• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5010 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ شهريور

بهرام عين‌اللهي: ارايه بسياري خدمات به كارت واكسن مشروط مي‌شود

آغاز شلوغ براي وزير جديد

گروه اجتماعي

در سومين روز از آغاز وزارت بهرام عين‌اللهي، پرونده فوت 571 مبتلاي كرونا روي ميز كار وزير بهداشت آمد. عين‌اللهي، سه روز شلوغ را پشت سر گذاشته؛ اولين ساعات بعد از كسب راي اعتماد از مجلس، به بازديد بيمارستان مسيح دانشوري رفت و از اين مركز درماني كه از ابتداي شيوع كرونا در كشور، مركز ارايه شيوه‌نامه‌هاي درماني براي ساير استان‌ها بوده، بازديد و در اين بازديد بر ضرورت تغيير شيوه‌نامه‌هاي درماني و تقويت بازوي علمي مقابله با كرونا تاكيد كرد. طي دو روز گذشته هم در بازديدهايي كه از مراكز درماني اهواز و مشهد داشت، برخي بازنگري‌ها و اعمال سخت‌گيري‌هاي بيشتر براي كنترل چرخه گردش ويروس كرونا در كشور را ضروري دانست. در حالي كه صبح پنجشنبه هم وزراي بهداشت و امور خارجه، جلسه مشتركي درباره واكسن كرونا داشتند، عين‌اللهي اعلام كرد كه واكسيناسيون در آينده نزديك، در زمره خدمات هوشمند قرار مي‌گيرد به اين معنا كه ارايه بسياري خدمات روزمره و جاري، از جمله خدمات بانكي، رزرو هتل، فروش بليت هواپيما و قطار و اتوبوس، منوط به ارايه كارت واكسن خواهد بود. 

عين‌اللهي دليل اين تغيير رويه را تاثير امتناع جمعيت 25 درصدي از دريافت واكسن در سلامت عمومي جامعه و تداوم گردش ويروس كرونا در كشور دانست و گفت: «عدم تزريق واكسن هم براي خود اين افراد و هم براي ديگران خطر دارد بنابراين برنامه واكسيناسيون به صورتي تغيير مي‌كند كه ضمن سرعت گرفتن، بسياري از خدمات هم با كارت واكسن ارايه شوند.»
 عين‌اللهي با ابراز تاسف از آمار مرگ روزانه كرونا در كشور گفت: «فوت روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر به معني اين است كه ۶۰۰ تا ۷۰۰ خانواده عزادار مي‌شوند كه اين مساله، يك فاجعه ملي است. در دفاع مقدس شايد اين تعداد تلفات نداشتيم و در مجموع حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار نفر شهيد داشتيم اما در اين اپيدمي تاكنون حدود ۱۰۰ هزار نفر جان  باخته‌اند.»
عين‌اللهي ضمن بازديدهاي خود از مراكز درماني خوزستان و خراسان رضوي تاكيد كرد كه تقويت عدالت در سلامت و گسترش خدمات پيشگيري و بهداشتي و از جمله، تقويت و  تجهيز ساختارهاي بهداشتي، گسترش و تقويت خانه‌هاي بهداشت، نظام شبكه و توجه به برنامه پزشك خانواده از جمله برنامه‌هايي است كه پيگيري خواهد شد.
راه‌حل وزير براي مقابله با شايعات چيست 
 از هفته گذشته ترديدهايي نسبت به كيفيت برخي واكسن‌هاي وارداتي مطرح شد كه بازتاب‌هاي گزارشي بود كه دو هفته قبل، توسط علي شريفي زارچي، سرپرست مركز مديريت آمار و فناوري اطلاعات، خطاب به وزير بهداشت ارايه شد و نسبت به مرگ بيشتر مبتلايان كرونا؛ آن تعدادي كه هر دو دوز واكسن را دريافت كرده بودند، هشدار داده شده بود. به دنبال اين شايعات، رييس اتاق بازرگاني ايران و چين اعلام كرد: «به دليل تحريم‌هاي امريكا و حضور سرمايه‌گذاران امريكايي در شركت دارويي توليدكننده واكسن سينوفارم، شركت‌هاي سينوفارم براي اعلام جزييات فروش واكسن به ايران با محدوديت‌هايي روبرو هستند. تاكنون كمترين قيمت واكسن سينوفارم به ازاي هر دوز 10 دلار بوده اما مقداري از اين واكسن‌ها به عنوان هديه براي ايران ارسال شده است. چين 850 هزار دوز واكسن سينوفارم را به صورت رايگان به ايران هديه داده است و در حال حاضر چين تخفيف‌هاي قابل توجهي به ايران ارايه مي‌دهد و پيش‌بيني شده بود كه 40 ميليون دوز واكسن توسط چين به ايران عرضه شود.» 
كيانوش جهانپور؛ سخنگوي سازمان غذا و دارو هم در واكنش به اين شائبه‌ها گفت: «چين پنج واكسن كرونا عرضه كرده كه شامل سينوفارم پكن، سينوفارم ووهان، سينوواك، كان سينو و... است. سينوفارم پكن از واكسن‌هاي مورد تاييد WHO است و تنها واكسن چيني داراي مجوز مصرف در ايران، سينوفارم پكن است كه در ماه‌هاي اخير وارد شده است. تنها واكسن چيني مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني كه در ايران وارد و مصرف شده، سينوفارم پكن بوده كه از سوي سازمان بهداشت جهاني بهداشت مجوز مصرف اضطراري دريافت كرده است.»
بنا به اعلام محمدرضا شانه‌ساز؛ رييس سازمان غذا و دارو تا امروز از مجموع ۲۹ ميليون و ۶۶۵ هزار دوز واكسن در كشور، ۲۶ ميليون و ۵۰۰ هزار دوز واكسن وارداتي و سه ميليون و ۱۸۵ هزار دوز واكسن داخلي و توليد شركت بركت است در حالي كه از بين واكسن‌هاي وارداتي سينوفارم بيشترين تامين‌كننده بوده و حدود ۲۰ ميليون دوز واكسن از كشور چين، ۵ ميليون دوز واكسن آسترازنكا، يك ميليون و 20 هزار دوز واكسن اسپوتنيك روسيه وارد كشور شده است.تا امروز، هيچ مقام مسوولي به اين سوال مهم پاسخ نداده كه «آيا ملاك خريد واكسن از چين يا حتي قبول هدايا، ارزاني قيمت به دليل كيفيت پايين‌تر واكسن‌ها نبوده همچنان كه آن نوع واكسني از هند خريداري شد كه قيمت بسيار ارزاني داشت؟ آيا قيمت ارزان‌تر به معناي تفاوت كيفيت واكسن‌ها نيست؟ اگر پاسخ اين سوالات منفي است چرا امروز كشورهاي اتحاديه اروپا، امريكا و كانادا، به مسافران ايراني دريافت‌كننده سينوفارم وارداتي و برخي ديگر واكسن‌هاي مصرف‌شده در ايران، تا زمان تزريق واكسن‌هاي مورد تاييد اين كشورها ويزا نمي‌دهند؟»
دو روز قبل خبرگزاري خبرآنلاين در گزارشي نوشت: «اطلاعات اعلام‌شده توسط سينوفارم نشان مي‌دهد كه اين شركت در ماه‌هاي گذشته دو نوع واكسن توليد كرده است؛ يكي سينوفارم نوع پكن به اسم BBIBP-CorV و ديگري سينوفارم نوع ووهان. اين دو واكسن اگرچه توسط يك شركت توليد شده‌اند اما كاملا باهم تفاوت دارند؛ واكسن نوع پكن داراي تاييديه سازمان جهاني بهداشت با تاثيرگذاري ۷۹درصد است و واكسن ووهان با تاثيرگذاري ۷۲.۵ درصد هنوز تاييديه سازمان جهاني بهداشت نگرفته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون