• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4987 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۶ مرداد

خبر كوتاه

تحقيق و تفحص از وزارت نفت در كميسيون انرژي مجلس تصويب شد

عبدالعلي رحيمي‌مظفري، عضو هيات رييسه كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي از تصويب تحقيق و تفحص از وزارت نفت در نشست اين كميسيون خبر داد.  وي گفت: در اين نشست درخواست تعدادي از نمايندگان براي تحقيق و تفحص از عملكرد وزارت نفت و اعمال ماده ۲۳۴ قانون آيين‌نامه داخلي مجلس درباره توسعه نيافتن و توليد حداكثري از ميدان‌هاي نفتي مشترك بررسي شد.وي افزود: به ‌دنبال تقاضاي تعدادي از نمايندگان مجلس براي اعمال ماده ۲۳۴ قانون آيين‌نامه داخلي مجلس درباره استنكاف رييس‌جمهوري و وزير نفت از اجراي ۱۴ برنامه مانند برنامه پنجم و ششم توسعه، برنامه‌هاي سالانه، برنامه اقتصاد مقاومتي و... در بخش توسعه و توليد حداكثري از ميدان‌هاي نفتي مشترك ايران با كشورهاي عراق و عربستان، اين تقاضا بررسي شد اما به ‌دليل اينكه توضيح‌هاي مسوولان وزارت نفت كلي بود، كميسيون نمي‌توانست با استناد به اين توضيح‌ها نسبت به اعمال ماده ۲۳۴ تصميم‌گيري كند، از اين رو مقرر شد اطلاعات بيشتري از وزارت نفت دريافت و با انجام بررسي بيشتر اين مهم در فرصت ۱۰ روزه دوباره بررسي شود.


ورود ۲ محموله گندم به بندر امام

اميد جهان‌نژاديان، مديركل غله و خدمات بازرگاني استان خوزستان از ورود دو فروند كشتي حامل كالاهاي اساسي به بندر امام خميني خبر داد. وي گفت: دو فروند كشتي اقيانوس‌پيما كه حامل كالاي اساسي گندم است در بندر امام پهلو مي‌گيرند. جهان‌نژاديان افزود: اين كشتي‌ها در مجموع حامل ۱۳۶ هزار تن گندم است كه يكي از اين كشتي‌ها در اسكله غلات بندر امام خميني در حال تخليه است. همچنين كشتي ديگر روز سه‌شنبه براي تخليه محموله خود در اسكله پهلو گرفته است. مديركل غله و خدمات بازرگاني استان خوزستان ادامه داد: با ورود اين كشتي‌ها از ابتداي امسال تاكنون، ۷۳۶ هزار تن گندم توسط ۱۱ فروند كشتي وارد بندر امام خميني شده است.


كاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدي توليد خرماي مضافتي  در كشور

مقداد تكلوزاده دبير انجمن ملي خرماي ايران از كاهش 10 تا 15 درصدي توليد خرماي مضافتي در كشور در پي خشكسالي خبر داد و گفت: به‌رغم كمبود و نبود آب در نخلستان‌ها، تلفات نخل از بي‌آبي نداشته‌ايم.  وي درباره آخرين گزارش‌هاي تاثير خشكسالي بر نخلستان‌هاي كشور اظهار كرد: برخي از نخلستان‌ها با كمبود و نبود آب مواجه شده‌اند كه اثرات منفي بر نخل‌ها داشته است. وي ادامه داد: علاوه بر كمبود و نبود آب براي نخلستان‌ها با نوسانات گرما نيز در استان‌هاي خرماخيز روبرو شده‌ايم كه درختان نخل و توليد آنها را تحت‌تاثير قرار داده است. به گفته تكلوزاده، در ابتداي خردادماه دما به صورت كم‌سابقه‌اي بالا رفت و سپس دچار افت شد، پس از آن در تيرماه بار ديگر دماي هوا به شكل چشمگيري افزايش يافت.


آزادسازي نرخ بليت هواپيما منتفي است

محمدرضا رضايي‌كوچي، رييس كميسيون عمران مجلس درباره افزايش قيمت بليت هواپيما و ادعاي شركت‌هاي هواپيمايي مبني بر تنظيم قيمت‌ها بر اساس قانون آزادسازي بليت هواپيما اظهار داشت: به موضوع افزايش قيمت بليت هواپيما به‌ طور جدي انتقاد داريم و با وزير راه و شهرسازي در اين باره جلسه‌اي برگزار شد نمايندگان مجلس مراتب اعتراض و گلايه خود را نسبت به افزايش قيمت بليت هواپيما اعلام كردند. رييس كميسيون عمران مجلس با تاكيد بر اينكه قانون آزادسازي بليت هواپيما لغو شده و نبايد در نرخ‌گذاري به آن استناد كرد، گفت: قانون آزادسازي در برنامه ششم نيامده و ايرلاين‌ها شروط آزادسازي را رعايت نكردند. لغو قانون فردا در جلسه وزير به مديران ايرلاين‌ها اعلام مي‌شود.


واردات ۱۳۰ ميليون دلار كالا با ارز ۴۲۰۰ توماني براي كدام «ساير»؟!

در حالي بانك مركزي مدعي است كه ۴.۶ ميليارد دلار بابت واردات كالاهاي اساسي تامين ارز كرده كه در اين بين مشخص نيست ۱۳۰ ميليون دلار را كه به نام «ساير» ثبت و بابت آن ارز ۴۲۰۰ توماني پرداخت كرده كدام كالاها را در بر مي‌گيرد. پيگيري‌ها براي دريافت توضيح از بانك مركزي هم تاكنون بي‌نتيجه مانده است. اختلاف بين آمار گمرك ايران و بانك مركزي در رابطه با جريان تامين ارز واردات هنوز شفاف نشده است. اين در حالي است كه بانك مركزي اعلام كرده از ابتداي امسال تا نيمه تير ماه ۵.۵ ميليارد دلار بابت كالاهاي اساسي تامين ارز انجام داده كه ۴.۶ ميليارد دلار آن براي اقلام زير نظر وزارت صمت و كشاورزي براي شش قلم كالاي كشاورزي و اساسي شامل جو (۵۸۰ ميليون دلار)، دانه‌هاي روغني (۸۸۳ ميليون دلار)، ذرت (۱.۲ ميليارد دلار)، روغن خام (حدود يك ميليارد دلار)، كنجاله سويا (۴۸۳ ميليون دلار) و گندم (۲۲۵ ميليون دلار) بوده است. بانك مركزي در كنار اين شش قلم، ۱۳۰ ميليون دلار هم به عنوان «ساير» اعلام كرده است. اما مساله اينجاست كه ارز ۴۲۰۰ توماني در حال حاضر فقط محدود به پرداخت شش قلم ذرت، جو، دانه‌هاي روغني، كنجاله سويا، گندم و روغن خام است و به همراه آن بخشي از بهداشت و درمان را هم در بر مي‌گيرد. بر اين اساس اينكه اين ۱۳۰ ميليون دلار كه به عنوان «ساير» اعلام شده براي كدام يك از اقلام است، وضعيت مشخصي ندارد. حال اين سوال كه آيا اين مبلغ بابت اقلامي كه پيش از اين در ليست ارز ۴۲۰۰ توماني بوده‌اند پرداخت شده يا مربوط به بخش‌هاي ديگري است، بي‌پاسخ مانده و نمي‌توان احتمال اينكه اين مبلغ براي بخش دارو يا واكسن پرداخت شده را مطرح كرد؛ چرا كه طبق اعلام بانك مركزي، از اين ۵.۵ ميليارد دلار تامين ارز شده، بالغ بر ۹۰۰ ميليون دلار مربوط به حوزه بهداشت و درمان بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون