• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4990 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ مرداد

خبر كوتاه

جزييات جديد از تامين ارز كالاهاي اساسي

طي چهار ماهه نخست سال جاري، به منظور واردات كالاهاي اساسي و ضروري حدود ۱۵ ميليارد دلار تامين ارز شده است كه نسبت به دوره مشابه پارسال رشدي بالغ بر ۲۷درصدي دارد، ضمنا تامين ارز به منظور واردات كالاهاي اساسي، تجهيزات پزشكي و دارو (نرخ ترجيحي) با افزايش ۷۰درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴.۶ ميليارد دلار رسيده است.
بانك مركزي اعلام كرد كه از ميزان فوق ۱۵۴۶ ميليون دلار براي ذرت، جو و گندم، ۱۱۲۴ ميليون دلار براي دانه‌هاي روغني و روغن خام، ۱۱۷۱ميليون دلار براي دارو و تجهيزات پزشكي و ۳۴۸ ميليون دلار كنجاله سويا تامين ارز شده است. علاوه بر آن براي ساير كالاها ۱۰.۴ ميليارد دلار تامين ارز شده است كه رشدي بالغ بر ۱۵درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد. از جمله اين كالاها مي‌توان به ماشين‌آلات اشاره كرد كه براي آن ۳۵۶۴ ميليون دلار تامين ارز شده است.

بازار مسكن  به سطح مقاومت رسيد

بازار مسكن شهر تهران پس از دو ماه رشد نسبي قيمت‌هاي قطعي به سطح مقاومتي در نرخ‌هاي پيشنهادي رسيد و به نظر مي‌رسد روند ريزش قيمت‌ها كه از آذر ماه سال گذشته تحت تاثير تحولات سياسي بين‌المللي آغاز شده بود، متوقف شده است. آمارهاي غيررسمي از نرخ آگهي‌ها در كنار آمار رسمي از قيمت معاملات گوياي آن است كه احتمالا محدوده ۳۰ ميليون تومان، سطح حمايتي قوي براي بازار مسكن محسوب مي‌شود. اطلاعات به دست آمده از سامانه كيليد نشان مي‌دهد كه بعد از هفت ماه روند كاهشي قيمت‌ها در بازار مسكن متوقف شده است. طبق اين آمار، قيمت‌هاي پيشنهادي در آذر ماه سال گذشته ۵۶.۸ ميليون تومان در هر متر مربع بوده كه در يك فرآيند ريزشي به ۴۳.۵ ميليون تومان در خرداد ماه ۱۴۰۰ رسيده اما در تير ماه مجددا روند افزايشي به خود گرفته و به ۴۶.۹ ميليون تومان رسيده است.

آمار جوجه‌ريزي با ميزان توليد همخواني ندارد

حبيب اسدالله‌نژاد، نايب رييس كانون سراسري مرغداران گوشتي كشور با بيان اينكه آمار جوجه‌ريزي واحدهاي مرغداري با حجم مرغ عرضه شده در بازار همخواني ندارد، افزود: آمار جوجه‌ريزي و‌ توليد مرغ نياز به راستي‌آزمايي دارد.  او درباره آشفتگي و چند نرخي در بازار مرغ اظهار كرد: اين آشفتگي چند دليل مي‌تواند داشته باشد كه از مهم‌ترين آنها تناقض در آمار است. به گفته اسدالله‌نژاد، آمار نشان مي‌دهد كه جوجه‌ريزي به ميزان نياز انجام شده و مرغ به ميزان كافي براي مصرف بازار توليد شده است، اما در واقعيت با كمبود عرضه مرغ مواجه هستيم.

قطع آب مشتركان پرمصرف تهراني از دستور كار خارج شد

محمدرضا بختياري، مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با مشاركت مردم و كاهش روزانه ۲۰۰ هزار مترمكعبي مصرف آب در پايتخت، قطع آب مشتركان پرمصرف از دستور كار شركت آب و فاضلاب استان تهران خارج شد. او افزود: اخطار‌هاي متعدد شركت آب و فاضلاب استان تهران از ابتداي تير ماه براي اولين‌بار سبب كاهش مصرف بين مشتركان پرمصرف و بدمصرف شده است و اميدواريم اين روند در آينده نيز تداوم داشته باشد؛ چراكه امسال منابع آبي در شرايط نامناسبي هستند و اگر اين همراهي و همدلي شهروندان ادامه نداشته باشد، تامين آب شرب در تهران با معضلات عديده‌اي مواجه خواهد شد.
بختياري ادامه داد: مصرف آب شرب تهران از سه ميليون و ۷۶۹ هزار مترمكعب در هشتم مرداد سال ۹۹ به سه ميليون و ۵۷۲ هزار متر مكعب در هشتم مرداد ۱۴۰۰ كاهش يافته كه اين يعني ميزان مصرف مشتركان بدمصرف و پرمصرف استان تهران ۱۲درصد كاهش يافته است.

بيش از ۱،۳ ميليون واحد مسكوني آماده ساخت در دولت آينده است

محمود محمودزاده، معاون وزير راه و شهرسازي گفت: در حال حاضر بيش از 500 هزار واحدي كه در كشور در حال ساخت است، هيچ وابستگي به خط اعتباري دولتي ندارد كه منجر به خلق پول جديد شود. 
او درباره جزييات جلسه مسوولان مرتبط با مسكن و فعالان اين حوزه با رييس‌جمهور منتخب اظهار داشت: در جلسه اخير با آقاي رييسي درباره سازوكار و مكانيسمي كه مي‌توان از طريق آن به توليد سالانه يك ميليون واحد مسكوني رسيد، تبادل‌نظر صورت گرفت.
او ادامه داد: با حضور طيف‌ها و گروه‌هاي مختلفي اين جلسه برگزار شد و هر يك نظراتي را درباره بازار مسكن و چگونگي ساخت يك ميليون واحد مسكوني ارايه دادند. 
معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال كه عده‌اي از كارشناسان بر اين باور هستند كه با اجراي طرح ساخت يك ميليون واحد مسكوني در سال حجم نقدينگي در كشور افزايش پيدا مي‌كند، گفت: دليل اين تحليل را متوجه نمي‌شوم كه چطور توليد مسكن باعث رشد نقدينگي مي‌شود اما شايد عده‌اي نگران تخصيص يارانه‌هاي دولتي به اين بخش باشند اما در حال حاضر طرح مسكن ملي هيچ خط اعتباري از دولت دريافت نكرده است و به هيچ نظام يارانه‌اي وابسته نيست كه منجر به رشد نقدينگي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون