• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4980 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۷ تير

نقدي به اظهارات زن‌ستيزانه مهدي كوچك‌زاده

خشونت همه جا هست

مرضيه حسين‌خاني

 

دو روز قبل مهدي كوچك‌زاده نماينده ادوار مجلس با انتشار عكسي از دو وزنه‌بردار زن ايراني كه يكي از آنها براي اولين‌بار مدال آسيايي كسب كرده و ديگري براي نخستين‌بار ايران را در المپيك صاحب سهميه كرد نوشت دختري كه اينها الگويش بشوند چرا قمه‌كشي نكند؟ اشاره اين نماينده مجلس به قمه‌كشي دختران در اصفهان بود.  بحث سر اينكه چه نوع آموزشي و چه فرايندي باعث شد آن دختران نوجوان به آن شكل به جان هم بيفتند و كار به قمه‌كشي برسد خيلي طولاني است. با اين حال مي‌توان به اتفاقاتي كه در همين هفته گذشته در ورزش رخ داد اشاره كرد تا آنها كه مي‌خواهند اظهارنظر كنند بدانند كجا بايد دنبال خشونت بگردند. اولين مورد برمي‌گردد به حمل اسلحه توسط مدير تيم دسته يكي! هفته گذشته و در جريان ديدار دو تيم گل‌ريحان البرز و شهرداري آستارا، محمد زارع فومني روحاني اصلاح‌طلب، دبيركل حزب مردمي اصلاحات و مدير تيم فوتبال گل‌ريحان پس از اينكه تيمش با نتيجه ۳ بر صفر از شهرداري آستارا عقب بود، تيمش را از زمين بازي بيرون كشيد و قصد ادامه بازي را نداشت. علت اين امر، اعتراضات مدير گل‌ريحاني‌ها به تصميمات داوري بود. در نهايت و پس از رايزني‌هاي طولاني زارع فومني رضايت داد تا تيمش وارد زمين مسابقه شود اما در ادامه، توسط نيروهاي امنيتي ورزشگاه انزلي، يك اسلحه از او كشف و ضبط شد! بعد از بازي پليس گفت اسلحه قلابي است اما فومني تاكيد كرد اسلحه‌اش ساچمه‌اي است و قلابي نبوده. 
دومين مورد مربوط مي‌شود به اتفاقات باشگاه نفت مسجدسليمان و مصاحبه عجيب حنيف عمران‌زاده مربي اين تيم. بعد از شكست سه بر دو نفت مسجدسليمان مقابل ذوب‌آهن و طرح مساله تباني از سوي محمود فكري سرمربي اين تيم به سه بازيكن نفت، اتفاقات عجيبي رخ داد. از جمله اينكه چند فرد ناشناس به آن سه بازيكن حمله كردند و آنها را مورد ضرب و شتم شديد قرار دادند. سهراب انتظاري مهاجم سابق پرسپوليس كه با يكي از آن سه بازيكن رابطه نزديكي داشت در واكنش به اين اتفاقات از محمود فكري انتقاد كرد و مدعي شد حنيف عمران‌زاده دستيار فكري با او تماس گرفته و عذرخواهي كرده. ادعايي كه باعث عصبانيت حنيف شد. عمران‌زاده در واكنش به انتقاد انتظاري از فكري و ادعاي او حملات كلامي شديدي به انتظاري كرد و در نهايت او را به دعواي خانوادگي فراخواند! حنيف خطاب به انتظاري گفت: «دوست دارم مصاحبه كني و جواب اين مصاحبه را بدهي چون آن وقت حرف‌هايي مي‌زنم كه كسان ديگري در اين وسط مي‌سوزند. آقاي سهراب انتظاري همه من را در نور و چمستان مي‌شناسند. حتي آدرس خانه‌ام را مي‌دانند. به همراه خاندانت بيا و در اين باره با هم صحبت كنيم و اگر مشكل داري بگو من بيايم. آن وقت خواهي فهميد كه يك نوري و يك چمستاني كيست.»
اين دو اتفاق، يعني اسلحه‌كشي و دعوت به نزاع خانوادگي فقط مربوط به همين چند روز گذشته مي‌شود. وگرنه فضاي ورزش مردان در ايران سرشار از خشونت‌هاي كلامي و فيزيكي است. هيچ كس حضور لات معروف تهران در تمرينات استقلال و عكس يادگاري گرفتنش با بازيكنان اين تيم را فراموش نكرده. همانطور كه دعواهاي دربي و كتك‌كاري بازيكنان از ياد هواداران نرفته است. بحث حمله به اتوبوس بازيكنان پرسپوليس در اصفهان با نارنجك دستي و دعواي بازيكنان پرسپوليس و سپاهان در ورزشگاه نقش جهان همچنان داغ است. پرونده دعواي بازيكنان استقلال در فرودگاه با هواداران منتظر تصميم‌گيري است. همانطور كه هنوز وويس فحاشي‌هاي براداران فنوني‌زاده گوش‌ها را مي‌آزارد و اظهارات زن‌ستيزانه و سرشار از خشونت سپهر حيدري در فضاي مجازي دست به دست مي‌چرخد. 
هدف از نوشتن اين مطلب دوگانه‌سازي ميان ورزش مردان و زنان نيست. قرار نيست نتيجه بگيريم كه ورزش مردان تعطيل شود يا اين افراد باعث شدند خشونت در جامعه بيشتر شود. بحث سر اين است كه اعمال خشونت به گواه بسياري از كارشناسان به صورت فزاينده‌اي در حال افزايش است. زن و مرد هم ندارد. بسياري از صاحب‌نظران سال‌هاست نسبت به اين مقوله هشدار داده‌اند و حتي ترويج قهرمان‌هايي نظير قهرمان‌هاي سريال‌ سياوش يا شناي پروانه را مورد نقد قرار داده‌اند. حال اينكه در چنين شرايطي ورزشكاران زن تحت فشار قرار بگيرند عجيب است. ورزشكاراني رنج‌ديده كه براي گرفتن ساده‌ترين امكانات بايد از هفت‌خوان رستم عبور كنند اما در تريبون‌هاي رسمي مدام تحت فشار قرار مي‌گيرند.
ناگفته پيداست كه اظهارنظرهاي فردي مثل كوچك‌زاده صرفا يك ابراز عقيده از سوي يك شهروند ساده نيست. همه مي‌دانند نظرات اين دسته افراد در سطوح تصميم‌گيري‌هاي كلان چقدر خريدار دارد و ممكن است چه مشكلاتي سر راه ورزش زنان به وجود بياورد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون