• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5010 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ شهريور

خبرخوان

ارزچندنرخي  شاه‌بيت فساد در اقتصاد
رشيد عزيزپور، دبيركل كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي يكي از راه‌حل‌هاي اساسي براي بازگشت اقتصاد كشور به ريل مطلوب را حذف ارز چندنرخي دانست و گفت: در چندنرخي بودن نرخ ارز، چيزي به جز رانت و فساد وجود ندارد اظهار داشت: مهم‌ترين مشكلي كه نظام چندنرخي ارز ايجاد مي‌كند رانت‌پاشي است واين بدان معني است كه تا زماني كه سيستم با ارز چند نرخي اداره مي‌شود و چند نرخ براي ارز وجود دارد، نمي‌توان ادعا كرد قرار است با فساد مبارزه شود. وي افزود: همان‌گونه كه تجربه نشان داده است، چند نرخي ارز در اقتصاد به ايجاد رانت براي واسطه‌ها و دلال‌ها منجر مي‌شود و هرچقدر هم تفاوت نرخ‌ها بيشتر شود، اين رانت گسترش پيدا مي‌كند و فساد حاصل از آن عميق‌تر شده و خروج از آن سخت‌تر خواهد بود در سال‌هاي اخير، رانت و فساد تقريبا در حال سيستماتيك شدن است.


برنامه‌ريزي براي ۳،۴ ميليارد دلار ساخت داخل در سال ۱۴۰۰
«مهدي صادقي نياركي» معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: براي امسال برنامه ساخت داخل به ميزان سه ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار در نظر گرفته شده است كه دستگاه‌ها هر سه ماه يك بار به ارايه گزارشي از ميزان تحقق برنامه خواهند پرداخت. وي افزود: پروژه «ساخت داخل»، نه از روي اجبار، بلكه به عنوان يك پارادايم غالب و يك الزام با اعتقاد به ظرفيت‌هاي دروني، توان فني و مهندسي، نيروي انساني نخبه كشور، فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در سال‌هاي گذشته در وزارتخانه پيگيري شد. گفتني است؛ پارسال ۳.۲ ميليارد دلار براي توسعه و تعميق ساخت داخل توسط استان‌ها هدف‌گذاري شده بود كه با توجه به اقدام‌هاي انجام شده، اين ميزان به بيش از ۳.۵ ميليارد دلار افزايش يافت.


مجموع واكسن‌هاي وارداتي  از مرز ۲۸ ميليون دوز گذشت
مهرداد جمال ارونقي، معاون فني گمرك ايران گفت: با ورود و ترخيص ۲ ميليون و ۲۲۰ هزار دوز واكسن چيني ديگر (روز پنجشنبه ۴ شهريور)، تعداد واكسن‌هاي وارداتي از مرز ۲۸ ميليون دوز گذشت.ارونقي افزود: تعداد محموله‌هاي واكسن وارد شده به كشور تاكنون ۴۱ محموله است كه ۲۳ محموله به تعداد ۲۲ ميليون و ۳۵۰ هزار دوز واكسن سينوفارم از كشور چين؛ ۳ محموله به تعداد ۲ ميليون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دوز واكسن آسترازنكا از كشور ژاپن، يك محموله به تعداد يك ميليون و ۴۵۲ هزار دوز واكسن كواكس از كشور ايتاليا، ۱۱ محموله به تعداد يك ميليون ۴۵ هزار دوز واكسن اسپوتنيك از كشور روسيه، يك محموله به تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز واكسن كواكس از كشور كره جنوبي است. وي ادامه داد: همچنين يك محموله به تعداد ۳۱۵ هزار دوز واكسن آسترازنكا از كشور روسيه، يك محموله به تعداد ۱۲۵ هزار دوز واكسن بهارات از كشور هندوستان است كه با اين توضيح جمع كل واكسن‌هاي وارده به كشور برابر با ۲۸ ميليون و ۸۹۹ هزار و ۶۱۰ دوز است.


شوراي عالي مسكن احيا مي‌شود
رستم قاسمي، وزير راه با اشاره به تدوين پيش‌نويس بودجه سال ۱۴۰۱ بر تشكيل منظم جلسات شوراي عالي مسكن و تدوين لوايح تسهيل‌كننده طرح‌هاي توليد مسكن و حمل‌ونقل تاكيد كرد. وي اظهار كرد: با توجه به كسري بودجه دولت بايد به دنبال روش‌هاي جديد تامين منابع برويم و جذابيت‌هاي لازم را براي سرمايه‌گذاران بخش خصوصي فراهم كنيم.قاسمي افزود: با توجه به دستور رييس‌جمهوري براي رونق مسكن، برنامه‌هايي كه توسط دولت دوازدهم آغاز شده ادامه خواهد يافت. وزير راه ادامه داد: طرح جهش توليد مسكن كه به تاييد مجلس رسيده مزيت‌هايي دارد كه با اجرايي و عملياتي شدن آن نهضت توليد مسكن در كشور، سرعت مي‌گيرد. انجام اين مهم با تامين منابع مالي و موضوع زمين پيگيري خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون