتي‌ها، باعث كاهش بيشتر نقل‌و‌انتقال اين ارزها مي‌شود. به دنبال محدودشدن استخراج و تجارت بيت‌كوين، بزرگ‌ترين ارز مجازي دنيا در چين، اين ارز مجازي بيش از 6 درصد از ارزش خود را در ماه گذشته از دست داد و به پايين‌ترين رقم از ابتداي سال جاري ميلادي رسيد.


وزير نفت عراق از پروژه‌هاي افزايش توليد حمايت مي‌كند

احسان عبدالجبار، وزير نفت عراق تمايل خود براي اجراي پروژه‌هاي نفتي و افزايش توليد نفت و گاز در ميادين نفتي شركت نفت شمال در كركوك را اعلام كرد. اين ميادين در 250 كيلومتري شمال بغداد قرار دارند. عبدالجبار در ديدار خود با مقامات اين شركت در روز يكشنبه اظهار داشت دولت و وزارت نفت مصمم به تقويت توليد در اين شركت هستند. اين وزارتخانه قصد دارد به سرعت چالش‌هاي فني، اقتصادي و امنيتي را برطرف كند و با تكيه بر تلاش ملي و همكاري با شركت‌هاي بين‌المللي، توليد را افزايش دهد. در بيانيه وزارت نفت عراق كه در نوزدهم ژوئن منتشر شد، آمده است: «دولت بصره و شركت‌هاي نفت جنوب و بخش‌هاي مربوطه در وزارت نفت اقدامات نهايي خود را براي امضاي پروژه‌هاي نفتي پيشنهادشده انجام مي‌دهند». عبدالجبار گفت اين پروژه‌ها اولويت وزارت نفت براي سرمايه‌گذاري در گاز استخراج شده به همراه نفت و تقويت زيرساخت‌ها هستند.


مايكروسافت يك شركت  امنيت سايبري خريد

مايكروسافت از توافق براي خريد استارت‌آپ امنيت سايبري ريسك آي كيو (RiskIQ) به مبلغ نامعلوم خبر داد. اين خريد جديد به مايكروسافت براي توسعه كسب و كار امنيتي خود كه سريع‌تر از بخش‌هاي ديگر رشد دارد، كمك مي‌كند. مايكروسافت در ژانويه اعلام كرد بيش از ۱۰ ميليارد دلار درآمد امنيتي در ۱۲ ماه گذشته داشته است كه بيش از ۴۰ درصد رشد سال به سال نشان مي‌دهد. مايكروسافت اخيرا با مسائل امنيتي شامل بهره‌برداري هكرها از حفره‌هاي امنيتي نسخه‌هاي نرم‌افزار ايميل و تقويم اكسچنج سرور اين شركت روبرو شده است. اين غول نرم‌افزاري پس از اينكه هكرها سال گذشته به پايگاه داده شركت سولار ويندز رخنه كردند، چندين شركت را براي تقويت امكانات امنيتي خود خريداري كرد. ماه ميلادي گذشته هم شركت ReFirm Labs را خريداري كرد كه متخصص تاب‌آوري اينترنت اشيا است. نياز به امنيت سازماني بهتر اوايل ماه ميلادي جاري در پي حمله هكرها به شركت كاسيا دوباره بارز شد. اگرچه كاسيا تلاش كرد شدت اين رويداد را كم‌اهميت جلوه دهد اما شركت امنيت سايبري هانترس برآورد كرد كه هزاران شركت كوچك در اين حمله هدف قرار گرفتند.


موافقت امريكا  با صادرات گاز مايع به ونزوئلا

وزارت خزانه‌داري امريكا با صادرات و صادرات مجدد گاز مايع (LPG) به ونزوئلا كه پيش از اين با فرامين اجرايي دولت ترامپ ممنوع شده بود، موافقت كرد. دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا مجوزي را صادر كرد كه صادرات گاز را در معاملاتي كه شامل مبادله با دولت ونزوئلا و شركت نفتي دولتي PDVSA يا نهادهايي كه اين شركت ۵۰ درصد يا بيشتر در آنها سهم دارد را مجاز مي‌شمارد. اين مجوز اجازه هيچ‌گونه پرداخت به شكل نفت يا محصولات نفتي را نمي‌دهد. براساس گزارش رويترز، بسياري از مردم ونزوئلا براي پخت و پز از گاز مايع استفاده مي‌كنند اما گاز مايع در پي شدت گرفتن بحران اقتصادي اين كشور امريكاي جنوبي دچار كمبود شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون