• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4986 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

ند در ميادين نفت و گاز روسيه سرمايه‌گذاري مي‌كند

هند در حال مذاكره با دولت روسيه در مورد سرمايه‌گذاري 2 تا 3 ميليارد دلاري در پروژه‌هاي اكتشاف و توليد نفت و گاز در اين كشور است. طبق گفته منابع آگاه، دولت روسيه چندين ميدان نفت و گاز را به شركت اكتشاف منابع طبيعي هند با نام «او ان جي سي ويدش» و هركنسرسيوم احتمالي كه براي اين پروژه تشكيل مي‌شود پيشنهاد داده است. گفته مي‌شود اين دو كشور در حال مذاكره بر سر سرمايه‌گذاري هند در پروژه‌هاي اكتشاف نفت و گاز در قطب شمال مخصوصا توسعه پروژه نفتي وستوك نيز هستند. تخمين‌هاي اوليه نشان مي‌دهند توليد سالانه نفت خام از اين پروژه 100 ميليون تن خواهد بود. سه منطقه شرق دور روسيه از جمله ياكوتيا، ساخالين اوبلاست و آمور اوبلاست تا حالا تمايل خود را به سرمايه‌گذاري هند در بخش نفت و گازشان نشان داده‌اند. هند تعامل با روسيه در زمينه نفت و گاز را سرآغاز همكاري اقتصادي بين دو كشور مي‌داند. وزير امور خارجه هند تمايل خود را نسبت به گسترش روابط اقتصادي با روسيه در زمينه‌هايي مانند زغال‌سنگ، الوار و گاز طبيعي مايع اعلام كرده است.


گروه ۲۰ بايد قبل از سال ۲۰۵۰ به هدف كربن خنثي دست يابد

آنتونيو گوترش، دبير كل سازمان ملل متحد، روز يكشنبه در سخنراني خود خطاب به شركت‌كنندگان در «نشست وزيران گروه بيست (G20) در مورد محيط زيست، آب و هوا و انرژي»، تاكيد كرد كه اين بيست كشور بايد قبل از سال 2050 به هدف كربن خنثي دست يابند. وي گفت: من از همه اعضاي گروه 20 و ديگر رهبران (جهان) مي‌خواهم كه به (انتشار كربن) صفر خالص تا اواسط قرن جاري متعهد شوند، برنامه‌هاي ملي بلندپروازانه‌تر در ارتباط با آب و هوا را تا سال 2030 ارايه دهند و سياست‌هاي مشخص و اقدامات منطبق بر آينده صفر خالص از جمله بدون (كارخانه) زغال‌سنگ جديد پس از 2021 را اتخاذ كنند. اصطلاح «كربن خنثي» در زمينه فرآيندهاي انتشار دي‌اكسيد كربن در رابطه با حمل‌و‌نقل، توليد انرژي، كشاورزي و صنعت استفاده مي‌شود.


بيت‌كوين به كانال ۴۰ هزار دلار نزديك شد

قيمت ارزهاي رمزنگاري شده روز دوشنبه در حالي كه فروشندگان استقراضي در پي يك هفته قوي اين بازار را رها كردند و معامله‌گران اميدوار شدند تا نظرات مثبت سرمايه‌گذاران با نفوذ احتمالا نشان‌دهنده چرخش تمايل بازار شكننده باشد، به بيشترين سطح خود در هفته‌هاي اخير رسيد. براساس اين گزارش، قيمت بيت‌كوين تا 12.5 درصد افزايش يافت و به 39850 دلار رسيد كه بالاترين قيمت از اواسط ماه ژوئن در طول جلسه معاملاتي آسيا محسوب مي‌شود. اين در حالي بود كه اتر به بالاترين قيمت خود طي 3 هفته اخير يعني 2344 دلار رسيد. با توجه به رقم خوردن بهترين هفته بيت‌كوين طي تقريبا سه ماه گذشته، اين افزايش قيمت موجب اعمال فشار به فروشندگان استقراضي شد. هفته گذشته، ايلان‌ماسك، مديرعامل شركت امريكايي تسلا كه به ارزهاي رمزنگاري شده علاقه‌مند است، اعلام كرد كه اين شركت خودروسازي به محض پايين آمدن مصرف انرژي در استخراج بيت‌كوين، احتمالا پذيرش اين رمز ارز را از سر مي‌گيرد.


سرمايه‌گذاري ۷،۷ ميليارد دلاري بخش خصوصي در تكنولوژي سبز

سهام شركت‌هاي بخش تكنولوژي سبز امسال به داغ‌ترين بخش براي سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران بخش خصوصي تبديل شده و توافقات شركت‌هاي خصوصي در اين زمينه تا به حال به ۷.۷ ميليارد دلار رسيده است. استارت‌آپ‌هاي بخش تكنولوژي سبز حالا جاي شركت‌هاي دات‌كام را گرفته‌اند (اشاره به موج بزرگ خريد سهام شركت‌هاي دات‌كام در دهه گذشته) اما فعلا نگراني‌اي از بابت حبابي شدن اين بخش وجود ندارد. در حال حاضر هر هفته با خبرهايي از پيشرفت‌هايي در زمينه تكنولوژي باتري، انرژي خورشيدي يا هيدروژن روبه‌رو هستيم. اما تا پيش از اين سرمايه لازم براي اينكه اين پيشرفت‌ها به سرعت به دست مصرف‌كننده برسند وجود نداشت. وال‌استريت‌ژورنال با استناد به داده‌هاي شركت پيتچ‌بوك كه شركت تحقيقات روي سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي است، گزارش داد: امسال توافقات امضا شده صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري شركت‌هاي خصوصي براي خريد سهام شركت‌هاي تكنولوژي سبز به ۷.۷ ميليارد دلار رسيده است. اين در حالي است كه ۱۰ سال پيش سرمايه‌گذاري در اين شركت‌ها كمتر از يك ميليارد دلار بود.


طلاي جهاني افزايش يافت

بهاي هر اونس طلا براي تحويل فوري با ۰.۳ درصد افزايش، به ۱۸۰۶ دلار و ۳۲ سنت رسيد. در بازار معاملات آتي امريكا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزايش، ۱۸۰۶ دلار و ۳۰ سنت بود. موارد ابتلا به كوويد ۱۹ در تعطيلات آخر هفته همچنان افزايش داشت و شماري از كشورها در آسيا و اروپا براي تحت كنترل گرفتن شيوع نوع دلتاي ويروس كرونا همچنان مبارزه مي‌كنند. به گفته استفن اينس، از شركت مديريت دارايي اس پي ‌اي، هيچ ضمانتي وجود ندارد كه از شر كوويد ۱۹ خلاص شويم و اين امر همچنان تقاضا براي خريد طلا به عنوان دارايي امن را حفظ مي‌كند زيرا بانك‌هاي مركزي احتمالا سياست پولي انبساطي را ادامه مي‌دهند. با اين حال اينس پيش‌بيني كرد: سرمايه‌گذاران بعيد است به شكل گسترده به بازار طلا برگردند مگر اينكه وضعيت كوويد ۱۹ به ميزان قابل توجهي وخامت پيدا كند. در اين بين، شاخص دلار نزديك به بالاترين ركورد خود در سه ماه و نيم گذشته ايستاد و جذابيت طلا را تحت‌الشعاع خود قرار داد. دلار قوي‌تر معاملات طلا را براي خريداران خارجي گران‌تر مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون