• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5007 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ شهريور

تازه‌ترين گزارش مركز آمار درباره تورم

يك گام تا قله تورم سي ساله

به نظر مي‌رسد با وضعيتي كه قيمت برنج، محصولات لبني و ... در پيش گرفته‌اند تورم براي ماه‌هاي آتي بيشتر نيز شود

گروه اقتصادي

تازه‌ترين گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد كه تورم سالانه مرداد سال جاري با افزايش يك واحد درصدي به 45.2درصد رسيد؛ در چند ماه اخير فاصله تورم سالانه از قله تورمي سال 73 يعني 49.5 درصد كم و كمتر شده و به نظر مي‌رسد با وضعيتي كه قيمت برنج، محصولات لبني و... در پيش گرفته‌اند، تورم براي ماه‌هاي آتي بيشتر نيز شود.اما وضعيت از آنجايي نگران‌كننده‌تر مي‌شود كه دولت در سال جاري حدود 350 هزار ميليارد تومان كسري بودجه دارد و شرايط فروش نفت نيز تسهيل نشده است، از اين‌رو انتظار مي‌رود ورود ارز به كشور نيز همچنان طبق روال گذشته و با مشكلاتي همراه باشد. اولين ماه از حضور رسمي ابراهيم رييسي در كسوت رييس‌جمهور، تورم كشور به بيش از 45درصد رسيد كه اين امر نشان از وضعيت بحراني اقتصاد كشور دارد. 

كاهش تورم نقطه‌اي و ماهانه
براساس آنچه مركز آمار اعلام كرده نرخ تورم نقطه‌اي در مرداد ماه به 43.2 درصد رسيده؛ بدين معنا كه براي خريد يك سبد مشخصي از كالاها و خدمات، 43.2درصد هزينه بيشتري نسبت به مرداد 99 پرداخت مي‌شود. اگرچه كه تورم نقطه‌اي مردادماه نسبت به تيرماه حدود 0.4 واحد درصد كاهش داشته است، اما مانند ماه‌هاي گذشته آنچه باعث نگراني است، افزايش نرخ تورم نقطه‌اي گروه كالايي «خوراكي و آشاميدني» به اندازه 1.5 واحد درصد است؛ به گونه‌اي كه به 58.4درصد رسيد. در سوي ديگر تورم نقطه‌اي كالاهاي غيرخوراكي و خدمات كاهش 1.3 واحد درصدي داشت و 36.1درصد اعلام شد. نرخ تورم نقطه‌اي براي خانوارهاي شهري و روستايي در ماه مورد بررسي نيز به ترتيب 42.4 و 47.7 درصد بود كه تنها تورم نقطه‌اي خانوارهاي شهري افزايش 0.5 واحد درصدي داشت.  در بخش ديگري از گزارش مركز آمار، نرخ تورم ماهانه براي مرداد 3.2 درصد برآورد شده كه نسبت به تيرماه كاهش 0.3 واحد درصدي داشت. تورم ماهانه براي كالاهاي خوراكي و غيرخوراكي و خدمات نيز 4.6 و 2.4درصد بود. خانوارهاي شهري در مرداد ماه با تورم 3.2 درصدي روبه‌رو بودند كه كاهش 0.4 واحد درصدي را نسبت به تير نشان مي‌دهد. تورم ماهانه خانوارهاي روستايي نيز 3.2 درصد بود. در بخش ديگري از اين گزارش نرخ تورم سالانه در مرداد به 45.2 درصد رسيد؛ تورم سالانه براي خانوارهاي شهري و روستايي نيز به ترتيب 44.5 و 48.7 درصد اعلام شده كه هر دو رقم نسبت به تيرماه افزايش داشته است. گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد كه بر‌خلاف نرخ تورم نقطه‌اي و ماهانه، تورم سالانه بر مدار افزايشي است و در قله چند سال اخير قرار دارد و فاصله‌اش نيز با تورم 49.5 درصدي سال 73 كم و كمتر شده است. ازسوي ديگر با مقايسه اعداد و ارقام منتشره توسط مركز آمار مي‌توان به اين نكته پي برد كه خانوارهاي روستايي همچنان بار تورمي بيشتري را تحمل مي‌كنند. يك روز پيش از انتشار گزارش مركز آمار، معاونت اقتصادي اتاق بازرگاني تهران نيز در گزارشي به محروميت و فقر پرداخت كه استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خراسان شمالي و هرمزگان بيشترين نرخ محروميت را با اعداد 64، 46 و 44 درصد داشته‌اند. افزايش تورم در ماه‌هاي پيش‌رو، مي‌تواند نرخ محروميت در اين استان‌ها را بالا ببرد. 
روغن و چربي در صدر گراني‌ها
در بخش ديگري از گزارش مركز آمار، به نرخ تورمي كه كالاها و خدمات در مرداد با آن روبه‌رو بودند نيز اشاره شده كه براساس آن، روغن و چربي‌ها با نرخ تورم نقطه‌اي 86درصدي بيشترين تورم نقطه‌اي را در بين خوراكي‌ها از آن خود كرد. شير، پنير و تخم‌مرغ نيز با 66.5درصد در رتبه دوم قرار دارند. سبزيجات تازه و نان و غلات با تورم ماهانه 6.4 و 5.8 درصد در رتبه‌هاي اول و دوم قرار دارند. تغيير قيمت نان و غلات آن هم در شرايطي كه انتظار مي‌رود قيمت برنج در شهريور افزايش بيشتري يابد، خطرناك خواهد بود و مي‌تواند مخاطرات بيشتري را براي طبقه فرودست ايجاد كند. 
تورم 27 درصدي مسكن
تورم نقطه‌اي بخش مسكن در مرداد به 28.2 و تورم سالانه نيز به 25 درصد رسيد، اين در حالي است كه تورم نقطه‌اي و سالانه بخش اجاره به ترتيب 28 و 24.6درصد بود. با استناد به اين آمارها خريد لوازم خانه براي افراد بار هزينه‌اي بيشتري از مرداد سال گذشته تا جاري به دنبال داشته؛ بدين معنا كه براي خريد يك كالاي خانه مشخص در سال جاري ‌بايد 60 درصد هزينه بيشتري نسبت به سال گذشته پرداخت شود.به اين شرايط اگر ممنوعيت واردات لوازم خانگي خارجي به كشور نيز اضافه شود، نتيجه اعمال قيمت‌هاي دلخواه و افزايش تصاعدي قيمت‌ها در اين بازار خواهد بود.
تفريح، حذف مي‌شود؟
با توجه به گزارش مركز آمار، نرخ تورم نقطه‌اي و سالانه گروه تفريح و فرهنگ 52.3 و 45.2 درصد است. اگرچه در ماه‌هاي گذشته نيز تفريح و فرهنگ يكي از كالاهايي بود كه افزايش قيمت آن سبب بروز نگراني‌هايي شده بود. به باور كارشناسان با افزايش تورم اين گروه كالاها، در آينده‌اي نه چندان دور اين كالا از سبد مصرفي خانواده‌ها حذف مي‌شود كه اين امر بر سلامت رواني جامعه نيز تاثيرگذار است. از سوي ديگر درصد تغييرات شاخص قيمت در دهك‌هاي هزينه‌اي كل كشور در امسال دامنه تغييرات نرخ تورم سالانه در مرداد ماه ١٤٠٠ براي دهك‌هاي مختلف هزينه‌اي از ٤٤,٦ درصد براي دهك ششم تا ٥٠،٠ درصد براي دهك دهم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون