• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4982 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۹ تير

ادامه از صفحه اول

ايران، خوزستان و بلاها كه  در راهند! 

مردمي محروم و نجيب و سلحشور كه روزي جانانه جلو ماشين جنگي صدام ايستادند حالا با بشكه‌اي آب در انتظار تانكرهاي اهدايي! با تشنگي خو گرفته‌اند.گاوميش‌هاي شيرده روستا چشم به بيابان‌هاي سوزان دوخته‌اند، صفاي مردم بالارود را چه كسي دزديده است كه حالا حتي از آب گل هم خبري نيست؟ آب سرشاخه‌هاي دز و كارون و كرخه قبل از هر استان ديگر و قبل از هر كارخانه و صنعتي متعلق به مردم شوش و حميديه و هفت‌تپه و اهواز و ملاشيه و ويس و ملاثاني و كوت عبدالله و بستان و هويزه و سوسنگرد و شادگان و... است. جواب اين مردم خونگرم و صميمي و صبور كه نجيبانه فقط طالب آبند خشونت و برخورد امنيتي نيست. آنها و صبرشان را بايد گرامي داشت. 
خوزستان بيش از استان‌هاي ديگر از ناكارآمدي و فقر مديريتي رنج مي‌برد، جمعيتي با قوميت‌هاي مختلف از فارس و عرب و لر و ترك باعث شده است كه يكپارچگي مديريت آنچنان كه بايد به وجود نيايد و از مركز هم هيچ‌گاه انديشه‌اي كامل و كارشناسانه و بومي‌گرا و درازمدت و مستمر اعمال نشده است تا با محروميت‌ها مبارزه‌اي اساسي صورت گيرد و ظرفيت‌هاي عظيم انساني و مادي استان شكوفا شوند. آنجا اگر آباد شود نه تنها قطب كشاورزي و صنعتي كشور خواهد شد كه زمينه‌هاي گسترده براي رونق خيره‌كننده گردشگري دارد .حالا و پس از آن همه رنج و زخم ،كاروان تانكر‌هاي آب به راه افتاده‌اند تا روستاها را سيراب سازند، خوزستان عزيز شده است و مسوولان در تكريم و امداد رساني‌اش داد سخن مي‌دهند ولي براي يك‌بار هم كه شده كسي نمي‌گويد كه چرا علاج واقعه را قبل از وقوع نمي‌كنند؟ چرا بي‌آبي اولين روستا مسوولان را تكان نداد و چرا بايد جان مردم به لب‌شان برسد تا در عمل كاري صورت گيرد؟ درست مثل كرونا كه بيش از16 ماه است با آن درگير هستيم ولي اين اولين‌بار و پس از وخامت اوضاع است كه تهران را تعطيل مي‌كنند و خدا مي‌داند كه با خيل مسافرت‌ها چه خواهند كرد و چگونه ممكن است با سهل‌انگاري تعطيلات نه تنها كارگر نيفتد، بلكه انتشار بيماري را بالا ببرد.  واقعيت آن است كه ما در بد زمانه‌اي گرفتار آمده‌ايم و از قضا مي‌خواهيم همه مشكلات عالم را هم حل كنيم و انبوه مشكلات داخلي را چندان به حساب نمي‌آوريم و حل آنها را با اهمال و روزمرّگي در انواع جلسات بي‌خاصيت جست‌وجو مي‌كنيم! هنوز به اين باور نرسيده‌ايم كه حجم معضلات كشور آنچنان سطحي نيست كه با رفتن دولتي و آمدن دولت ديگر برطرف شوند. مشكل اصلي انواع اشتغالات خارجي است كه براي خود تهيه ديده‌ايم و مقتدرترين دولت‌ها هم امكان رسيدگي به همه امور با هم را ندارند.اوضاع جوي جهان نشان مي‌دهد كه طوفان‌ها در راه داريم و بلاياي طبيعي فعلا ميهمان همه هستند و بايد هر كشور كمر همت خود ببندد و پناه گيرد تا در امان بماند.دولت‌هاي مردمي بيش از ديگران به خود مشغول شده‌اند و در تدارك امنيت ملت‌هاي خويشند. نظم جهاني فردا را تغييرات اقليمي، بلاياي طبيعي و ميزان آمادگي كشورها در مقابل آنها مشخص خواهد كرد.دانايي و تعهد و تدبير دولت ما به ميزان درك شرايط خاص آب و هوايي خصوصا و تمركز روي وضعيت ويژه كشور است .ايران متاسفانه در رتبه‌هاي اول كشورهاي بلاخيز جهان قرار دارد و هرگز فرصت و امكاني براي يك لحظه غفلت ندارد. غفلتي كه ممكن است پشت شعارهاي پرطمطراق محقق شود و ايران را با ابربحران‌هاي ناباورانه به شكست بكشاند.


از ماتم‌سراي سيستان و بلوچستان به ملت نجيب ايران

 فرهنگ سنتي جامعه، مراسم عزا و خوشي و عروسي، نمازهاي جمعه و يوميه، بازار كسب ‌و كار را علي‌رغم فقر حاكم بر جامعه و برخلاف ميل باطني تعطيل كردند و بدون غوغاسالاري رسانه‌اي و مديريتي، از مجمع خيرين سلامت كشور و سازمان نظام پزشكي كشور جهت اعزام پزشكان متخصص و فوق تخصص به عنوان يك‌نهاد مدني جهت بررسي دقيق و كارشناسانه ابعاد و عمق فاجعه و درمان مبتلايان درخواست ورود و ياري دارند. همه آناني كه دل در گرو اين خاك‌ دارند:  وقت آن فرارسيده است، از آنچه بر ما مي‌گذرد به عنوان برادران و خواهران‌مان مطلع و آگاه باشيد كه بسياري از اماكن بهداشتي از كمترين‌ها برخوردارند، بماند تا ده‌ها و صدها كيلومتر بيمارستان و مراكز درماني وجود ندارد، به‌ طوري‌كه ارتش و سپاه، نيروي انتظامي و ستاد اجرايي فرمان امام در اين شرايط بحراني با استقرار بيمارستان‌ها به ياري بهداشت و درمان و مظلومان بر خاسته‌اند. ولي بازهم كم است و كم! بازهم خبرهاي ناگوار از دست دادن عزيزترين‌ها در هر لحظه به گوش مي‌رسد.  ضمن تقدير و تشكر از پيشتازان عرصه سلامت كه با كمترين امكانات به خدمت پرداخته‌اند، بار ديگر از همه ايرانيان درخواست دارم تا ريشه‌كني بيماري و واكسيناسيون همگاني در كنار مردم ما باشيد و دسترسي به خدمات درماني را بيشتر و همگاني نماييد تا همه با امن ‌و امان روزهاي شاد كنار هم بودن را بار ديگر تكرار كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون