• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5008 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳ شهريور

خبر

موزه صنايع‌دستي معاصر ايران پس از ۱۳ سال بازگشايي مي‌شود

مديركل دفتر آموزش و ترويج معاونت صنايع‌دستي وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي گفت: موزه صنايع‌دستي معاصر ايران با حدود يك‌هزار اثر شامل ۴۰۰ اثر نفيس و فاخر پس از حدود ۱۳ سال در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد بازگشايي مي‌شود. به‌ گزارش گروه فرهنگي ايرنا از ميراث‌آريا، ويدا توحدي گفت: از سال ۱۳۷۳ در ساختمان مركزي سازمان صنايع‌دستي وقت، واقع در ميدان ولي‌عصر تهران مجموعه‌‌اي نفيس و برگزيده از بهترين آثار صنايع‌دستي استادان بنام و صاحب‌‌سبك خريداري شده بود كه از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵ به ساختمان ولنجك انتقال يافت. مديركل دفتر آموزش و ترويج معاونت صنايع‌دستي وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي افزود: اين آثار از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ در يك طبقه از موزه ظروف به نمايش درآمد. اما به دلايلي در سال ۱۳۸۷ تمام آثار، جمع‌آوري شده و در مخازن قرار گرفتند و همين امر موجب شد بسياري از آنها كه نفيس و فاخر بودند، به علت شرايط نامناسب نگهداري، آسيب ديده و تخريب شوند. توحدي گفت: تعداد آثار بالغ بر يك‌هزار اثر است كه مي‌توان حدود ۴۰۰ اثر را فاخر، نفيس و برگزيده محسوب كرد. او اضافه كرد: در سال‌ ۱۳۹۹ عزمي در مسوولان امر براي احيا و بازگشايي موزه‌‌اي با اين آثار در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد پديد آمد و پس از بررسي‌‌ها و رايزني‌‌هاي تخصصي، سرانجام مقرر شد فضايي مناسب در مجموعه مذكور براي اين منظور اختصاص داده و در كمترين زمان ممكن براي بهره‌برداري آماده شود. مديركل دفتر آموزش و ترويج معاونت صنايع‌دستي وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر تمام امور اصلي به انجام رسيده و در آينده‌‌اي نزديك شاهد بازگشايي اين موزه خواهيم بود. وجود چنين موزه‌‌اي، علاوه بر افزايش اعتبار صنايع‌دستي معاصر، كانوني محوري به ‌منظور پژوهش و دريافت الگوي مناسب با زمان كنوني براي دانشجويان و علاقه‌‌مندان مربوطه نيز خواهد بود. توحدي خاطرنشان كرد: صنايع‌دستي فلزي استادان حسين علاقه‌‌مندان، امير ساعي، محمود دهنوي، علي ساعي و...، صنايع‌دستي چوبي استادان مهدي طوسي، مهران اميراينانلو، مرحوم شفايي، دوخت‌‌هاي سنتي استاد حسن رشتي‌وفرودي، نگارگري استادان علي كريمي، عباس رستميان، جعفر فتاحي، مجرد تاكستاني، سفال و سراميك استادان محمدمهدي قان‌بيگي، انوشفر، ابوالمعالي و در بخش آبگينه استادان حاج علي بختياري، جلال شباهنگي، زارع و... بخشي از آثار اين موزه به شمار مي‌آيد.


تامين اعتبار ۴۶۰ ميليارد توماني براي تجهيز سرويس‌هاي بهداشتي مدارس

رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور با اشاره به تامين اعتبار ۴۶۰ ميليارد توماني براي تجهيز سرويس‌هاي بهداشتي مدارس گفت: تا پايان مهر ماه، ۹ هزار كلاس درس بهره‌برداري و تحويل داده مي‌شود.به گزارش ايلنا، مهراله رخشاني‌مهر؛ درخصوص تمهيدات لازم براي بازگشايي مدارس در مهرماه اظهار كرد: امسال براي متناسب‌سازي مدارس به ويژه از نظر تجهيزات سرويس‌هاي بهداشتي، در حدود ۴۶۰ ميليارد تومان، تامين اعتبار شده است كه اين رقم در سال گذشته در حدود ۶۰ ميليارد تومان بود. رخشاني‌مهر افزود: مسووليت تجهيز مدارس فاقد سرويس بهداشتي برعهده سازمان نوسازي مدارس و مسووليت انجام تعميرات در سرويس‌هاي بهداشتي برعهده ادارات كل آموزش و پرورش استان‌هاست و اميدواريم با هماهنگي‌هاي صورت گرفته بتوانيم با آمادگي لازم به استقبال مهرماه برويم. پيش‌بيني مي‌كنيم، در مهرماه سال تحصيلي ۱۴۰0-۱۴۰1، تعداد ۹ هزار كلاس درس با زيربناي ۱،۵ ميليون مترمربع به آموزش و پرورش تحويل دهيم. رييس سازمان نوسازي، سعه و تجهيز مدارس كشور تصريح كرد: اين تعداد كلاس درس در بيش از ۲ هزار پروژه با ۱۳۴ هزار و ۴۰۰ متر ديواركشي و ۲۷ هزار و ۱۳۱ متر مربع محوطه‌سازي است.

۱۶ آتش‌نشان پلاسكو هنوز شهيدخدمت محسوب نشدند

يك عضو شوراي شهر تهران گفت: بايد تبديل وضعيت نيروهاي شهرداري تهران در دستور كار شورا قرار بگيرد. به گزارش ايسنا، جعفر تشكري‌هاشمي در ششمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران در تذكري گفت: با مجوزي كه مقام معظم رهبري دادند كساني كه در مسير خدمت به شهروندان جان خود را از دست بدهند به عنوان شهيد خدمت درنظر گرفته خواهند شد، اما متاسفانه به‌‌رغم پيگيري متعدد هنوز ۱۶ نفر از آتش‌نشاني كه در آتش‌سوزي پلاسكو شهيد شدند به عنوان شهيد خدمت محسوب نشدند و اميدواريم به اين مساله توجه شود. چنانچه نياز باشد شهرداري بايد رايزني لازم را با دولت و بنياد شهيد در ارتباط با اين مساله داشته باشد. او در ادامه به تبديل وضعيت نيروهاي شهرداري تهران اشاره كرد و افزود: متاسفانه در دوره قبل به‌دليل نقص مجوز اين اقدام انجام نشد و اميدواريم با اصلاح اين مساله شاهد تبديل وضعيت نيروها در شهرداري تهران باشيم كه دغدغه بسياري از همكاران شده است. تشكري‌هاشمي با اشاره به شرايط سخت و دشوار خبرنگاران شورا براي تهيه خبر و عكس در صحن شورا نيز گفت: متاسفانه در شرايط بدي اين دوستان و از طريق پنجره‌هاي شورا اقدام به تهيه خبر و عكس مي‌كنند و اين مساله به‌گونه‌اي است كه شأن خبرنگاران رعايت نمي‌شود و به همين دليل از رياست شورا دعوت مي‌شود علاوه بر رعايت پروتكل‌ها شرايطي ايجاد شود كه خبرنگاران از پنجره‌ها آويزان نشوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون