• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4993 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۴ مرداد

در آسمان ستاره ديگري روشن شد

يونس هميالي

 

۱- از رقابت‌هاي جهاني 2015 لاس و گاس تا 2019 نورسلطان همواره بارزترين وجه تمايز وزن 67 كيلوگرم (يا 66 كيلو سابق) نسبت به ساير وزن‌ها، حضور گلادياتورهاي پُرشماري بودند كه هر سال براي تصاحب سكوي قهرماني دورخيز مي‌نموده‌اند كه اجازه تداعي مدال زرين را به قهرمانانِ سال‌هاي گذشته داده نمي‌شد. هيچ قهرماني حاشيه امنيت نداشت و هر سال فردي جديد از سكوي المپيك و جهان بالا مي‌رفت. يك‌بار ديگر اين اتفاق در سالن ماكوهاري مسه به وجود آمد؛ نداشتن شرايط ايده‌آل گذشته و برخورد با صخره‌ مستحكم محمدرضا گرايي و پرويز نصيب اف اوكرايني از رفتن به فينال رقابت‌ها باز ماندند. با چشماني بي‌فروغ ميراث ارزشمندي از دست دادند و روياهايي كه براي آنها به سادگي قابل هضم نخواهد بود و اندوهي سنجش‌ناپذير براي روح و روان مردم كشورشان گسيل دادند. 

۲- اگر اهالي فن و عاشقان اين عرصه چند دهه بعد در يك محفل دورهمي بخواهند از ويژگي‌هاي كشتي فرنگي در المپيك 2021 سخن بگويند، بدون ترديد چهره يك كشتي‌گير بيش از همه بر زبان جاري و بيشتر به چشم مي‌آيد كه در ميان ستاره‌هايي نظير؛ آرتم سورك اُف روس، فرانك استابلر آلماني، ايسماييل بورو كوبايي، بالينت كورپاسي مجاري و ريو هان سو كره‌اي به تنهايي تمام نگاه‌ها را به سمت خودش مجذوب نمود تا نامش در كتاب تاريخ كشتي اين سرزمين در كنار بزرگاني همچون حميد سوريان، قاسم رضايي و اميد نوروزي قاب شود تا غبار زمان اين جشن باشكوه را در ذهن‌ها نپوشاند و زنگار فراموشي اين عظمت را در يادها محو نكند.
۳- ژان ژاك روسو فيلسوف و نويسنده شهير در جايي مي‌گويد: افراد سُست اراده هميشه منتظر معجزه‌ها و رويداد‌هاي شگفت‌انگيزند اما افراد قوي، خود آفريننده معجزه‌ها و رويداد‌هاي شگفت‌انگيزند. بعد از مشخص شدن جدول قرعه‌ها و صف‌آرايي با رقبا، كمتر كسي روي كاغذ براي اين كاكوي شيرازي شانس گرفتن مدال تصور مي‌كرد به ويژه مدال طلا! اما با اتخاذ شطرنجي كه هدف آن اتخاذ تاكتيك‌هاي مناسب براي برتري روي تشك بود كه با هوشمندي و زيركي پياده‌سازي كرد. او با بهره‌مندي از نيروي آسماني‌اش، مهارتِ خيره‌كننده، اراده پولادين، هنر بي‌بديل، چيرگي فراگير و با نبوغ رعدآسا توانست با اعجاز حركاتش، دور از ذهن‌ترين عمليات را به عرصه آورد تا حريفان دندان‌گرد را كيش و مات كند.
۴- در وزن دوم هيچ‌كس حريف جوان خوشفكر و بي‌باك كشورمان نشد كه به‌واقع همه رقبا را دود داد و از دم تيغ گذراند و قدرت بي‌كرانه خود را به رخ كشيد و صاحب مدال طلا شد. محمدرضا گرايي ابتدا جوليان هورتا از كلمبيا را با يك نمايش ايده‌آل مغلوب كرد سپس مقابل استابلر در حالي كه از رقيب خود عقب بود با اعتماد به‌نفس ستايش‌برانگيز و روح شكست‌ناپذيري با ترسيم پيوندهاي محكم تاكتيكي با شكست بدرقه نمود تا در مرحله نيمه نهايي با عطش سيري‌ناپذيري براي موفقيت و ميل شديد به شكست دوباره راماز زويدزه گرجستاني صف‌آرايي كند، گرايي با اقيانوسي بزرگ از استعداد ناب و بكر و با اعتماد به نفسي بسيار از اين كارزار سربلند خارج شد. در فينال نصيب اُف اوكرايني را در يك جدال يك‌طرفه مستاصل و ناتوان كرد و سر بر آسمان رستگاري ساييد. ما به گنجينه باارزشي دست يافته‌ايم كه مي‌تواند سال‌ها در رقابت‌هاي بزرگ، موجي از شور، نشاط و سربلندي براي‌مان فراهم سازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون