• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4981 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۸ تير

صداي اعتراض خوزستان همچنان بلند است

2 جان از دست رفته و خشم ادامه‌دار

گروه  اجتماعي

 

گوشي‌هاي همراه خوزستاني‌ها  پر شده از ويديوهاي كوتاه و بلندي كه از فاميل و آشنايان و كانال‌هاي محلي خبري به دست‌شان رسيده: هجوم به منزل نماينده شهرستان دشت آزادگان و هويزه، ورود نيروهاي امنيتي، تيراندازي هوايي، بستن جاده در سيد عباس و... تصاوير كوتاه از اعتراضات، شعارها، راه‌بندان در دسترس همه هست، با دو، سه نفر كه حرف بزنيد سيلي از همين ويديوها را به سمت‌تان جاري مي‌كنند تا گوشه‌اي از اين چهار، پنج روزي كه در شهرها و مناطق مختلف خوزستان گذشته را  تماشا  كنيد.
از اين ميان يك ويديو هست كه خشم بسياري را به دنبال داشته: فيلم صحبت‌هاي استاندار خوزستان كه وضعيت بي‌آبي و مرگ و مير گاوميش‌ها را كتمان مي‌كند. در بخشي از اين تصاوير كار استاندار با خبرنگار شبكه خبر به مجادله كلامي مي‌كشد و صحبت‌هايش قطع مي‌شود. مي‌گويند همين كتمان كردن استاندار خشم بسيار به همراه داشته. در ميانه اين اعتراضات تاكنون دو جوان خوزستاني جان خود را از دست داده‌اند: قاسم خضيري  و  مصطفي نعيماوي.
نام اين دو نفر و تصوير چهره‌هاي جوان‌شان تاكنون ديگر نه فقط در گوشي‌هاي خوزستاني‌ها، در گروه‌ها و گوشي‌هاي بسياري از مردم كشور چرخيده است. اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد، وعده‌ها و تماس‌هاي بين مسوولان هم همچنان ادامه دارد.
«اولا اين تصوير گاوميش‌ها را من نديده‌ام آنجا، خيلي هم تلاش كردم. اين گاوميش‌ها بيشتر در حوضچه يك و دو هستند، اين حوضچه‌ها به هم متصل هستند و آب كارون و كرخه هم بسته نيست. من نمي‌دانم اين تصاوير ما كي و كجاست. خواهش مي‌كنم آن كسي كه اين تصويرها را گرفته به من مراجعه كند.»
اين بخشي از صحبت‌هاي قاسم سليماني دشتكي در يك برنامه تلويزيوني بود كه در مورد تصاوير گاوميش‌هاي مانده در ميان حوضچه‌هاي بي‌آب اظهارنظر كرده بود. همين ويديو صداي خيلي‌ها را بلند كرد. سليماني يك بار هم در شبكه خبر ظاهر شد و در گفت‌وگوي تلفني به توضيح وضعيت آبي استان پرداخت. او در مورد بارش بسيار كم باران صحبت كرد و كم شدن ذخاير آبي پشت سدها. خود او در اين گفت‌وگو گفت كه قبل از تنش آبي بيش از 700 روستا با تانكر آبرساني مي‌شدند، چند لحظه بعد صحبت از اين كرد كه اين روستاها لوله‌كشي دارند اما ممكن است لوله‌كشي‌ها فرسوده باشند و بعد مجادله با خبرنگار صداوسيما بالا گرفت و استاندار پرسيد كه كدام روستا بي‌آب مانده؟ شما نشانم  بدهيد.

كرخه عزت  ديار ما  است
«حتي مجري شبكه خبري با توجه به اينكه استاندار داشت دروغ مي‌گفت تلفنش را قطع كرد.» نبي نيسي، خبرنگار ساكن اهواز به «اعتماد» مي‌گويد كه نوع برخورد و موضع استاندار درخصوص مشكل كمبود آب شرب و كشاورزي و دامداري در استان خوزستان، سبب شده تا خيلي از مردم به خشم بيايند: «وقتي مي‌گويد اصلا چنين بي‌آبي وجود ندارد و ما تلفات دامي نداشتيم خب اين خشم مردم را بيشتر مي‌كند. مردم چهار، پنج روز است كه اعتراض مي‌كنند، تجمع مي‌كنند اما گوش شنوايي وجود ندارد. غير از اين هم متاسفانه  دارند بر زخم ما نمك  مي‌ريزند.»
نيسي مي‌گويد نيروهاي انتظامي و امنيتي با مردم همكاري داشته‌اند: «چون مي‌دانستند مطالبه مردم بحق است.»  او بيشتر حامي همان نظر رسمي است كه تير خوردن اين دو جوان را از سوي نيروهاي امنيتي نمي‌دانند: «ديشب (شنبه شب) جلوي در خانه نماينده دشت آزادگان تيراندازي و سنگ‌پراني شده بود اما نيروي انتظامي در كار نبود. دو نفر هم شنيده‌ام كه در همين ميان  زخمي شده‌اند.»
حادثه‌اي كه او مي‌گويد هم جزو همان ويديوهايي است كه در خوزستان دست به دست مي‌چرخد: تجمع و اعتراض مردم سوسنگرد در مقابل خانه قاسم ساعدي، نماينده دشت آزادگان. در اين ويديو صداي شعار و تيراندازي هوايي به‌هم آميخته و نشاني هم از پرتاب سنگ هست. يك نقل قول‌هايي كه در گروه‌هاي خوزستاني مي‌گردد اين است كه تيراندازي از سوي خانه نماينده صورت گرفته؛ شايد براي متفرق كردن معترضان. اما در اين ميان خبر و شايعه به هم مي‌پيچد. آنچه در موردش اطميناني نيست را با عنوان «منقول» مي‌فرستند كه يعني راست و دروغش با خدا است. يك منبع خبري ديگر مي‌گويد تيراندازي سوسنگرد هم معلوم نيست از كجا بود: «هيچ  نيروي انتظامي در صحنه  نبود.»
در اين ميان شعارهاي آب هنوز هم رسا و بلند فرياد زده مي‌شوند. يكي از اهالي اهواز متن يكي از اين شعارها را نوشته و ارسال كرده است: «حوزه كلها تنادي، الكرخه عز البلادي» و همراهش ترجمه كرده است: همه  اهالي هويزه ندا مي‌كنند، كرخه عزت ديار ما  است.
نيسي در ادامه صحبت‌هايش مي‌گويد كه غير از يكي، دو نماينده شوش و سوسنگرد، ديگر صدايي از نمايندگان خوزستان بلند نشده: «از ساير نمايندگان كه مردم از آنها انتظار داشتند صدايي در نيامده مثلا سيدكريم حسيني كه رييس مجمع نمايندگان است، از نمايندگان شهرهاي آبادان و خرمشهر و اهواز صدايي درنيامده. نمي‌گويند لااقل با اين مردم همدردي كنند.
نمي‌گويند كه هر كسي اعتراض كرد كه ضدنظام نيست. به همين مردم دشت آزادگان و هويزه كه انگ مي‌زنند در انتخابات 1400 حرف اول را زدند، حالا كه براي بي‌آبي اعتراض مي‌كنند مي‌گوييد ضدانقلاب كار  مي‌كنند؟»
روز گذشته قاسم سليماني كه در اين روزهاي اعتراض، صحبت‌هايش خشم عده‌اي از خوزستاني‌ها را به دنبال داشت، گفت: «سال بسيار سختي از نظر تنش آبي و خشكسالي داشتيم و مردم هم بسيار از اين بابت اذيت شده‌اند و ناراحتي و گلايه‌مندي آنها بحق است و ما هم بايد به صورت شبانه‌روزي تلاش كنيم براي اينكه دغدغه‌هاي مردم را كاهش دهيم؛ تمام هم و غم و پيگيري‌هاي ما براي اين بوده است كه به درد مردم  برسيم.» 
ايسنا به نقل از او كه در «جلسه هماهنگي دستگاه‌ها براي برگزاري باشكوه دهه ولايت» كه در بيت امام جمعه اهواز بيان شد، نوشته است: «اينكه گفته مي‌شود در استان خوزستان شاخص آبرساني ۹۰درصد است از نظر ما قابل قبول نيست، چراكه در برخي مناطق لوله‌كشي آب انجام شده است اما به دليل اينكه يا چاه خشك شده يا شبكه فرسوده است و يا تاسيسات دچار نقص فني است اين لوله‌كشي فاقد آب است و من در نشستي كه حدود دو هفته پيش با معاون مناطق محروم و روستايي كشور داشتم، اعلام كردم كه اين رقم ۹۰درصد از نظر ما درست نيست و استان خوزستان از نظر آب شرب دچار مشكل است و در واقع بايد اين ملاك باشد كه ببينيم چند درصد مردم از آب شرب استفاده مي‌كنند نه اينكه چقدر لوله‌كشي انجام شده  است.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون