• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4978 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۴ تير

پيدا و پنهان

نشانه‌هاي مهاجرت بزرگ  از جنوب به تهران و كرج

افزايش مهاجرت ناشي از دو دليل عمده كمبود آب و پديده گرد و غبار شهرهاي مركزي و جنوبي ايران به محدوده شهري تهران و البرز و شمال كشور توسط ساكنان شهرهاي مبدا و مقصد تاييد مي‌شود. با اينكه آمار نفوس و مسكن سال ۱۴۰۰ هنوز ارايه نشده سرشماري سال ۱۳۹۵ پديده مهاجرت از نوار جنوبي و مركز ايران به سمت شمال كشور را نشان مي‌دهد. بين سال‌هاي ۹۰ تا ۹۵ شهرهاي كرج، اصفهان، مشهد، اراك، اهواز، قم، كرمانشاه، شيراز، تبريز و اسلامشهر به ترتيب ۱۰ شهر مهاجرفرست به تهران بوده‌اند. به گزارش ايسنا، از سوي ديگر ساخت‌وساز واحدهاي مسكوني در استان البرز با رشد بيش از ۴۰۰ درصدي در فصل تابستان در مقايسه با بهار امسال ۵ برابر شد؛ در استان گيلان نيز بازار ساخت‌وساز مسكن رشد دو برابري را در حجم ساخت‌وسازها در همين بازه زماني تجربه كرد؛ عرضه جديد ساختماني در بازار مسكن استان گيلان به واسطه آغاز عمليات ساخت پروژه‌هاي ساختماني در سه ماه دوم امسال در مقايسه با بهار ۱۳۱ درصد رشد كرد. استان گلستان با رشد نزديك به ۱۰۰ درصدي، همدان با رشد ۵۴ درصدي و هرمزگان با رشد بيش از ۳۳ درصدي در آمار صدور پروانه‌هاي ساختماني، بعد از استان‌هاي البرز و گيلان بيشترين آمار مربوط به عرضه جديد به بازار مسكن ناشي از پروژه‌هايي كه در تابستان سال جاري براي شروع فرآيند ساخت، پروانه ساختماني دريافت كردند را به خود اختصاص دادند.


افزايش كرايه حمل محموله‌هاي سوختي به ۳۰ درصد محدود شد

كرامت ويس‌كرمي مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در ابتداي خردادماه در نامه‌اي به مديران منطقه‌اي شركت پخش در سراسر كشور اعلام كرده بود همسان‌سازي كرايه حمل‌ونقل جاده‌اي فرآورده‌هاي سوختي با كرايه حمل ديگر كالاها مجوزهاي اوليه را از كارگروه پايش وضعيت حمل‌ونقل كشور دريافت كرده و در حال طي مراحل بعدي است. اما در بخشنامه ديگري به مديران مناطق تابعه شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام كرده كه كرايه حمل كاميون‌هاي نفتكش براي مسيرهاي بين شهري ۳۰ درصد و براي كاميون‌هاي فعال در مسيرهاي درون‌شهري ۲۰ درصد و براي كاميون‌هاي حامل سوخت به مقصد استان سيستان‌وبلوچستان ۵۰ درصد افزايش خواهد داشت.


كدام كالاها بيشتر قاچاق شدند؟

رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت در ۱۰۰ روزه اول امسال اهم كالاهاي مكشوفه قاچاق شامل مواد غذايي، لوازم يدكي خودرو و لوازم خانگي بوده است. يداله صادقي از انجام بيش از ۱۶ هزار بازرسي ويژه كشف كالاي قاچاق در ۱۰۰روز ه اول امسال خبر داد و گفت: در ۱۰۰ روزه ابتدايي سال جاري در حوزه كشف كالاي قاچاق تعداد ۱۶ هزار و ۸۸۹ مورد بازرسي در استان تهران انجام و ۱۴۲ فقره پرونده به ارزش بيش از ۷۴۹ ميليارد تومان تشكيل شده كه جهت تعيين تكليف به مراجع قضايي ارسال شده است. به گفته وي اهم كالاهاي مكشوفه شامل مواد غذايي، لوازم يدكي خودرو و لوازم خانگي بوده كه مراتب پس از صورتجلسه تحويل پليس امنيت اقتصادي استان شده است.


كاهش ۳۷۳ ميليون متر مكعبي ذخاير آبي استان تهران

يوسف رضاپور مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران از كاهش حدود ۳۷۳ ميليون متر مكعبي ميزان ذخاير آبي استان تهران خبر داد. وي با بيان اين خبر تصريح كرد: با توجه به اينكه امسال جزو معدود سال‌هاي خشكسالي پيش روي كشور است و ما از يك سو با افزايش بي‌سابقه دماي هوا و از سوي ديگر با كاهش ۳۶ درصدي كاهش ميزان بارندگي‌ها در كشور روبرو هستيم، لزوم مشاركت و همكاري صنايع، سازمان‌ها و نهادها و همچنين همراهي مسوولانه آحاد مردم براي عبور از بحران خشكسالي، امري اجتناب‌ناپذير است. رضاپور با بيان اينكه حدود ۴۲ درصد ميزان مصرف ذخاير آبي استان تهران، در بخش شرب خانگي به مصرف مي‌رسد، اظهار كرد: عمده آب شرب مورد نياز استان (حجمي بالغ بر ۷۵ درصد) از ذخاير موجود در سدهاي پنج‌گانه استان تامين مي‌گردد، اما ميزان ذخاير آبي استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با حجمي بالغ بر ۳۷۳ ميليون متر مكعب (معادل دو برابر ظرفيت سد اميركبير) با كاهش ذخاير آبي روبرو شده است.


عدم تامين پايدار برق  توليد فولاد را كاهش خواهد داد

سيدرسول خليفه سلطاني دبير انجمن توليدكنندگان فولاد با بيان اينكه عدم تامين پايدار برق، منجر به كاهش توليد مي‌شود، گفت: وزارت صمت و نيرو قول داده‌اند جدول زماني مصرف و قطعي برق صنايع فولادي را تدوين و اعلام كنند. وي در مورد قطع برق صنايع فولادي اظهار داشت: آن‌طور‌كه به واحدهاي توليدي اعلام شده، واحدها بايد مصرف برق خود را به ۱۰ درصد ديماند قراردادي كاهش دهند كه اين موضوع قطعا منجر به كاهش توليد خواهد شد و كارخانه‌ها با مشكل مواجه خواهند شد اما با توجه به شرايط فعلي كشور چاره‌اي جز همراهي با وزارت نيرو نداريم. دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران افزود: با توجه به آسيب‌هايي كه اين كاهش تامين برق مي‌تواند به صنايع فولادي وارد كند، چند روز قبل نامه‌اي به وزارت صمت ارسال و چند پيشنهاد ارايه كرديم تا دامنه آسيب به صنايع فولادي را كاهش دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون