• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5022 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۰ شهريور

نگاهي به گره‌خوردگي ميزباني، VAR و حضور زنان

مراقب كساني كه شطينت مي‌كنند باشيم!

گروه ورزش

 

دوشنبه شب هفته گذشته شهاب‌الدين عزيزي خادم رييس فدراسيون فوتبال در برنامه‌اي تلويزيوني از لزوم مجهزشدن ورزشگاه آزادي به سيستم كمك‌داور ويديويي خبر داد. عزيزي خادم تاكيد كرد بدون VAR امكان ميزباني از كره جنوبي در انتخابي جام جهاني كه مهرماه برگزار مي‌شود، وجود ندارد. ساعتي قبل از بازي ايران و عراق كه پنجشنبه برگزار شد جاني اينفانتينو رييس فيفا و عزيزي خادم باهم ملاقات كردند و در آن ديدار رييس فيفا نيز بر لزوم بهره‌بردن ايران از تكنولوژي روز تاكيد كرد. اينفانتينو همچنين حضور زنان در ورزشگاه آزادي در بازي با كره را دومين مساله‌اي دانست كه ايران بايد به آن توجه كند. 

رييس فيفا گفت: «از سوي دولت ايران تعهداتي در قبال اساسنامه فدراسيون فوتبال وجود دارد كه بهتر است در تاريخ مقرر انجام شود و به تاييد نهادهاي ذي‌ربط برسد.» ايشان ادامه داد: «پيگيري فدراسيون فوتبال در بحث ميزباني و اصرار بر آن ستودني است و اميدوارم دو مساله مهم VAR و حضور بانوان در ورزشگاه‌ها حل شود و بازي ايران - كره به ميزباني تهران با حضور زنان و VAR برگزار شود.» تجهيز ورزشگاه آزادي به سيستم كمك‌داور ويديويي به گفته رييس فدراسيون فوتبال در دستور كار قرار دارد اما فعلا خبري از توافق نهايي و شروع كار منتشر نشده است. تاريخ بازي ايران و كره جنوبي ۲۰ مهر است و اين يعني فدراسيون در بهترين حالت يك ماه براي انجام كار زمان دارد. البته نمي‌توان اين يك ماه را به صورت كامل در نظر گرفت، چرا كه سيستم بايد بعد از نصب چند باري مورد تست قرار بگيرد تا عيب‌يابي شود. 
در مورد حضور زنان در استاديوم هم پيش از اين عزيزي خادم گفته بود كه تنها به اعضاي كادر درمان (براي قدرداني از آنها) اجازه ورود به ورزشگاه داده مي‌شود و تعدادي از نفراتي كه هر دو دوز واكسن را دريافت كرده باشند. با توجه به سرعت گرفتن واكسيناسيون احتمالا تا يك ماه ديگر تعداد كساني كه كامل واكسينه شده‌اند به رقم قابل توجهي مي‌رسد و اين يعني تعداد متقاضيان حضور در ورزشگاه كه نصف‌شان زنان هستند هم زياد مي‌شود. عزيزي خادم تاكنون در رابطه با اينكه آيا زناني كه جزو كادر درمان نيستند هم مي‌توانند بازي را از نزديك ببينند يا خير، اظهارنظري نكرده. در عين حال اينفانتينو رييس فيفا تاكيد كرده است كه زنان بدون محدوديت بايد بتوانند تماشاچي بازي‌ ايران و كره جنوبي باشند.  گره خوردن ميزباني ايران به حضور زنان و همچنين استفاده از كمك‌داور ويديويي از يك طرف مي‌تواند سد ورود تكنولوژي روز به فوتبال ايران را بشكند و از طرف ديگر پروژه‌اي كه در فروردين ۹۸ استارت خورد يعني حضور زنان در استاديوم را ادامه بدهد. اما از سمت ديگر مي‌تواند راه را براي برخي شيطنت‌ها باز كند. در سال‌هاي گذشته عده زيادي از دلواپسان و گروه‌هاي تندرو به نفس حضور زنان در استاديوم تاخته‌اند و حتي بعد از بازي ايران و كامبوج در فروردين ۹۸ با برگزاري راهپيمايي و تجمع خواهان برخورد با عوامل ورود زنان به استاديوم و جلوگيري از اين كار شدند. حال ممكن است همين افراد با سنگ‌اندازي در راه ورود VAR به كشور و همچنين فشار بر رييس فدراسيون كاري كنند كه فعلا ميزباني از ايران با بهانه نبود VAR گرفته شود تا بحث ورود زنان به استاديوم هم به صورت خود به خود حل شود. اين مساله با توجه به نزديكي دولت سيزدهم به جريان دلواپسان و تندروها محتمل است. ناگفته نماند كه بهانه شيوع كرونا و خالي ماندن دوساله ورزشگاه‌ها هم مي‌تواند به اين احتمال شدت ببخشد.
در صورتي كه ميزباني از ايران گرفته شود همانند يك سال و نيم گذشته كه تيم ملي و تيم‌هاي باشگاهي در كشور ثالث مقابل رقبا قرار گرفته‌اند، بازي ايران و كره هم به همين شكل برگزار خواهد شد. امروز ۲۰ شهريور است و اگر تا آخر اين ماه پروسه ورود VAR به ايران آغاز نشود به نظر سناريويي كه مطرح شده مد نظر برخي افراد قرار گرفته و احتمالا خبري از ميزباني ايران مقابل كره جنوبي نخواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون