• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4985 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۴ مرداد

ادامه از صفحه اول

راه‌آهن ايران   در فهرست ميراث جهاني

از ثبت آن در فهرست ميراث جهاني يونسكو حمايت كردند. ارزش‌هاي معماري راه‌آهن ايران نيز بسيار مورد تاكيد و توجه كشورهاي حاضر در اجلاس كميته ميراث جهاني يونسكو بود. نماينده چين نيز با اشاره به اينكه اين پرونده را به خوبي مطالعه كرده است، گفت: اين پرونده به خوبي داراي معيارهاي ۲ و ۴ براي ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسكو است. با اين حال، كارشناسان ايكوموس تاكيد كردند كه پرونده راه‌آهن ايران اين معيارها را براي ثبت جهاني ندارد. احمد پاكتچي، سفير و نماينده ايران در يونسكو نيز در اين اجلاس از ايكوموس براي تلاش‌هايش و كشورهايي كه حمايت كردند، تشكر كرد و گفت: ما تمام پيشنهادات را براي حفاظت بهتر از اين ميراث به كار مي‌بنديم و آماده‌ايم تا همكاري بيشتري با ايكوموس و مركز ميرث جهاني انجام دهيم و آماده‌ايم همه شفاف‌سازي‌ها را درباره اين پرونده انجام بدهيم. از آنجا كه راه‌آهن ايران يكي از آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملي است و در عين حال براساس قوانين جاري راه‌آهن فعاليت مي‌كند، هرگونه اقدام و مداخله در آن نيازمند كسب مجوزهاي قانوني از چندين ارگان است. نماينده ايران در كميته ميراث جهاني يونسكو تاكيد كرد: ما طرحي براي حفاظت از اين راه‌آهن داريم و دو وزارتخانه راه و شهرسازي و ميراث و گردشگري در حفاظت از راه‌آهن دخيل هستند. حفاظت از اين اثر از جنبه ملي تضمين مي‌شود.


آتش‌سوزي‌هاي زنجيره‌اي جنگل‌ها

 اينجا لحظه‌اي است كه دير رسيدن خطاي قابل چشم‌پوشي نيست و مديريت بحران لازم است. اما همچنان نيروهاي امدادي اطفا فارغ از سوختن اين سرمايه ملي، با تاخير چند روزه وارد ميدان عمل مي‌شوند و اين شيوه اطفاي حريق به صورت دستي و با تاخير ورود بالگردها و آن هم بالگردهايي از شهرهاي اطراف در مقايسه با كشورهاي ديگر كه بالگردهاي مدرن در نقاط مختلف و قابل حريق با تعداد كافي، اسكان داده مي‌شوند سبب تعجب همگان شده و اين خبر آتش‌سوزي تيتر بيشتر رسانه‌هاي داخلي و خارجي مي‌شود!
سوال اينجاست كه اگر قرار است همين روند ادامه يابد و همچنان پيشگيري بر درمان ارجح نباشد، آتش‌سوزي‌ها هر سال اتفاق بيفتند و اتكا به ساكنان روستاها بدون هيچ ابزار مورد نياز صورت پذيرد، اگر قرار است بالگردهاي اطفا با كاركرد قديمي‌شان با تاخير چند روز در صحنه حاضر شوند! اگر قرار است به توليدات نخبگان در اين حوزه هيچ اهميتي داده نشود و طرح‌هاي كاربردي در خوشبينانه‌ترين حالت سال‌ها در صف توليد بمانند! وقتي قرار است طرح‌هاي آبخيزداري، طرح‌هاي احيا و كاشت، ايجاد كمپين‌هاي حفاظت منابع تنها در حد نگارش بر صفحه‌هاي كاغذ باقي بمانند! دليل تشكيل جلسات و نشست‌ها و ستادهاي پيشگيري و مقابله با آتش‌سوزي جنگل‌ها چيست؟! وقتي اين جلسات برنامه‌ريزي درست و مناسب و خصوصا عملي همراه با دانش و آگاهي را در مورد نحوه حفاظت از مراتع و ‏جنگل‌ها صورت ندهند، صرف وقت و هزينه براي همايش‌ها و كنفرانس‌ها چه معنايي دارد؟! 
آتش‌سوزي‌ها در كشور ما سالانه خسارات زيست محيطي و مالي بالايي را وارد مي‌كند و به نظر مي‌رسد رفع آن نيازمند تخصيص بودجه كافي به اين حوزه، برنامه‌ريزي و مديريت استراتژيك، مديريت بحران، تجهيز امكانات لازم و به‌روز ساختن آنها، به‌كارگيري نيروهاي متخصص و آموزش ديده، توليد انبوه اختراعات نوين در اين حوزه، آموزش فعالان NGO‌ها و حمايت از اين گروه‌هاي مردمي و دلسوزي مسوولان متعهد و نظاير آن است كه در اين صورت شايد بتوان اميد بست هر ساله شاهد اين فجايع با اين ابعاد كلان نباشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون