• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4978 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۴ تير

اتاق تهران گزارش داد

قطعي برق با صنايع ايران چه كرد؟

اتاق بازرگاني تهران در گزارشي به بررسي تبعات قطعي برق در روزها و هفته‌هاي گذشته بر واحدهاي توليدي پرداخته است.
از ابتداي خرداد ماه امسال، تحت‌تاثير افزايش دماي هوا و اوج‌گيري مصرف برق، وزارت نيرو اعلام كرد كه چاره‌اي جز اجراي برخي خاموشي‌ها نخواهد داشت. هرچند اين وزارتخانه از ارايه جداول خاموشي در اين حوزه خبر داد اما برخي قطعي‌هاي بي‌برنامه و طولاني موجب نارضايتي مردم شد.
در روزهاي گذشته وزارت نيرو اعلام كرده كه ديگر خاموشي بدون برنامه نداشته‌ايم و البته در صورتي كه باز هم ظرفيت توليدي از ميزان مصرف كمتر باشد، احتمال اولويت‌بندي و قطع كردن برق واحدهاي صنعتي به منظور حفظ برق خانه‌ها وجود دارد.
هرچند قطعي برق در واحدهاي مسكوني فشار زيادي بر مردم وارد مي‌كند اما قطع برق واحدهاي اقتصادي نيز تبعات خاص خود را خواهد داشت و در صورت طولاني مدت شدن يا پرتكرار احتمال آنكه هزينه‌اي جديد در اين حوزه به وجود آيد، مطرح است.
اتاق بازرگاني تهران در گزارشي به بررسي تبعات احتمالي همين موضوع در روزهاي گذشته پرداخته و از برخي بنگاه‌هاي اقتصادي در اين زمينه نظرخواهي كرده است.
بر اساس گزارشي كه معاونت كسب‌وكار اتاق تهران پس از گردآوري پرسشنامه‌هاي اين پژوهش به دست آورده و به‌طور تفصيلي در هفتادوششمين جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش ‌خصوصي استان تهران نيز به بحث و بررسي گذاشته شد، ميزان خسارات وارد شده به بنگاه‌هاي مورد ارزيابي بين ۱۰۰ تا ۵۰۰ ميليون تومان برآورد شده است.
اين طرح مطالعاتي كه تبعات قطعي پي‌درپي برق بر ۵۱ بنگاه صنعتي عضو اتاق تهران را مورد عارضه‌يابي قرار داده، نشان مي‌دهد كه ۸۲ درصد از بنگاه‌هاي ارزيابي‌شده فاقد زيرساخت جايگزين تامين برق بوده‌اند در حالي كه ۶۵ درصد از آنان اعلام كرده‌اند كه به واسطه قطعي برق، آسيب‌هاي جدي به دستگاه‌ها و تجهيزات توليدشان وارد شده است.
همچنين اين تحقيق نشان مي‌دهد كه از مجموع ۵۰ بنگاه مورد ارزيابي قرار گرفته، ۴۰ درصد از آنان اعلام كرده‌اند كه مواد اوليه توليدي خود را به واسطه قطعي برق از دست داده‌اند. اين در حالي است كه ۴۳ درصد از بنگاه‌هاي مورد نظر كاهش كيفيت و بهداشت محصولات توليدي خود به دليل قطعي‌هاي مكرر برق طي هفته‌هاي اخير را اعلام كرده‌اند.
بروز مشكلات بيكاري نيروي انساني در ساعات كاري و كاهش بهره‌وري، تاخير در تحويل سفارشات و همچنين تاخير در انجام امور اداري و دولتي از جمله عدم تكميل به موقع اظهارنامه مالياتي و ارايه فهرست حق بيمه، از ديگر خسارات وارد شده به دنبال قطعي‌هاي اخير در شبكه برق كشور در مراكز صنعتي است كه از سوي كارآفرينان و صاحبان واحدهاي توليدي مورد ارزيابي قرار گرفته در اين پژوهش، اعلام شده است.
همچنين، بر اساس مطالعه صورت‌گرفته از سوي معاونت كسب‌وكار اتاق تهران، بخش عمده‌اي از صاحبان كارگاه‌هاي توليدي از عدم اطلاع‌رساني دقيق از زمانبندي قطعي برق، انتقاد داشته‌اند و يادآور شده‌اند كه قطعي‌هاي اخير در شبكه برق كشور به ويژه در شهرك‌ها و نواحي صنعتي، به كاهش توليد و به تبع آن افزايش قيمت تمام شده محصولات، دامن زده است.شركت توانير هر ساله با صنايع قراردادي امضا مي‌كند تا برنامه تعطيلات سالانه و تعميرات كارخانجات در ۱۰۰ روز تابستان باشد. اين قرارداد به اين منظور بسته مي‌شود كه همزمان با اوج مصرف برق، به شبكه فشار وارد نشود. اما فعالان صنعتي مي‌گويند با اين وضعيت اصلا نمي‌شود كار كرد و بازدهي داشت، چراكه اگر برق كارخانه بين فرآيند توليد قطع شود، محصول خراب مي‌شود و بايد همه مواد اوليه را دور ريخت. صاحبان صنايع مي‌گويند ژنراتور‌ها هم كاري از پيش نمي‌برند، چون تامين برق ماشين‌آلات كارخانه خيلي بيشتر از توان آنهاست.
عضو و رييس هيات‌مديره شركت تعاوني توليدكنندگان فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي ايران معتقد است؛ خسارت‌هاي آشكار و پنهان خاموشي صنايع به زودي در اقتصاد كشور نمايان مي‌شود. موضوع كرونا مشكلات قطعي برق را مضاعف مي‌كند. اثرات مخرب شيوع كرونا با خاموشي‌ها چند برابر مي‌شود.در واحد‌هاي توليدي و كارخانه‌ها كارگران كنار هم مشغول فعاليت هستند.در زمان قطع برق سيستم تهويه نيز قطع شده و اين خطر آلودگي كارگران و انتقال ويروس كرونا را در يك واحد توليدي - صنعتي سرعت مي‌دهد. به گفته وي با قطعي برق، اتلاف زمان، كاهش شديد توليد به عنوان خسارت‌هاي آشكار در لايه‌هاي مختلف صنايع شكل مي‌گيرد.
اميرمهدي مرادي، دبير انجمن مديران صنايع خراسان نيز گفته است: قطعي‌هاي مكرر برق باعث آسيب‌هاي زيادي به واحدهاي صنعتي شده و مهم‌ترين مشكل اين است كه با توجه به قطعي‌هاي برق بخش صنعت هيچ برنامه‌اي نمي‌تواند داشته باشد.
چنين گلايه‌هايي از استان‌هاي مختلف به گوش مي‌رسد. بسياري از توليدكنندگان انتقاد مي‌كنند كه با وجود اعلام برنامه هفتگي خاموشي در استان‌هاي مختلف خاموشي‌ها شروع و پايان مشخصي ندارند و نمي‌توان متناسب با آن برنامه‌ريزي كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون