• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4980 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۷ تير

از داريوش ارجمند تا كارشناس برنامه سمت خدا

تريبون‌هاي رسمي عليه ورزش زنان

گروه ورزش

 

هميشه بودند كساني كه شعار مي‌دادند «زن را چه به ورزش». افرادي كه معتقدند زنان بهتر است در خانه بمانند و بچه و شوهرداري كنند. با اين حال تا يك سال گذشته كمتر پيش آمده بود كه ببينيم مخالفت با ورزش زنان و زنان ورزشكار ايراني به صورت سلسله‌وار و سيستماتيك در حال انجام است. نمونه داشتيم ولي زياد نبوده است. از ابتداي سال ۹۹ اما اوضاع عوض شده و حتي مي‌توان گفت در سال جاري مخالفت با ورزش زنان به شكل‌هاي گوناگون شدت بيشتري گرفته است. جدا از حمله لباس شخصي‌ها به گروه صخره‌نوردان در شهرستان درچه كه دليل‌شان حضور زنان در آنجا بود و مخالفت هميشگي با دوچرخه‌سواري زنان، امروز از سلبريتي‌ها و سياستمدار گرفته تا كارشناس صداوسيما هر يك با زبان خود ورزش زنان و ورزشكاران زن را زير سوال مي‌برند و معلوم نيست اين روند تا كجا قرار است ادامه پيدا كند. 
ارديبهشت ماه داريوش ارجمند در يك مصاحبه تصويري در مورد زنان وزنه‌بردار گفت: «اينها تا چند سال ديگر نه رحم دارند و نه تخم‌دان. اينها ديگر زن نيستند. خدا زن را نيافريده كه برود مثل حسين رضازاده ۲۷۷ كيلوگرم وزنه بزند.» اين اظهارات بازيگر قديمي سينما و تلويزيون با واكنش تندي از سوي جامعه ورزشي و مخصوصا ورزشكاران زن روبه‌رو شد. با اين حال كسي نمي‌دانست كه اين شروع ماجراست. 
اواخر هفته قبل اظهارنظر توهين آميز مهدي كوچك‌زاده نماينده پايداري‌چي دوره‌هاي هفتم، هشتم و نهم در مورد ورزشكاران زن جنجال‌آفرين شد. اين سياستمدار در واكنش به دعواي دخترها در اصفهان كه همه به نام «هليا» آن را به مي‌شناسند، با انتشار عكسي از دو وزنه‌بردار زن ايراني در اينستاگرامش نوشت: «دختري كه اين الگوها برايش ساخته شوند چرا قمه‌كشي نكند؟» اين اظهارنظر آن قدر زشت بود كه مخاطبان را واداشت كوچك‌زاده را به تفكر طالبانيسم متهم كنند. به عنوان مثال مهراب قاسم‌خاني با انتشار تصويري از كوچك‌زاده و اظهاراتش در استوري اينستاگرام خود نوشت: «طالبان از آنچه مي‌بينيد به شما نزديك‌تر است.» برخي ديگر از كاربران فضاي مجازي نيز با كنار هم قرار دادن اعلاميه‌هاي منتسب به طالبان در افغانستان اين روزها با پست اينستاگرامي كوچك‌زاده نشان دادند تفاوتي ميان اين دو وجود ندارد. 
در حالي كه هنوز بحث نماينده مجلس داغ بود، حجت‌الاسلام تراشيون كارشناس برنامه سمت خدا،روز پنجشنبه در بحثي پيرامون روابط زن و مرد گفت دختران جاي ورزش‌هاي رزمي دلبري از شوهر را بياموزند. ايشان گفت به پدري كه مي‌خواست دخترش را بفرستد كلاس تكواندو، كاراته و ووشو گفتم اين كار شما يعني آماده كردن دختر براي ميدان نبرد. 
بدون شك توالي زماني و گستردگي تريبون‌هايي كه هدف‌شان زير سوال بردن ورزش زنان است نمي‌تواند اتفاقي باشد. اين در حالي است كه در المپيك توكيو كه تا چند روز آينده آغاز مي‌شود زنان ايراني موفق به كسب ده سهميه شده‌اند. اين بيشترين سهميه در تاريخ ورزش زنان ايران در المپيك به حساب مي‌آيد. حال در چنين شرايطي كه مي‌بايست توجه‌ها به ورزش زنان بيشتر شود تا زنان ايراني با روحيه‌اي بالا در آوردگاه المپيك حضور يابند، يك نفر اين ورزشكاران را الگوي چاقوكشان معرفي مي‌كند و ديگري به آنها توصيه مي‌كند به جاي اين كارها بروند فنون دلبري از شوهر را بياموزند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون