• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4978 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۴ تير

خبر

هيچ واگذاري قطعي در معادن انجام نشده است

حجت‌الله فيروزي سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس در مورد حواشي ايجادشده پيرامون مزايده‌هاي واگذاري معادن اظهار كرد: طبق پيگيري‌هايي كه مجلس يازدهم داشت و جلساتي كه با دولت برگزار شد در اين مورد تصميماتي گرفته شد. از بين حدود ۱۰هزار پهنه معدني در سراسر كشور حدود ۶ هزار پهنه معدني آن حالت بلاتكليف دارد و فعال نيستند. يعني ممكن است پروانه‌هاي بهره‌برداري صادر شده اما معادن غيرفعال باشند. گهگاه اين پروانه‌ها در بازار توسط واسطه‌ها خريد و فروش مي‌شدند، بنابراين با تصميم مجلس و همكاري دولت و وزارت صمت اين ۶۰۰۰ پهنه معدني آزادسازي شدند تا دوباره طي يك ساز و كار قانوني به كساني كه اهليت و ظرفيت معدن‌داري دارند سپرده شود. سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس اظهار داشت: در كميسيون صنايع مجلس در حال اصلاح قانون معادن هستيم. چند نكته مهم در اصلاحات در حال انجام وجود دارد، يكي از آنها اين است كه بخشي از درآمدهاي معادن بايد صرف همان منطقه شود. كساني كه معادن را در مزايده برنده مي‌شوند بايد حساب‌هاي شركت خود را به همان منطقه منتقل كنند چراكه الان بسياري از شركت‌ها، معادن‌شان در شهرهاي ديگر است اما دفاتر مركزي و حساب‌هاي آنها در تهران است.


چقدر يارانه در كرونا به مطبوعات پرداخت شد؟

اميد حاجتي، مديرعامل سازمان هدفمندي يارانه‌ها با بيان اينكه با شيوع ويروس كرونا، وضعيت اقتصادي كسب و كارهاي فرهنگي كشور بيش از پيش آسيب ديد كه يكي از اين حوزه‌ها كه بيشترين آسيب را تجربه كرد و تحت‌تاثير قرار گرفت، مطبوعات بود، گفت: بر همين اساس سازمان هدفمندي يارانه‌ها با توجه به وظيفه ذاتي خود، پرداخت ۱۶۰ ميليارد تومان به بخش مطبوعات را جهت حمايت و رفع مشكلات ايجادشده ناشي از همه‌گيري بيماري كرونا در دستور كار قرار داد.به گفته حاجتي، اين پرداخت يارانه طبق مجوز تبصره ۱۴ قانون بودجه  (هدفمندي يارانه‌ها) صورت گرفته است.


لاستيك دولتي، تشويقي براي تخليه كالاهاي رسوب‌‌شده

در شرايطي كه دو ميليون تن كالا در بندر امام به دليل كمبود كاميون رسوب شده، سازمان راهداري از تخصيص لاستيك تشويقي به كاميون داران براي حل مشكل خبر داد.  جمال ارونقي مديركل گمرك جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه دو ميليون تن كالاي اساسي ترخيص‌شده در بندر امام وجود دارد كه با كمبود وسيله حمل مواجه و از بندر خارج نشده است.  وي افزود: در حال حاضر تمامي انبارهاي بندر امام پر شده و آنچه تخليه مي‌شود، در محوطه قرار گرفته كه زير آفتاب شديد و رطوبت قرار دارد و خود شرايط نامناسبي را براي نگهداري كالا ايجاد مي‌كند. بنابراين با توجه به افزايش حجم تخليه كالا از كشتي، حجم خروجي از بنادر پايين بوده و اين بر رسوب كالا و دپوي آن مي‌افزايد.


راهكار ارتقاي همزمان امنيت سايبري و بهره‌وري شبكه ريلي

محمدجواد شاهجويي، كارشناس اقتصاد حمل‌ونقل ريلي گفت: طبق آيين‌نامه اجرايي تعيين سهم بهينه بخش‌هاي دولتي و غيردولتي در فعاليت‌هاي راه و راه‌آهن، دولت مي‌تواند تا سقف صد درصد از فعاليت‌هايي چون مديريت ترافيك و بهره‌برداري از شبكه خطوط ريلي، مالكيت انواع واگن‌هاي مسافري و خدماتي مربوط و راهبري قطارهاي مسافري، مالكيت انواع لوكوموتيو و خودكشنده‌ها و بهره‌برداري از آنها و همچنين مالكيت انواع واگن‌هاي باري و راهبري قطارهاي باري را به بخش غيردولتي واگذار كند. اين كارشناس اقتصادي در خصوص راهكار حل معضلات راه‌آهن گفت: يكي از بهترين راهكارهاي حل مشكل پايين بودن نرخ بهره‌وري شبكه ريلي ايران، اعطاي مجوز بهره‌برداري از شبكه خطوط ريلي به بخش خصوصي، بدون انتقال مالكيت آن است. وي با اشاره به حمله سايبري اخير به شبكه راه‌آهن اظهار كرد: معتقدم كه شبكه ارتباطي شركت راه‌آهن نبايد طوري طراحي شده باشد كه به امنيت آن بتوان خللي وارد كرد. لايه‌هاي امنيتي شبكه راه‌آهن مي‌تواند در دو سطح برنامه‌ريزي شود در يكي از اين سطوح كه مربوط به سير و حركت قطارهاست بايد ذيل شبكه اطلاعات ملي (اينترانت) انجام شود تا حملات سايبري نتواند بر آن تاثير بگذارد.


۷ هزار ماينر غيرمجاز معادل ۸۰ هزار خانوار مصرف برق داشتند

به دنبال انتشار اخباري در خصوص «كشف بزرگ‌ترين مزرعه غيرمجاز استخراج رمز ارز» و آمار و ارقام غيرواقعي از ميزان مصرف اين مركز، روابط عمومي شركت توانير مواردي را اعلام كرد.در اين توضيح آمده است: با توجه به اخبار منتشرشده در خصوص كشف بزرگ‌ترين مزرعه غيرمجاز استخراج رمزارز و ميزان مصرف برق آن موارد ذيل در راستاي شفاف‌سازي و جلوگيري از بروز شايعات اعلام مي‌شود. از اين رو از همه اصحاب محترم رسانه انتظار مي‌رود به‌دليل جلوگيري از ايجاد ابهام در نقل اخبار، دقت لازم به عمل آورند. بررسي‌هاي كارشناسي نشانگر آن است كه توان برق مصرفي مركز كشف شده كه ۷ هزار ماينر را در خود جاي داده بود، معادل مصرف برق حدود ۸۰ هزار خانوار با مصرف متعارف است. خوشبختانه هماهنگي‌هاي لازم و بسيار خوبي ميان صنعت برق، قوه قضاييه، نيروي انتظامي و ساير نهادهاي مرتبط در اين خصوص وجود دارد كه آمار ۲۰۰ هزار دستگاه كشف شده نيز نتيجه همين همكاري‌هاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون