• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5022 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۰ شهريور

خبر افغانستان

طالبان مراسم تحليف دولت جديد افغانستان را لغو كرد

يكي از اعضاي كميسيون فرهنگي طالبان روز جمعه در بيانيه‌اي از لغو مراسم تحليف دولت جديد افغانستان به رياست طالبان خبر داد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري تاس، «اينام‌الله سمنگاني» يكي از اعضاي ارشد كميسيون فرهنگي طالبان در صفحه توييتري خود بدون اشاره به تاريخ بعدي اين رويداد گفت: مراسم تحليف دولت جديد افغانستان چند روز قبل لغو شد. به دليل آنكه ما نمي‌خواستيم مردم را بيش از اين سردرگم كنيم، رهبري طالبان بخشي از كابينه را معرفي كرد و كابينه هم‌اكنون كار خود را آغاز كرده است. اين مقام كميته فرهنگي طالبان در توييتش نوشته است: برگزاري مراسم تحليف كابينه دولت جديد افغانستان چند روز پيش لغو شده بود. رهبري امارت اسلامي براي اينكه مردم از اين بيشتر در سردرگمي نمانند برخي كابينه را اعلام كرد و كابينه كار خود را آغاز هم كرده است. شايعاتي كه گويا فردا ۱۱ سپتامبر مراسم تحليف برگزار مي‌شود، واقعيت ندارد. او از دادن اطلاعات بيشتر درباره اين مساله كه قرار بود مراسم تحليف ۱۱ سپتامبر برگزار شود، امتناع كرد و آن را شايعه خواند. پيش‌تر چند رسانه منطقه‌اي و خارجي گزارش كرده بودند كه طالبان قصد دارد تا مراسم تحليف دولت جديد افغانستان را ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار كند و براي اين منظور از روسيه، ايران، چين، قطر و پاكستان براي حضور در اين مراسم دعوت كرده بود. ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين نيز روز گذشته اعلام كرد كه مسكو به هيچ عنوان در اين مراسم شركت نمي‌كند. در همين حال سخنگوي كرملين اعلام كرد، طالبان در افغانستان براي هيچ كشوري سود و منفعتي به همراه ندارد چون قاچاق مواد مخدر و تهديدهاي تروريستي همچنان پابرجا است. پيش‌تر سرگئي ريابكوف، معاون وزير خارجه روسيه نيز گفته بود كه همه كشورها در افغانستان به جز طالبان شكست خورده‌اند. سخنگوي كرملين در پاسخ به اينكه آيا با اظهارات معاون وزير خارجه روسيه درباره اوضاع افغانستان موافق است يا خير، گفت: هيچ كدام از ما برنده جنگ افغانستان نبوديم، چراكه سوال اصلي اين است كه آيا افغانستان همچنان به عامل اصلي قاچاق مواد مخدر در جهان به ويژه براي روسيه باقي ‌مي‌ماند و اينكه آيا اين كشور همچنان محلي براي فعاليت آزاد گروه‌هاي تروريستي خواهد بود يا خير؟ او ادامه داد: تا زماني كه قاچاق مواد مخدر و تهديدهاي تروريستي پابرجاست هيچ كشوري از موقعيت افغانستان نفع نمي‌برد.


گفت‌وگوي وزراي خارجه قطر و تركيه درباره افغانستان

 

منابع خبري از ديدار و گفت‌وگوي وزراي خارجه قطر و تركيه درباره افغانستان خبر دادند. خبرگزاري آناتولي روز جمعه اعلام كرد كه مولود چاووش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه با محمد بن عبدالرحمن آل‌ثاني، همتاي قطري خود در آنكارا ديدار و گفت‌وگو كرد. طبق اين گزارش، دو طرف درباره آخرين تحولات افغانستان رايزني كردند. چاووش‌اوغلو و وزير خارجه قطر همچنين روابط دوجانبه ميان دوحه و آنكارا را مورد بررسي قرار دادند. قطر و تركيه در حوزه افغانستان همكاري و هماهنگي زيادي با يكديگر دارند. در همين خصوص طرفين براي اداره فرودگاه كابل با طالبان در حال رايزني هستند.


وزير خارجه پاكستان:
جهان با واقعيت جديد افغانستان كنار بيايد

وزير خارجه پاكستان روز جمعه گفت: يك واقعيت جديد در افغانستان وجود دارد و اين چيزي است كه جهان بايد آن را به رسميت بشناسد و با آن كنار بيايد. به نوشته روزنامه داون، شاه‌محمود قريشي، وزير امور خارجه پاكستان در جريان كنفرانس خبري در اسلام‌آباد با خوزه مانوئل آلبارس، همتاي اسپانيايي خود گفت: يك واقعيت جديد در افغانستان وجود دارد و آن اين است كه جهان بايد آن را به رسميت بشناسد و با آن همكاري كند. در حال بررسي گزينه‌هاي خود هستيم و تصميم داريم بهترين راه را انتخاب كنيم. وزير خارجه پاكستان همچنين با اشاره به پيامدهاي وضعيت موجود در افغانستان گفت: از ديدگاه من بهترين راه اين است كه جامعه بين‌الملل به جاي انزواي جهاني، وضعيت موجود در افغانستان را بپذيرد چون اين طرز تفكر نه براي افغانستان و نه براي منطقه و درنهايت نه براي سراسر دنيا اميدواركننده نيست. او همچنين تاكيد كرد كه رويكرد جديدي بايد تصويب شود چون فشار، ارعاب و تهديد و اجبار كارايي ندارد و حقيقت بايد پذيرفته شود. او به اين مساله نيز اشاره كرد كه ازسرگيري تخليه خارجي‌ها در روز پنجشنبه و زماني صورت گرفت كه يك پرواز از كابل به دوحه رفت و ادامه داد: چنين تحولاتي براساس خط‌مشي‌ها و پاسخ به درخواست‌هاي جامعه بين‌الملل است و چنين مساله‌اي بايد مورد تشويق قرار گيرد و طالبان بايد براي آنكه در اين مسير قرار بگيرد و آن را حفظ كند، تشويق شود. وزير خارجه پاكستان در واكنش به سوالي در مورد اينكه چرا جامعه بين‌المللي نمي‌تواند وضعيت موجود در افغانستان را بپذيرد، گفت: مردم عجله‌اي ندارند و نظاره‌گر اوضاع در افغانستان هستند و منتظرند. شاه‌محمود قريشي همچنين با اعلام اينكه فروپاشي اقتصادي افغانستان به نفع هيچ كس نيست و اقداماتي بايد در اين باره صورت بگيرد، به اظهارنظرهاي اخير خود درباره اين مساله اشاره كرد كه مسدود‌سازي منابع مالي افغانستان كارايي ندارد و اين تصميم بايد مورد تجديدنظر قرار بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون