• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5022 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۰ شهريور

آخر تابستان با عليرضا بيرانوند قلعه‌چي تيم ملي

كلين‌شيت‌ها تا اطلاع ثانوي ادامه دارد!

اسكوچيچ مربي كاربلدي است و با بچه‌ها روابط بسيار خوبي دارد

اميد مافي

 

خوشبختي پروازي بلند و دلرباست در شب‌هاي مهتابي و بلند. خوشبختي زدن قفل محكمي است به قصري چشم‌نواز تا ميليون‌ها نفر پاي جعبه رنگي عشق را از باد و باران جدا كنند و به خاطر يك سنگربان دم بگيرند. در شب‌هاي ملتهبي كه هشتاد ميليون نفر به دستان بلند يك قلعه‌چي دل مي‌بندند، آوازِ پرواز مي‌تواند زيباترين نغمه باشد. آوازي كه در تار و پود مردي به نام عليرضا بيرانوند مي‌نشيند تا هر واكنش هنرمندانه‌اش نوبرانه‌اي شود براي آنها كه روياهاي خود را در سرانگشتان چسبناك پسر لرستان جست‌وجو مي‌كنند. نمايش كم‌نقص عليرضا بيرانوند در نبرد با عراق بهترين بهانه بود تا سراغ مردي را بگيريم كه با نامه اعمالش نويد بهار را در انتهاي تموز مي‌دهد. مردي كه با خزان غريبه است. گپ «اعتماد» با مرد شماره يك قفس توري ايران پيش روي شماست.


طغيان يازده سرباز براي ۳ گل. تيتر بدي نبايد باشد!

بله تيتر خوبي است. ما ثابت كرديم بهترين تيم آسيا هستيم و حريف قدرتمندي چون عراق هم برابر ايران حرفي براي گفتن ندارد. شما قاطعيت بچه‌ها را از دقيقه اول تا سوت پايان ديديد. ما يك لحظه كوتاه نيامديم و ششدانگ نبض ميدان را در دست داشتيم.

بعضي‌ها مي‌گويند برد اينچنيني را بايد به حساب قضا و قدر گذاشت. مي‌بخشي كه رك گفتم عليرضا.

آنهايي كه اين حرف‌ها را مي‌زنند با پتانسيل تيم ملي غريبه‌اند. ببينيد، ما بازيكناني داريم كه هر كدام شان امروز در اروپا مي‌درخشند و بيشترين تاثير را مي‌گذارند. ما يك نيمكت قوي و خوشفكر هم داريم كه خوب و به موقع تصميم مي‌گيرد. در چنين وضعيتي قضا و قدر مفهومي ندارد. وقتي زورمان به حريفان مي‌رسد و بدون حرف و حديث برنده مي‌شويم و سه گل مي‌زنيم ديگر نبايد از اين تحليل‌ها ارايه داد.

حالا لابد ما به جام جهاني نزديك‌تر شده‌ايم.

نه، براي ما همه‌چيز تازه شروع شده است و با دو برد نبايد مغرور شويم و كار را تمام‌شده تصور كنيم. بازي با عراق ديگر به خاطرات پيوسته و حالا ديگر تمام تمركزمان روي امارات و كره جنوبي است. اگر اين دو بازي را هم ببريم قطعا راه هموارتر خواهد شد، ولي اين را بدانيم كه ما تا روز آخر بايد بجنگيم و هيچ حريفي را دست‌كم نگيريم.

فكر مي‌كني در كنار ايران كدام تيم بخت بيشتري براي صعود داشته باشد؟

كي فكرش را مي‌كرد همين عراق در بازي اول كره جنوبي را متوقف كند؟ چه كسي تصور مي‌كرد سوريه برابر ما آن بازي شسته، رفته را ارايه دهد؟ من معتقدم تك‌تك تيم‌هاي حاضر در گروه مدعي اصلي صعود هستند و تا روز آخر تنور رقابت را گرم نگه خواهند داشت. فوتبال آسيا تغيير كرده و مثل گذشته نيست كه فقط سه، چهار تيم پيشتازي كنند و مابقي تماشاگر باشند.

از عملكرد خودت در دوئل با عراقي‌ها راضي هستي؟

مربيان بايد رضايت داشته باشند كه خوشبختانه نگاه‌شان پس از بازي مثبت بود. من هم به عنوان يك عضو تيم ملي تمام تلاشم اين است دروازه ايران را بسته نگه دارم و نقشي موثر در صعود به جام جهاني ايفا كنم. كار يك دروازه‌بان گل نخوردن و محافظت از دروازه است و من به شكر خدا تا اينجا سربلند بودم.

كلين‌شيت‌هاي «علي بيرو» را تا كدام ايستگاه خواهيم ديد؟

كلين‌شيت‌ها تا اطلاع ثانوي ادامه دارد (مي‌خندد). اصل قضيه اين است كه وقتي يك تيم گل نمي‌خورد مجموعه‌اي در اين موفقيت دخيل هستند. از دروازه‌بان بگيريد تا سازمان دفاعي تيم و حتي خط مياني كه بايد راه‌ها را ببندد. خوشبختانه ما مدافعان جنگنده‌اي داريم كه بيشترين هماهنگي را با من دارند و بر همين اساس مجوز نخواهيم داد حريفان به اهداف خود برسند. فوتبال يك نمايش تيمي است و براي موفقيت هر يازده نفر بايد خوب عمل كنند.

بي‌تعارف ما يكي از همدل‌ترين تيم‌هاي حاضر در كارزار هستيم و اين در ميدان عمل كاملا ملموس است.

شما ببينيد بعد از هر گل ما، ياران ذخيره چطور شادي مي‌كنند و شريك جشن مي‌شوند، يا موقع تعويض‌ها بازيكنان با جان و دل همديگر را در آغوش مي‌گيرند. ‌اين يعني در تيم ملي رفاقت و برادري حرف اول را مي‌زند و همه يك هدف را دنبال مي‌كنند.

نقش نيمكت ايران را در اين پيروزي‌ها چقدر مي‌داني؟

بسيار زياد. آقاي اسكوچيچ با بچه‌ها روابط بسيار خوبي دارد و از نظر فني هم مربي كاربلدي است. ما وحيد هاشميان و آقا كريم و ابراهيم ميرزاپور را هم داريم كه الگوهاي فوتبال ايران هستند. در واقع هماهنگي و همدلي ميان نيمكت و بازيكنان داخل ميدان باعث شده تيم در مسير پيروزي‌هاي مداوم قرار گيرد. من خودم به شخصه بسيار خوشحالم كه آقاي ميرزاپور به عنوان مربي دروازه‌بان‌ها در تيم ملي حضور دارند. ميرزاپور علاوه بر اينكه همزبان ماست سال‌ها براي فوتبال اين مملكت افتخار كسب كرده.

در بازي با عراق وقتي علي جهان بيرون رفت بازوبند كاپيتاني روي بازوي كريم انصاري‌فرد بسته شد. مثل اينكه گوش شيطان كر تيم ما مشكل بازوبند ندارد!

اصلا وارد اين مقولات نشويد. بچه‌هاي تيم ملي براي پرچم ايران جان مي‌دهند و مهم نيست چه كسي كاپيتان باشد و چه كسي نباشد. ما عادت كرده‌ايم كنار هم بجنگيم و از كيان فوتبال ايران دفاع كنيم. شما حتما ديديد كه عليرضا تا وقتي در ميدان بود چقدر موثر واقع شد و وقتي بيرون رفت كريم در همان چند دقيقه چه توفاني به پا كرد. من به شخصه افتخار مي‌كنم كنار اين بچه‌هاي بالياقت و باشخصيت هستم و ان‌شاءالله دست در دست هم به جام جهاني خواهيم رفت و آنجا هم معادلات را بر هم خواهيم زد.

نبرد با امارات در خاك دشداشه‌پوش‌ها قطعا جدال ساده‌اي نخواهد بود. قبول داري؟

يقينا. بالاخره آنها در خانه بازي مي‌كنند و مي‌خواهند از امتياز ميزباني بيشترين بهره را ببرند، اما ما تيم بي‌رقيب آسيا هستيم و بايد ثابت كنيم در هر شرايطي به خواسته‌هاي‌مان مي‌رسيم. بازي با امارات سختي‌هاي خود را دارد اما با آناليز مربيان و همدلي بچه‌ها نتيجه قابل قبولي كسب خواهيم كرد.

از حمايت مسوولان و رسانه‌ها و همه كساني كه مي‌توانند ياريگر اين تيم باشند راضي هستي؟

بله همه دست به دست هم داده‌اند تا فوتبال ايران به جايگاهي رفيع رهنمون شود. اميدوارم حمايت مسوولان وزارت ورزش، فدراسيون فوتبال و همه كساني كه مي‌توانند كمك‌حال ما باشند دو چندان شود تا در زمين فقط دغدغه مغلوب كردن حريفان و شاد كردن دل ملت را داشته باشيم.

ملت اين روزها با حماسه‌هاي شما از زير آوار مشكلات خارج مي‌شود و اين كم نيست.

بسيار خوشحالم كه در اين اوضاع كرونايي مي‌توانيم لبخند را بر لب‌ها بنشانيم و به بهانه‌اي براي شاد كردن مردم بدل شويم. ‌يقين دارم دعاي هشتاد ميليون ايراني تا آخر كار بدرقه راه ما خواهد بود. ما مردمان نجيب و كم‌توقعي داريم و بايد قدر آنها را بدانيم. اين مردم هميشه براي موفقيت تيم ملي از جان و دل مايه گذاشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون