• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4977 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۳ تير

پيداو پنهان

بازگشت مصرف برق به روند افزايشي

شركت مديريت شبكه برق ايران اعلام كرد: روز دوشنبه در ساعت ۱۲ و ۵۰ دقيقه مصرف برق بعد از سه روز نسبتا كاهشي به رقم ۶۴ هزار و ۲۳۷ مگاوات رسيد. اين ميزان مصرف در مقايسه با روز مشابه پارسال كه ۵۷ هزار و ۹۴ مگاوات بود از رشد ۷ هزار و ۱۴۳ مگاواتي برخوردار شده است. اين درحالي است كه مصرف برق در بخش صنايع در ساعت ذكر شده با كمترين ميزان يعني ۲ هزار و ۲۰۵ مگاوات به ثبت رسيد، اما مصرف شبانه برق گرچه نسبت به روز كاهش قابل‌توجهي يافته به گونه‌اي كه در ساعت ۲۱ و ۲۱ به رقم ۵۸ هزار و ۳۳۲ مگاوات رسيده اما در مقايسه با مدت مشابه پارسال كه ۵۶ هزار و ۹۰۹ مگاوات بوده رشد يك‌هزار و ۴۲۳ مگاواتي را نشان داده است.


آگهي‌هاي فروش اراضي شهر فرودگاهي امام غيرقانوني است

شركت شهر فرودگاهي امام خميني اعلام كرد: درج آگهي‌هاي متعدد فروش اراضي متعلق در فضاي مجازي و غير آن توسط اشخاص ثالث، فاقد وجاهت قانوني بوده و در صورت انعقاد هر گونه قرارداد و پرداخت وجهي نسبت به اين اراضي اشخاص متضرر شده و اين شركت هيچ‌گونه مسووليتي در قبال اين معاملات ندارد. براساس اعلام فرودگاه امام خميني، فروش اراضي متعلق به شهر فرودگاهي امام خميني(ره) توسط اشخاص ثالث و در سايت‌هاي شيپور، ديوار و... غيرقانوني است.


حداقل زمان صدور مجوز بازارگاه براي ترخيص كالا ۴۵ روز است

مهرداد جمال ارونقي، معاون فني و امور گمركي گمرك ايران گفت: براساس مدارك و مستندات، بعد از اظهار حداقل ۴۵ روز زمان مي‌برد تا مجوز بازارگاه به صورت كاغذي به ما ارايه شود. او درباره انباشت نهاده‌ها در گمركات كشور اظهار داشت: در كالاهاي اساسي نياز به مجوزهاي قانوني داريم كه حتما بايد توسط گمرك اخذ شود تا اجازه ترخيص كالا داده شود و بيشتر اينها مجوز وزارت جهاد كشاورزي را نياز دارند كه درخصوص سلامت كالا اين مجوزها در حداقل زمان ممكن صادر مي‌شود و به گمرك ارايه مي‌شود.  او گفت: وزارت جهاد كشاورزي با نامه‌اي اعتراض‌آميز عنوان كرد كه گمرك حق ندارد بدون مجوز بازارگاه نسبت به ترخيص كالا اقدام كند و الان اگر يك كيلوگرم كالا را بدون مجوز فيزيكي بازارگاه وزارت جهاد كشاورزي ترخيص كنم بايد پاسخگو باشم.


توليد‌كننده ماليات مي‌دهد ولي كالاي قاچاق نه!

عبداله مختاري فعال حوزه كار، واردات قاچاق را در توليد و اشتغال كشور اثرگذار دانست و گفت: قاچاق كالا جامعه و توليدكننده را تحت فشار قرار داده است. وقتي كالاي قاچاق وارد كشور مي‌شود توليدات داخلي دچار مشكل مي‌شود و اشتغال نيروي كار و توليد محصول كارفرما تحت تاثير قرار مي‌گيرد. او افزود: كالاي قاچاق بدون پرداخت عوارض گمركي و دولتي وارد كشور مي‌شود در حالي كه بيشتر توليدكنندگان با مشكل تامين مواد اوليه روبه‌رو هستند و پول آب و برق مي‌دهند و عوارض و ماليات مي‌پردازند لذا به دليل ورود كالاي قاچاق، انگيزه توليد و قدرت رقابت را از دست مي‌دهند. به اعتقاد او، كالاي قاچاق در شرايطي بدون پرداخت عوارض و حقوق گمركي و دولتي وارد كشور مي‌شود كه بيشتر توليد‌كنندگان در داخل با مشكل تامين مواد اوليه مواجه هستند و ماليات و عوارض مي‌پردازند.


چرا وعده‌هاي آبي اجرايي نشد؟

داريوش مختاري، يك كارشناس ارشد حوزه منابع آبي اظهار كرد: مباني نظري در بخش آب كشور به حدي ضعيف و تصميم‌هاي غيركارشناسي به حدي بر وزارت نيرو مسلط است كه فرآيندهاي تصميم‌‌سازي و تصميم‌گيري مسيري كارشناسي را دربرنمي‌گيرند، توسعه بر شالوده‌هاي نظري مستحكم برقرار مي‌شود. او تاكيد كرد: يكايك راه‌هاي رفته را بايد بازگرديم در غير اين صورت بحران آب ايران، مي‌تواند يك بحران بين‌المللي در حوزه قحطي و جابه‌جايي‌هاي بزرگ جمعيتي در خاورميانه پرتلاطم بيافريند. مختاري تاكيد كرد: پيش از هر انتظاري از هر وزير در بخش آب كشور، بازنگري جدي در متن قانون جديد آب و خودداري از تصويب آن تا پيش از برطرف ‌شدن اشكالات صوري و فحوايي آن لازم است؛ تا آن هنگام، نمي‌توان از اردكانيان يا هر وزير ديگري اگرچه مهندس يا دكتراي عمران نيز نباشد انتظار بسامان ‌رساندن و بهبود بخش آب و خاك كشور را داشت.


جذب بيش از ۱۴ هزار ميليارد پول از بانك‌ها

بانك مركزي طي هفته جاري در بازار باز و بين بانكي به ميزان ۱۴ هزار و ۴۶۰ ميليارد تومان از بانك‌ها جذب كرد. 
در اين هفته نيز، بانك مركزي براي ششمين‌بار متوالي معكوس عمل كرد و هدف جذب پول را  در پيش گرفته است كه طي هفته جاري با فروش ۳۸۰۰ ميليارد تومان اوراق با نرخ سود ۱۸درصد و تاريخ سررسيد 7 روزه موافقت كرد كه به اين معناست كه اين ميزان پول را از بانك‌ها جمع كرده است. علاوه بر اين، آن‌طور كه گزارش اين هفته بانك مركزي نشان مي‌دهد، با رسيدن سررسيد اوراق طي عمليات هفته گذشته بانك مركزي معادل ۶۴۸۰ ميليارد تومان به بانك‌ها برگردانده است.  از آنجا كه تفاضل ميزان اوراق فروخته شده و اوراق سررسيد شده معادل ۲۶۸۰ ميليارد تومان بوده، خالص عملكرد بانك مركزي در بازار باز به اين ميزان بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون