• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5008 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ شهريور

ايران روي ركورد مرگ كرونا، 709 مرگ در 24 ساعت

رتبه سوم جهان از بابت مرگ روزانه

واكسن‌هاي وارداتي، چه بود و چه كرد؟

گروه اجتماعي: خبر جديدي نيست كه بنويسيم ديروز باز هم آمار مرگ مبتلايان كرونا در كشور ركورد زد. طبق اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز اول تا دوم شهريور ماه، 709 نفر از مبتلايان كرونا در كشور فوت كردند كه اين عدد نسبت به فوتي‌هاي شبانه‌روز 31 مرداد تا اول شهريور (610 نفر) با افزايش 16.2 درصدي همراه بوده است. 
709 مرگ كرونايي در يك شبانه‌روز، در كل ايام شيوع كرونا در كشور، يك عدد بي‌سابقه است اما به نظر مي‌رسد كه اين عدد در روزهاي آينده، باز هم افزايش خواهد يافت چون با وجود تكذيب و اصرار مسوولان انتظامي درباره صفر بودن حتي يك سفر غيرمجاز در تعطيلات 6 روزه مصادف با تاسوعا و عاشوراي حسيني، حالا روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور در گفت‌وگوهاي خبري با مجريان شبكه‌هاي تلويزيوني، معترفند كه اتفاقا در اين تعطيلات 6 روزه و در حالي كه انتظار خوش‌بينانه دولت اين بود كه با مسدود شدن جاده‌هاي بين استاني در سراسر كشور، سفرهاي تفريحي كاهش يافته و بار بيماري كم شود اما اگرچه در همان روزهاي مسدودي جاده‌ها، از حجم تردد خودروهاي داراي پلاك غيربومي كاسته شده اما بازهم تعداد مسافران و افراد غير بومي با خودروي شخصي، به ويژه در استان‌هاي شمال و جنوب كشور، بسيار زياد بوده و دليل اين اتفاق هم چيزي نيست جز برنامه‌ريزي هنجارشكنان براي تعجيل در حركت به سمت مقاصد گردشگري پيش از انسداد 6 روزه جاده‌ها. علاوه بر اين، تصاوير و اخباري كه از تراكم و فشردگي جمعيت هنجارشكن مشغول به عزاداري در هيئات مذهبي كه دور از چشم بازرسان انتظامي و بهداشتي، پروتكل‌هاي بهداشتي و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي را ناديده گرفته و حتي علم‌گذاري و تعزيه برگزار كردند هم، پيش آگهي انتظار مرگ بيشتر به دنبال ابتلاهاي بيشتر در روزهاي آينده است. طبق گزارش رسمي وزارت بهداشت، در شبانه‌روز اول تا دوم شهريور، 40 هزار و 623 مبتلاي جديد در كشور شناسايي شده كه از اين تعداد، ۵ هزار و ۴۸۷ نفر بستري شده‌اند. به استناد نتايج سه روزه جدول WORLDMETERS ايران براي سومين روز متوالي همچنان از بابت آمار مرگ روزانه مبتلايان كرونا، در رديف سوم جدول است به اين معنا كه فقط دو كشور اندونزي و روسيه، مرگ روزانه بيشتر از ايران گزارش كرده‌اند و در 200 كشور جهان، مرگ روزانه مبتلايان كرونا، با كاهش قابل توجهي همراه بوده است. علاوه بر اين، رتبه ايران در اين جدول از بابت تعداد كل مبتلايان هم به رديف يازدهم تنزل پيدا كرده در حالي كه هفته‌هاي قبل، رتبه جهاني ايران، رديف 13 جدول بود. بنا به آمارهاي جهاني، طي 7 روز گذشته، در ايران و از هر يك ميليون نفر جمعيت، 55 هزار و 813 نفر، به كرونا مبتلا شده و از هر يك ميليون نفر جمعيت كشور هم 1213 نفر به دليل ابتلا به كرونا فوت كرده‌اند. افزايش ابتلاي روزانه، تداوم صعود مرگ روزانه، هشدار روساي بيمارستان‌ها بابت بستري‌هاي طولاني‌تر و بدحال‌تر شدن بيماران و همچنين نابرابري تعداد ترخيصي‌ها به نسبت بستري‌هاي روزانه (تعداد بستري‌ها بيش از ترخيص و بهبودي است) همچنان به حواشي سطح نه چندان بالاي كيفيت و ميزان اثرگذاري واكسن‌هاي وارداتي كرونا توسط دولت (چه از نوع اهدايي يا از نوع خريداري شده از سبد كووكس) دامن مي‌زند در حالي كه تا امروز هم، هيچ‌يك از مسوولان وزارت بهداشت، درباره اثرگذاري واكسن‌هاي تزريق‌شده، توضيح اطمينان‌بخشي نداده‌اند آن هم در حالي كه وعده چند باره مسوولان وزارت بهداشت و سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا طي هفته‌هاي گذشته اين بود كه «واكسيناسيون، كاهش قابل توجه مرگ كرونا را در پي خواهد داشت» اما امروز و در هفدهمين روز متوالي، نه تنها از تعداد مبتلايان روزانه كاسته نشده، آمار مرگ هم رو به صعود است و جامعه عمومي در انتظار جواب براي اين پرسش است كه «واكسن‌هايي كه وارد كرديد، چه بود و چه كرد؟» 


اولين واكسن كرونا از سوي سازمان غذا و داروي امريكا تاييديه گرفت 

سازمان غذا و داروي امريكا از تاييد كامل واكسن كرونا توليد شركت فايزر- بيو ان تك خبر داد. سازمان غذا و داروي امريكا، روز دوشنبه واكسن كرونا فايزر-بيو ان تك را مورد «تاييد كامل» قرار داد در حالي كه در ماه دسامبر، مجوز «استفاده اضطراري» از اين واكسن را صادر كرد. حالا، واكسن توليد شركت فايزر- بيو ان‌تك، تنها واكسن كروناي توليد شده در جهان است كه تاييديه سازمان غذا و داروي امريكا FDA را دريافت كرده و بنابراين، قابليت رسمي صادرات به ساير كشورها را هم خواهد داشت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون