• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4993 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ مرداد

عليرضا اسماعيلي از نمايشگاه آثارش در گالري گلستان مي‌گويد

درختان، يك سورئالِ شاعرانه

مهرنوش محمدزاده

 

نمایشگاه آنلاین نقاشی‌های «علیرضا اسماعیلی» در گالری گلستان برپا شده ‌است. موضوع کلی آثار این نمایشگاه درخت است که در فضایی برگرفته از طبیعت و آمیخته با ذهن طبیعت‌دوست این هنرمند به تصویر کشیده شده است.  اسماعیلی که تازه‌ترین آثارش را با موضوع درختان به صورت آنلاین در سایت گالری گلستان به نمایش گذاشته، درباره سبک شاعرانه این آثار مي‌گويد: «رگه‌هایی از سورئال و رمانتیسم در این آثار وجود دارد، ولی این سورئال یک سورئال شاعرانه است.» اين هنرمند متولد 1336 و دانش‌آموخته گرافیک از دانشگاه هنر و عضو رسمی انجمن طراحان گرافیک و عضو افتخاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی است. اسماعيلي که  سیزدهمین نمایشگاه انفرادی خود را به صورت آنلاین در سایت گالری گلستان به نمایش گذاشته است، درباره نمایشگاه توضيح مي‌دهد: «اين سومین نمایشگاه من با موضوع درخت است که به نوعی می‌توان گفت در تکوین و ستایش درخت به تصویر درآمده‌اند. در این مجموعه جدید، کارهای کوچک بیشتر داشته‌ام که دلیل آن شرایط کرونایی کشور و به دنبال آن شرایط اقتصادی مردم است که با این کار مردم قدرت خرید بیشتری برای خرید پیدا می‌کنند و آثار بیشتری به خانه‌های آنها  می‌رود.»
اسماعیلی درباره ابعاد این آثار افزود:«در این نمایشگاه تعداد کارهای کوچک بیشتر از کارهای بزرگ است. آثار کوچک با ابعاد30 در 40، 25 در 30 و 20 در 20 هستند، کارهای بزرگ هم در ابعاد 100 در 70، 80 در80 و 60 در 60 است.»
او درباره انتخاب موضوع درختان در این نمایشگاه گفت: «انتخاب درختان برای موضوع این آثار به دلیل علاقه زیادم به طبیعت است و اینکه در شهر دودزده‌ای مثل تهران زندگی می‌کنیم. تنفس در هر دوره‌ای در این شهر به غیر از دوره کوتاهی در بهار و پاییز دشوار است و من همیشه در حسرت طبیعت بوده‌ام. درخت سمبل حیات و طبیعت و همه جوره بخشنده و با سخاوت است و برایش مهم نیست که چه کسی زیر سایه‌اش باشد، درخت به همگان سایه‌اش را می بخشد. من درخت را به شکل عام دوست دارم و فکر می‌کنم که همه آن را دوست دارند. حتی در پرتره‌هایی که کار می‌کنم، اغلب بک‌گراند درخت وجود دارد.»
این هنرمند درباره سبک شاعرانه این آثار خاطر نشان کرد: «رگه‌هایی از سورئال و رمانتیسم در این آثار وجود دارد، ولی این سورئال یک سورئال شاعرانه است. چون سورئالیست یک جاهایی خشن می‌شود و به سمت کابوس می‌رود، مثل نقاشی‌های سبک دالی یا مگریت و غیره که در جاهایی کابوس‌ها را ترسیم می‌کنند. ولی این آثار کابوس نیستند یعنی به جای آن فضاهای فانتزی بعضا سورئال، رگه‌های شاعرانه و رمانتیسم دارند.» او در ادامه به حضور زن در آثارش و ترکیب آن با طبیعت اشاره کرد و گفت: «زن همیشه در آثار من نمود داشته است، در همین نمایشگاه هم  چند فیگور زن دارم که با درخت‌هایم ترکیب شده، برای مثال یکی از آثار، فیگوری از زنی است که موهایش لای درخت‌ها رفته‌اند. مسیر کارهای من بیشتر به این سو یعنی ترکیب فیگور زن با درخت می‌رود. زن همیشه در آثار من، جایگاه ویژه‌ای داشته که اغلب در ترکیب با طبیعت از آن بهره می‌برم. شاید ناخودآگاه علت رفتن آثارم به این‌سو این باشد که زن و درخت هر دو زاینده هستند و وجود هر دوی آنها در طبیعت بسیار حیاتی است.»
علیرضا اسماعیلی همچنين درباره سبک آثارش صحبت مي‌كند؛ «من نقاش ناتورالیسم به معنای کپی کردن و برده و شیفته طبیعت نیستم بلکه طبیعت روی من اثر می‌گذارد و با ذهن من تلفیق و از فیلترهای ذهنی من رد می‌شود، خروجی آن می‌شود اثری که در ارتباط با طبیعت است ولی خود آن و کپی محض از طبیعت نیست. تکنیک این آثار پاستل و رنگ روغن روی مقوا و رنگ روغن و اکریلیک روی بوم است. البته یک‌سری از آثار این نمایشگاه هم با تکنیک میکس مدیا کار شده است.»
اما بحث فروش آنلاين هنري كه در دوران شيوع ويروس كرونا تا حد زيادي با رونق مواجه شده نيز مورد توجه او قرار گرفت؛ «فروش آثار در نمایشگاه آنلاین خیلی جالب نیست، شاید به این دلیل که مردم ما عادت ندارند که نقاشی را اینترنتی بخرند و ترجیح می‌دهند کار را از نزدیک ببینند و بعد آن را خریداری کنند که در فضای اینترنتی این فرصت برای آنها فراهم نیست. به همین دلیل تاکنون استقبال از خرید آثار در این نمایشگاه چندان قابل توجه نبوده است. این برای اولین‌بار است که نمایشگاه آثارم را به صورت آنلاین برگزار کرده‌ام.» نمایشگاه نقاشی‌های «علیرضا اسماعیلی» تا 13 مرداد در سایت «گالری گلستان» به آدرس www.golestangallery.com به صورت آنلاین میزبان علاقه‌مندان است.  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون