• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4990 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ مرداد

خبر

كودتاچيان ميانمار تا دو سال ديگر وضعيت فوق‌العاده را تمديد كردند

رهبر كودتاچيان ميانمار در گفت‌وگويي تلويزيوني با اعلام آمادگي همكاري با «آسه‌آن» گفت: وضعيت فوق‌العاده در ميانمار تا آگوست ۲۰۲۳ ادامه مي‌يابد. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري آناتولي، «مين آنگ هلينگ» رهبر كودتاچيان ميانمار طي گفت‌وگوي تلويزيوني با مردم كشورش گفت كه وضعيت فوق‌العاده در اين كشور تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. رييس ستاد كل ارتش ميانمار با اعلام اينكه نظاميان به اداره كشور در چارچوب وضعيت فوق‌العاده تا آگوست ۲۰۲۳ ادامه خواهند داد، اضافه كرد: ميانمار آماده همكاري با اتحاديه ملل جنوب شرق آسيا (آسه آن) است. وي در ادامه افزود: بايد شرايط برگزاري انتخابات آزاد را فراهم‌ سازيم. قول مي‌دهم كه انتخابات عمومي با حضور احزاب مختلف برگزار شود. از سوي ديگر، شوراي اداره حكومت در ميانمار شامل نظاميان اين كشور ساعاتي پيش از تشكيل دولت موقت خبر داد. به اين ترتيب، «مين آنگ هلينگ» رييس شوراي اداره حكومت و فرمانده كل نيروهاي مسلح ميانمار، پست نخست‌وزيري در دولت موقت را در اختيار خواهد گرفت. ارتش ميانمار با اعلام تقلب گسترده در انتخابات سال گذشته ميلادي، روز يكم فوريه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن ۱۳۹۹) در يك كودتاي نظامي دولت غيرنظامي اين كشور را سرنگون و وضعيت اضطراري يك‌ساله اعلام كرد. در نتيجه اين اقدام، سران سابق اين كشور شامل «آنگ‌سان سوچي» رهبر حزب حاكم اتحاديه ملي و «وين مينت» رييس‌جمهور اين كشور بازداشت شدند. در پي اين كودتا اعتراض‌هاي مردمي در سراسر اين كشور آغاز شد كه با خشونت مرگباري سركوب شد و به مرگ صدها تن انجاميد. نظاميان ميانمار اگر چه تقلب در انتخابات را در توجيه كودتا مطرح مي‌كنند، چندين منبع و نهاد مستقل پس از بررسي روند راي‌گيري در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام كردند كه شواهدي حاكي از تقلب در انتخابات نيافته‌اند. از زمان وقوع كودتاي نظامي عليه سوچي و دولتش، ميانمار در بحران و ناآرامي قرار دارد. تقريبا هر روز تظاهراتي عليه كودتاچيان برپا و از سوي ارتش به‌شدت سركوب مي‌شود.

عذرخواهي نخست‌وزير نيوزيلند درباره حملات نژادپرستانه دهه۷۰ 

نخست‌وزير نيوزيلند با انتشار بيانيه رسمي و دولتي از وقايع تاريخي نژادپرستانه در ارتباط با مردم بومي اين كشور، عذرخواهي كرد. به گزارش ايرنا از شبكه خبري «اس.بي‌.اس‌نيوز» استراليا، روز يكشنبه صدها نفر در سالن شهرداري اوكلند گرد هم آمدند تا به سخنان نخست‌وزير نيوزيلند و عذرخواهي وي درباره «حملات سحرگاه » ۱۹۷۰ گوش دهند. طي وقايع آن سال، حملات افراطي در برابر رنگين‌پوستان در اين كشور اتفاق افتاد و مقامات رواديدهاي آنهايي را كه از زمان اقامت‌شان گذشته بود را ضبط كردند. آردرن در سخنراني‌اش گفت جامعه بوميان نيوزيلند تحت‌تاثير تبعيض و اعمال نژادپرستانه اعتماد و ايمان‌شان را از دست دادند كه بايد بازسازي شود و من امروز از جانب دولت نيوزيلند عذرخواهي رسمي از جامعه بوميان اين كشور كه از قانون‌هاي مهاجرتي ۱۹۷۰ ضربه خوردند را اعلام مي‌كنم. او در ادامه صحبت‌هايش افزود، مي‌خواهد روزگار جديدي براي جامعه بوميان اين كشور بسازد و از تخصيص ۲ ميليون و ۹۰۰ هزار ميليون دلار كمك هزينه آموزشي به دانشجويان و دانش‌آموزان جامعه بوميان اين كشور خبر داد. دولت همچنين از هنرمندان و مورخان بومي در اين كشور خواست تا براي ثبت اين اتفاق تاريخي هولناك اقدام كنند. 

هشدار مسكو نسبت به اقدامات تحريك‌آميز پيش از انتخابات 

رييس سرويس اطلاعات خارجي روسيه نسبت به انجام تحريكات از خارج پيش از انتخابات پارلماني سپتامبر سال جاري ميلادي و انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ در كشور هشدار داد. به گزارش ايلنا‌ به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، رييس سرويس اطلاعات خارجي روسيه نسبت به انجام تحريكات از خارج پيش از انتخابات پارلماني سپتامبر سال جاري ميلادي و انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ در كشور هشدار داد. «سرگئي ناريشكين»، رييس اطلاعات خارجي روسيه گفت: «مخالفان ما در حال آماده‌سازي اقداماتي پيش از انتخابات سال جاري ميلادي و انتخابات ۲۰۲۴ رياست‌جمهوري هستند.» وي ‌گفت: «اين تحريكات هم براي انتخابات پارلماني سپتامبر و هم براي انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ اين تحريكات ممكن است اجرايي شوند. روسيه اطلاعاتي دارد كه چه كارهايي قرار است انجام شود.» وي افزود: «آژانس‌هاي خبري ما از اين مساله آگاه هستند.» وي در ادامه گفت كه رييس‌جمهوري امريكا روسيه را به حملات سايبري متهم مي‌كند تا تقصير شكست احتمالي دموكرات‌ها در انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس نمايندگان را بر گردن مسكو بيندازد.

انتخاب مجدد  «اسماعيل هنيه»   به رياست دفتر سياسي حماس 

«اسماعيل هنيه» براي بار دوم براي يك دوره جديد چهارساله به رياست دفتر سياسي جنبش حماس انتخاب شد. به گزارش تسنيم، نشست مجلس مشورتي حماس ديروز برگزار و طي آن اسماعيل هنيه براي بار دوم به رياست جنبش حماس انتخاب شد. جنبش حماس رسما اعلام كرد كه اسماعيل هنيه مجددا تا سال 2025 به عنوان رييس دفتر سياسي اين جنبش انتخاب شده است. براساس قوانين داخلي رييس دفتر سياسي حماس مي‌تواند براي دو دوره پياپي به مدت 8 سال تصدي اين سمت را بر عهده داشته باشد. در اين نشست همچنين معاون و نيز اعضاي دفتر سياسي اين جنبش انتخاب شدند. پيش از اين «خالد مشعل» به عنوان رييس دفتر سياسي در خارج، «صالح العاروري» رييس اين جنبش در كرانه باختري و «يحيي السنوار» به عنوان رييس اين جنبش در نوار غزه انتخاب شده بودند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون