• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5012 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۸ شهريور

خبر

كرونا جان ۵۸۱ نفر ديگر را گرفت
بنا به گزارش وزارت بهداشت، طي شبانه‌روز 6 تا 7 شهريور، ۵۸۱ بيمار كرونايي فوت كردند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به ۱۰۶ هزار و ۴۸۲ نفر رسيد. همچنين در همين بازه زماني ۳۱ هزار و ۵۱۶ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه سه هزار و ۶۱۴ نفر از آنها بستري شدند و مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۴ ميليون و ۹۲۶ هزار و ۹۶۴ نفر رسيد. در حال حاضر، ۷ هزار و ۸۷۷ نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.


افتتاح موزه تاريخ و باستان‌شناسي بم تا پايان 1400
مدير پايگاه ميراث جهاني و منظر فرهنگي بم با اشاره به وضعيت مرمت و بازسازي اين مجموعه ميراث جهاني گفت: تمام تصميم‌گيري‌ها براي مجموعه ميراث جهاني تحت تاثير كرونا قرار داشت. متوجه شديم طي حدود ۱۸ سالي كه از زلزله بم مي‌گذرد تا اواخر دهه ۸۰ شمسي بيشتر فعاليت‌هايي كه در اين مجموعه انجام گرفته حول كارهاي مطالعاتي باستان‌شناسي و پژوهشي و آوار‌برداري بود و از اواخر دهه ۸۰ شمسي كارهاي مرمت و بازسازي آغاز شده است. البته مرمت و بازسازي بر اساس تصورات و تفكر مردم و مسوولان وزارت ميراث گردشگري سرعت چنداني نداشت؛ از اين رو تصميم ما در سال ۱۳۹۸ بر آن شد كه تمام تمركزمان را براي پيشرفت فيزيكي به لحاظ مرمت و بازسازي در مجموعه ميراث جهاني بم قرار دهيم. 
محسن قاسمي افزود: «از همان زمان فعاليت‌هايمان در حوزه مرمت و بازسازي مجموعه ميراث جهاني بم متمركز شد. پروژه‌هايي تعريف و مصوبه هيات راهبردي پايگاه ميراث جهاني بم را دريافت كرديم و كار آغاز شد. از اين رو مرمت و بازسازي مجموعه‌هايي از جمله يخدان ارگ تاريخي بم، بناي عمارت كلاه فرنگي مجموعه حاكم‌نشين، عمارت دروازه دوم، اصطبل حكومتي ارگ بم، خانه سيستاني، خانه مير اكبر را در دستور كار قرار داديم. در حال حاضر مرمت فاز دوم خانه سيستاني، عمارت دروازه دوم برج كلاه فرنگي، برج فرمانده قشون تمام شده است و منتظر فرصتي هستيم تا آيين رونمايي از اين مجموعه‌ها را با حضور مسوولان برگزار كنيم. تاكنون پيشرفت فيزيكي خوبي در خصوص مرمت اصطبل تاريخي ارگ بم كه بزرگ‌ترين اثر تاريخي ايران است، داشتيم. اگر مي‌توانستيم از ۱۰۰ درصد نيروهاي مجموعه براي مرمت و بازسازي استفاده كنيم مرمت اين بخش كه بزرگ‌ترين بخش از ارگ بم به حساب مي‌آيد تا پايان سال ۱۴۰۰ تمام مي‌شد چنان‌كه مرمت خانه مير اكبر هم بيش از ۷۰ درصد انجام شده است.» قاسمي همچنين از ساماندهي محوطه اطراف ارگ بم خبر داد و گفت: «زماني كه زلزله اتفاق افتاد محوطه اطراف ارگ بم تبديل به مكاني براي جمع‌آوري كانكس‌ها و انبار برخي چيزها شده بود. در واقع وضعيت آشفته‌اي را به وجود آورده بود. حدود ۷ ماه زمان برد تا بتوانيم ساماندهي و آزادسازي محوطه پيراموني ارگ تاريخي بم را انجام دهيم.» مدير پايگاه ميراث جهاني و منظر فرهنگي بم همچنين از احداث موزه تاريخ و باستان‌شناسي بم خبر داد و گفت: با وجود آنكه بم داراي تمدن چند هزارساله است اما تاكنون موزه نداشت و آنچه كه طي اين سال‌ها از اين مجموعه كشف شده بود به صورت منسجم به نمايش درنيامده بود از اين رو با مشاركت شهرداري بم ساختماني را براي احداث موزه در نظر گرفتيم و اميدوار هستيم تا پايان سال ۱۴۰۰ شاهد بازگشايي اين موزه باشيم.  به گفته او، تاكنون سه تيپ اثر در منطقه بم كشف شده است، گروهي از آثار به دوره قبل از تاريخ مي‌رسند كه مربوط به آثار نوسنگي و پارينه‌سنگي هستند و قدمتي بين ۶ تا ۱۰ هزار سال دارند و عموما از منطقه تل آتشين، تل بم و دارزين به دست آمده‌اند و ابزار سنگي را دربرمي‌گيرند. گروهي از آثار مربوط به دوره قبل از اسلام با قدمتي حدود ۳ تا ۴ هزار آثار است كه شامل وسايل زندگي و سفال‌هايي است كه در منطقه وجود دارد. گروهي از آثار هم دوره اسلامي را دربرمي‌گيرد. اين آثار هم مربوط به مردم‌شناسي است و ادوات زندگي را دربرمي‌گيرد.  قاسمي از اعلام آمادگي مرمتگران ايتاليايي براي حضور در ميراث جهاني ارگ بم خبر داد و گفت: مراوداتي بين وزارتخانه ميراث و گردشگري ايران و ايتاليا وجود دارد و ما از تجربيات آنها استفاده مي‌كنيم. نامه‌نگاري‌هاي لازم انجام شده و در انتظار نتيجه آن هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون