• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5005 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۱ مرداد

بازار ارز پس از تعطيلات به چه سمت و سويي حركت مي‌كند؟

استارت نرخ ارز در كانال جديد

بازار ارز، امروز و پس از گشايش پس از تعطيلي چند روزه چه واكنشي به تحولات بين‌المللي خواهد داشت؟ در حالي كه قيمت ارز در تعطيلاتي كه گذشت به ‌طور نامحسوس تا 27 هزار تومان نيز بالا رفت؛ حالا تصرف افغانستان از سوي طالبان و روند مذاكرات هسته‌اي دو عامل انتظاري بر قيمت دلار و بازار ارز محسوب مي‌شوند. به نظر مي‌رسد با پايان تعطيلات معامله‌‌گران با دو گزينه روبه‌رو باشند؛ خريد به قصد سود يا پيش روي به سوي سطوح بالاتر. معامله‌گران وقتي نگاه به سطوح قيمتي جديد دارند كه انتظار داشته باشند روند آتي وضعيت بهتري نسبت به شرايط جاري ندارد. در اين صورت ميزان عرضه كم مي‌شود و تقاضاي دلار بالا مي‌رود.
در شبكه‌هاي اجتماعي تصاويري از بازار ارز در هرات، يكي از استراتژيك‌ترين شهرها در افغانستان منتشر شده كه نشان از هجوم جمعيت براي خريد و فروش ارز است. نشانه‌هايي از آشوب در بازار ارز اين كشور كه حالا بخشي از آن به سمت بازار ارز ايران نيز سرايت كرده است. افغانستان كشوري است كه سود نزديك به 3 ميليارد دلاري براي تاجران ايران دارد و بخشي از نيازهاي ارزي ايران از اين طريق تامين مي‌شود، ضمن اينكه «هرات» شهر مهمي است كه در تسويه اسكناس دلار سهم بالايي دارد. بازار ارز در ايران نسبت به حضور طالبان در افغانستان به سرعت واكنش منفي نشان داده و رو به افزايش قيمت آورده است، اما با موضع‌گيري‌هاي بعدي طالبان، گويا اثر رواني مثبتي بر بازار به‌جا مانده است. حالا سوال اين است كه اگر اين موضع‌گيري‌ها بهبود نيابد چه اتفاقي مي‌افتد؟ اگر فضاي تجاري ايران كه تا حالا به نفع ايران بوده، با قاچاق كالا از مرزهاي دو كشور به دليل نبود يك دولت مركزي مقتدر به خطر بيفتد، چه شرايطي رقم مي‌خورد؟ به نظر مي‌رسد كه اگر فضاي بيشتري براي تجارت غيررسمي از مرزهاي افغانستان ايجاد شود، شرايط براي كاهش عرضه اسكناس دلار از هرات به ايران نيز تشديد خواهد شد. 
از طرف ديگر، چشم‌اندازهاي پيش رو در دو نقطه كابينه سيزدهم و تيم اقتصادي رييسي از يك‌سو و آينده مذاكرات احياي برجام نيز تاثير خود را بر بازار ارز خواهد گذاشت. رابرت مالي، نماينده ويژه امريكا در امور ايران در سخناني عجيب از «فرمول تازه‌اي براي توافق جديد» صحبت كرده كه به صورت دوپهلو هم از آن مي‌توان سيگنال ادامه مذاكرات در فضايي جديد را گرفت و هم اينكه در صورت پاسخ منفي ايران، ممكن است تحريم‌هاي جديد عليه كشور اعمال شود. به همين دليل، شايد بازار ارز با كمي احتياط روز كاري ابتداي هفته پس از تعطيلات را آغاز كند و قيمت‌ها نيز از كانال 27 هزار توماني پايين نيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون