• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4982 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۹ تير

خبر

چرا خوزستان آب ندارد؟

مهدي قمشي، استاد دانشگاه درباره مشكل آب خوزستان اظهار داشت: خوزستان در حوضه‌هاي آبريز پايين‌دست‌ترين استان است، حوضه كرخه از استان كردستان آغاز و با عبور از همدان، ايلام، كرمانشاه و لرستان در نهايت به هورالعظيم مي‌رسد، از كرخه انتقال بين‌حوضه‌اي آب نداريم اما درون حوضه استان‌هاي زيادي واقع شده‌اند.
 بنابراين اين استان خود به خود از ترسالي و خشكسالي بيشترين تاثير را مي‌پذيرد، همان‌گونه كه در ترسالي سال 98 بيشترين مشكل به خوزستان منتقل شد و اكنون هم به خاطر خشكسالي با بيشترين لطمه مواجه است.
استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز تصريح كرد: به‌رغم اينكه همه انتقال آب را بيهوده و خلاف منافع ملي مي‌دانند، پروژه‌ها همچنان به جد دنبال مي‌شود و توجهي به نظرات دانشگاهيان و كارشناسان خبره نمي‌شود و اين قضيه چالش اجتماعي و درگيري ذهني و رواني براي مردم مبدا انتقال آب ايجاد كرده است.
به گفته يك استاد دانشگاه؛ مفتضح‌ترين طرح در حوزه آب، انتقال از سرشاخه‌هاي كارون و دز است كه از نظر موازين بين‌المللي و يونسكو نيز قابل توجيه نيست.


توليد بيش از يك ميليون دستگاه لوازم خانگي در بهار ۱۴۰۰

جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان مي‌دهد كه در سه‌ماهه اول امسال توليد انواع لوازم خانگي با رشد ۲۹،۴درصدي نسبت به فصل اول سال گذشته به بيش از يك ميليون و ۴۸ هزار دستگاه رسيده
 است. 
از بين انواع لوازم خانگي نيز توليد انواع ماشين لباسشويي، يخچال و فريزر و تلويزيون با افزايش ۴۰، ۲۹،۱ و ۱۹،۹ درصدي مواجه بوده و توليد اين سه محصول از حدود ۲۱۲ هزار، ۳۷۴ هزار و ۲۲۴ هزار دستگاه در سه ماهه سال گذشته به نزديك ۲۹۷ هزار، ۴۸۳ هزار و ۲۶۹ هزار دستگاه در سه‌ماهه امسال رسيده است.
اما با وجود افزايش چشمگير توليد لوازم خانگي در سال جاري، در بازار شاهد كاهش قيمت نيستيم. اخيرا سخنگوي انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي افزايش ۳۹درصدي حقوق و دستمزد، گران شدن قيمت جهاني مواد اوليه و افزايش نرخ ارز كه 6 برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلايل افزايش قيمت‌ عنوان كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون