• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4986 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۵ مرداد

شگفتي‌سازان ليگ زير ذره‌بين «اعتماد»

ياسين، عارف، مهدي و ديگران !

هيوا مافي

بي‌شك با يك نگاه گوشه چشمي به فهرست سوپراستار‌ها و مهره‌هاي كارساز ليگ بيستم مي‌توان به اين باور رسيد كه تمام چهره‌هايي كه خوش درخشيدند و به معناي واقعي به داد تيم‌شان رسيدند، پا به سن گذاشته بوده‌اند و موفقيت‌شان هيچ جاي بهت و سوالي را براي ما نگذاشته است. نام‌هايي چون شهباززاده، لك، رفيعي، نوراللهي، عباس‌زاده و... كه اغلب آنها مدت‌هاست پا به دهه سوم زندگي خود گذاشته‌اند و با پايان راه در فوتبال و بازنشستگي فاصله چنداني ندارند. بااينكه همه اين آمار و فكت‌ها و تحليل‌ها سندهاي معتبري است بر كم‌شگفتي‌بودن بيستمين كارزار ليگ، اما واقعا بي‌انصافي است تا فروغ و شهرت ‌به هم زدن برخي جوانان خوش‌آتيه را نديده بگيريم. تازه‌نفس‌هايي كه برخلاف تعداد كم‌شان، آمار جذاب و قابل‌دفاعي دارند و در چند سكانس حساس واقعا باعث غرور و سربلندي تيم‌شان شدند. در ادامه اين تحليل به ۵ چهره‌اي كه گل‌سرسبد پديده‌هاي اين فصل‌ بودند و حتي برخي‌شان اسكوچيچ را مورد بهت قرار دادند و به تيم ملي هم دعوت شدند مي‌پردازيم، پس تا پايان اين مطلب در كنار ما باشيد.

۱- ياسين سلماني: 
جوان ۱۹ساله گرگاني همه آنچه كه براي ستاره شدن لازم است را دارد. اولين سكانسي كه از او به ياد داريم متعلق به سال ۹۸ مقابل شاهين بوشهر است كه دقايقي كوتاه به ميدان آمد. اما فصل قبل فقط ۵۰ دقيقه فرصت بازي پيدا كرد تا اينكه محرم نويدكيا آمد. محرم جوان‌پسند نتوانست چشم روي اين همه استعداد سلماني ببندد و كم‌كم به او بازي داد. اين هافبك مياني در حمل توپ كم‌نظير است؛ تكنيك بسيار بالايي دارد و ضربات محكم و حساب شده‌اي به توپ مي‌زند. با اينكه بيشتر ذخيره به ميدان آمده اما آمار فوق‌العاده‌اي به جا گذاشته؛ 260 دقيقه ۴ گل و دو پاس گل يعني هر ۳ربع يك گل يا يك پاس گل؛ آيا براي يك هافبك مياني آن هم در فوتبال ما بي‌نظير نيست؟ اگر به دنبال يك پديده واقعي در ليگ بيستم هستيد حتي يك لحظه هم فكر نكنيد، اين شما و اين ياسين سلماني. 
۲- عارف آقاسي: 
آچار فرانسه جواد نكونام كه اين فصل در تمام پست‌هاي خط دفاعي بازي كرده فوتبالش را در سپاهان ايذه شروع كرد و سپس راهي فولاد نوين و فولاد خوزستان شد. شايد مدافع ايذه‌اي پديده فصول قبل باشد اما پيشرفت او و دعوتش به تيم ملي دليلي شد تا در اين ليست قرار بگيرد. با آمدن به جمع قرمزهاي خوزستان دوباره در مسير پيشرفت قرار گرفت و طي دو فصل اخير با وجود مدافعان قدري مثل والي، كوليبالي، بدرقه و مهران موسوي همواره جزو شاه‌مهره‌هاي نكونام بوده است. 
درخشش ادامه‌دار وي باعث شد توسط اسكوچيچ به تيم ملي دعوت شود تا شايد بتواند موفقيت‌هاي باشگاهي‌اش را در رده ملي هم ادامه دهد. پسري كه سبك بازي‌اش فوق‌العاده به محمدخاكپور شباهت دارد. 
۳- مهدي تيكدري: 
شايد كه قارتال پرشورهاي تبريزي از لحاظ آماري چونان حرفي براي گفتن نداشته باشد اما اين فصل، دوراني متفاوت براي وي بوده است. تيكدري فصل قبل معمولي بود اما اين فصل درخشان ظاهر شد تا جايي كه اسكوچيچ را مجاب به دعوت وي كرد. نام وي زماني روي زبان‌ها افتاد كه در مس كرمان بود و پديده ليگ يك شد.در مس مهاجم و وينگر بود اما بعد از پيوستنش به تراكتور مدافع راست شد و اتفاقا عملكرد خوبي از خود به جا گذاشته است. در ۲۱ بازي ليگ ۲ گل زده و دو پاس گل داده است و در ليگ قهرمانان آسيا هم يكي از عوامل اصلي صعود تراكتوري‌ها بود. تيكدري ۲۴ ساله مورد توجه چند تيم سرشناس ليگ برتري قرار گرفته است و گفته مي‌شود فرهاد مجيدي تمايل زيادي به جذب وي دارد. خلاصه كه در سال‌هاي نه چندان دور در فوتبال متكي بر وينگر ما، او مي‌تواند يك سوپراستار به تمام معنا شود.
۴- ابوالفضل جلالي: 
جلالي دو فصل قبل از تيم اميد سايپا به تيم بزرگسالان اين تيم پيوست و تا هفته هفتم فصل قبل خيلي كم به او بازي داده مي‌شد. 
فصل قبل كم‌كم به بازيكن فيكس تيمش تبديل شد و در سمت چپ خط دفاع نيك‌خوي را ذخيره كرد. بازيكن ۲۲ ساله و آملي سايپا از سرعت نسبتا خوبي برخوردار است و در كارهاي دفاعي هم سخت‌گير و پرتلاش است.  در فصل جاري عملكرد خوب او ادامه پيدا كرد و تاكنون در 20 بازي كه به ميدان رفته يك گل زده و دو پاس گل داده و تاثيرگذار بوده است تا جايي كه حتي چشم پرسپوليس و يحيي را هم گرفته و به احتمال زياد فصل بعد سرخپوش مي‌شود. عملكرد او باعث شد حتي اسكوچيچ او را به تيم ملي دعوت كند و يك بازي ملي را هم مقابل سوريه در كارنامه دارد. 
۵- محمدحسين اكبرمنادي: 
سايپا اين فصل هر چه ندارد يك گلر مطمئن درون دروازه دارد كه به سختي مغلوب مي‌شود. محمدحسين اكبرمنادي كه در رده‌هاي پايه در گهر دورود حضور داشت سال ۹۳ به سايپا پيوست ولي تا دو سال پيش خيلي به او ميدان داده نمي‌شد تا اينكه بالاخره بخت به او روي آورد و در فصل 98- 97 عملكرد خوبي از خود به جا گذاشت.  فرزند باشگاه سايپا از ابتداي اين فصل آنچنان درخشيد كه اگر ترافيك دروازه‌بان‌هاي خوب نبود مي‌توانست ملي‌پوش شود.درخشش او از همان بازي اول مقابل پرسپوليس شروع شد و تا همين بازي‌هاي آخر ليگ هم ادامه داشته.گلر ۲۵ ساله و ۱۸۸ سانتي‌متري اهل دورود طي چند مصاحبه عنوان داشته آرزوي پوشيدن پيراهن استقلال و تيم ملي را دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون