• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5017 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ شهريور

نمايندگان مجلس براي احياي زاينده‌رود از رييس‌جمهوري استمداد مي‌كنند

نماينده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان اين استان در نامه‌اي خطاب به رييس‌جمهوري‌خواهان رسيدگي و احياي زاينده‌رود خواهند شد.
عباس مقتدايي روز شنبه در ديدار با جمعي از فعالان رسانه‌اي در دفتر مجمع نمايندگان شهرستان اصفهان افزود: در اين نامه كه امروز در حال تنظيم است از رييس‌جمهوري درخواست مي‌كنيم كه ضمن رسيدگي، پاسخ شايسته و به‌هنگام داشته باشد. او با اشاره به سفرهاي آيت‌الله رييسي به استان‌هاي مختلف و بازديدهاي ميداني گفت: زاينده‌رود از چنان اهميتي برخوردار است كه نياز خواهد بود شخص رييس‌جمهوري و كابينه بيشترين توجه را به آن داشته باشند.
نماينده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه صبر مردم منطقه به سر آمده اظهارداشت: هم‌استاني‌ها بي‌صبرانه منتظر حضور و راهكارهاي مرتبط رييس‌جمهوري براي زاينده‌رود هستند. مقتدايي با تاكيد بر اينكه خشكي رودخانه به دليل ابعاد مختلف و تاثيرگذاري آن در ديگر استان‌ها، در هيات دولت بايد جزو اولويت باشد تصريح كرد: اگر رييس‌جمهوري در موضوع آب و زاينده‌رود به‌طور جدي ورود نكند به دليل حجم بالاي مشكلات مرتبط، به زودي شاهد بحران‌هاي شديد اجتماعي و اقتصادي خواهيم بود.
او با بيان اينكه در سطح ملي و استاني بايد با همكاري و تعامل براي جاري‌سازي زاينده رود تلاش شود اظهار داشت: مباحث علمي، فني و اداري مرتبط با اين رودخانه بايد با نهايت تلاش و پيگيري دنبال شود. نماينده اصفهان در مجلس با تاكيد بر جديت هرچه بيشتر براي ارتباط با نخبگان استان خاطرنشان كرد: از همه رسانه‌ها تقاضا داريم در دور جديد مجمع نمايندگان شهرستان اصفهان حد بالاتري از همكاري‌ها را براي رفع مشكلات داشته باشند. نفرات انتخاب‌شده براي استانداري اصفهان بايد در قد و قواره اين باشند كه مشكلات استان را حل كنند، همچنين خدمات دولت بايد به گونه‌اي باشد كه بيشترين ميزان رفع مشكلات مردم رقم بخورد.
زاينده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ كيلومتر بزرگ‌ترين رودخانه منطقه مركزي ايران است كه از كوه‌هاي زاگرس مركزي به ويژه زردكوه سرچشمه مي‌گيرد و در كوير مركزي ايران به سمت شرق پيش مي‌رود و در نهايت به تالاب گاوخوني در شرق اصفهان مي‌ريزد.
اين رودخانه كه علاوه بر جاذبه تفريحي و فرهنگي، همواره نقشي موثر در پايداري محيط زيست، تامين آب آشاميدني، رونق كشاورزي و اقتصاد منطقه مركزي و هستي تالاب گاوخوني داشته، در دهه‌هاي اخير به ‌علت برداشت‌هاي غيرقانوني، انتقال آب از اين حوضه به ديگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراكم جمعيت و تا حدودي كاهش نسبي بارندگي‌ها، به يك رودخانه با جريان دوره‌اي تبديل و در پايين‌دست در فصول گرم به ويژه تابستان با خشكي مواجه شده است.
كشاورزان و باغداران و به‌طور كلي حقابه‌داران مناطق شرق اصفهان از جمله زيار، ورزنه، اژيه، كرارج، براآن شمالي و براآن جنوبي و خوراسگان با جمعيتي بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر و حقابه‌داران شهرستان‌هاي غربي شامل نجف‌آباد، فلاورجان، خميني‌شهر، لنجان و مباركه پيش‌تر در چند سال اخير بارها با حضور در نقاط مختلف استان، رسيدگي به وضعيت حقابه خود از زاينده‌رود، حل مشكلات معيشتي، جبران خسارات ناشي از جاري نبودن زاينده‌رود و جاري‌سازي اين رودخانه را خواستار شده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون