• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5023 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور

بعد از فرار شش فلسطيني از زندان فوق‌امنيتي جلبوع رخ داد

چهار اسير فراري فلسطيني بازداشت شدند

دو اسير فلسطيني همچنان توانسته‌اند از دسترس نيروهاي اسراييلي دور بمانند

آرمين منتظري 

 

روز گذشته، پليس رژيم صهيونيستي اعلام كرد چهار نفر از شش زنداني كه توانسته بودند هفته گذشته از زندان فوق امنيتي جلبوع در اسراييل بگريزند را بازداشت كرده است. از اين فرار در بسياري از رسانه‌ها با عنوان تحقير سازمان امنيت اسراييل ياد شده بود. دو تن از اين شش اسير به نام‌هاي محمود العارضه و يعقوب القادري جمعه شب در جومه جنوبي ناصريه كه شهري در شمال اسراييل است، بازداشت شده‌اند. پنج روز از فرار اين دو اسير مي‌گذشت. اين دو اسير توانسته بودند به همراه چهار نفر ديگر با حفر سوراخي در اتاقك حمام سلول خود و سپس حفر تونلي از همان سوراخ از زندان بگريزند و خود را به 24 كيلومتري نواحي جنوب شهر ناصريه رسانند. دو تن ديگر از اين شش اسير زنداني به نام‌هاي زكريا الزبيدي و محمد العارضه، برادر محمود، صبح روز گذشته در حالي كه در يك پاركينگ كاميون در روستاي ام‌الغانم در شرق ناصريه مخفي شده ‌بودند، بازداشت شدند. رسانه‌هاي اسراييل از محمود عارضه به عنوان طراح عمليات فرار از زندان جلبوع ياد مي‌كنند. 

الزبيدي نيز يكي از فرماندهان نظامي ارشد فلسطيني در انتفاضه دوم در دهه 2000 بود. او همچنين فرمانده سابق گردان‌هاي شهادت اقصي به شمار مي‌رفت؛ گروهي كه از جنبش فتح كه جنبشي سياسي و سكولار است و كنترل كرانه غربي را در دست دارد، منشعب شد. سه اسير فراري ديگر، از اعضاي جنبش جهاد اسلامي فلسطين بودند و پليس رژيم صهيونيستي اعلام كرده اين افراد به اتهام دست داشتن در حملات تروريستي به حبس ابد محكوم شده بودند. تصاوير ويديويي كه توسط رسانه‌هاي اسراييلي منتشر شده اين اسراي بازداشت‌شده در روز جمعه را نشان مي‌دهد كه در اتومبيل پليس نشسته و لباس معمولي به تن دارند. رسانه‌هاي اسراييلي اعلام كرده‌اند اين دو اسير توسط گزارش‌هايي كه ساكنان ناصريه به پليس داده‌اند بازداشت شده‌اند. ظاهرا اين دو اسير زنداني به برخي خانه‌ها مراجعه كرده و درخواست غذا كرده‌اند. ويديوهاي ديگري كه توسط پليس رژيم صهيونيستي منتشر شده دو اسير ديگر بازداشت‌شده را نشان مي‌دهد كه چشم‌بند به چشم دارند و توسط پليس به اتومبيل‌ هدايت مي‌شوند. فرار اين شش اسير زنداني موجب شرمساري مقامات امنيتي رژيم صهيونيستي شده است و رسانه‌هاي اسراييلي نوشته‌اند چطور ممكن است كه اين شش زنداني سرشناس توانسته‌اند از زنداني با آن امكانات امنيتي بگريزند و تا دو ساعت هم غيبت آنها احساس نشود. اما از نظر بسياري از فلسطيني‌ها اين فرار بهانه‌اي براي جشن و پايكوبي و تحقير رژيمي شد كه سازمان  زندانش خاطرات  اشغال كرانه غربي را در ياد  مردم  اين ناحيه  زنده  مي‌كند. 
مقامات اسراييلي اعلام كرده‌اند دو زنداني ديگري كه هنوز آزاد هستند از اعضاي جنبش جهاد اسلامي هستند. يكي از آنها به اتهام دخالت در فعاليت‌هاي تروريستي به حبس ابد محكوم شده و ديگري به نام مناضل نفيعات از سال 2019 بدون هيچ اتهامي در زندان نگهداري مي‌شد. نام پدر مناضل نفيعات، زنداني فلسطيني و عضو گروه مسلح «جهاد اسلامي» نيز در ميان بازداشت‌شدگان ديده مي‌شود. محمد اشتيه، نخست‌وزير تشكيلات خودگردان فلسطين روز سه‌شنبه ضمن ابراز خرسندي از فرار چند اسير فلسطيني از زندان فوق امنيتي جلبوع گفت كه جست‌وجوي راه گريز از زندان «حق» هر كدام از اين زندانيان بود. همچنين پيش‌تر خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين به رژيم اسراييلي هشدار داده كه هرگونه تعرض و آسيب‌رساندن به اين ۶ اسير فلسطيني با پاسخ سختي از سوي مقاومت فلسطين همراه خواهد بود.از ميان اين شش اسير زنداني، زكريا الزبيدي چهره سرشناسي محسوب مي‌شود. او در سال 2007 مورد عفو قرار گرفت و اعلام كرد مبارزه مسلحانه را كنار مي‌گذارد. او پس از آزادي به زادگاه خود، جنين، در شمال كرانه غربي بازگشت و به كار نمايش پرداخت و تئاتر سياسي آزادي را اداره مي‌كرد. اما مجددا در سال 2019 به اتهام دست داشتن در سازماندهي حمله‌اي به شهرك‌نشينان اسراييلي بازداشت شد. اين شش اسير زنداني حوالي ساعت يك و نيم بامداد دوشنبه هفته گذشته با برداشتن در سوراخ حفر شده در اتاقك حمام وارد تونل شدند. آنها سپس مسير 33 متري تا ديوارهاي زندان را سينه‌خيز در درون تونل طي كردند و به اين ترتيب توانستند از دو سيم خاردار، 3 برج ديدباني، تعداد زيادي سگ‌هاي آموزش‌ديده و حدود 40 نگهبان بگذرند و آن سوي ديوار زندان از سوراخ بيرون آمده و با پاي پياده حدود 24 كيلومتر از زندان دور شوند.
 بعد از گزارش يكي از ساكنان حوالي زندان در خصوص مشاهده تحركاني مشكوك در نزديكي زندان، مسوولان زندان غيبت اين شش زنداني را حدود ساعت 3 و 300 دقيقه بامداد متوجه شدند. مسوولان زندان بلافاصله براي ممانعت از فرار ديگر زندانيان، 80 زنداني ديگر را از زندان جلبوع به زندان‌‌هاي ديگر منتقل كردند و اين اقدام موجب بروز شورش در برخي زندان‌ها شد. علاوه بر اين فرار اين زندانيان موجب بروز اعتراضاتي در كرانه غربي نيز شد و فلسطيني‌هاي كرانه غربي همبستگي خود را با زندانيان فراري در غالب اعتراض نشان دادند. حدود 5 هزار فلسطيني در زندان‌هاي اسراييل نگهداري مي‌شوند كه اتهام اكثريت تروريسم است. بسياري از فلسطيني‌ها به اين زندان‌ها به چشم قهرمانان مبارزه براي استقلال و آزادي فلسطين مي‌نگرند. بعد از بازداشت دو زنداني نخست در روز جمعه چندين راكت از نوار غزه به سمت اسراييل شليك شد. هيچ تلفاتي بابت شليك اين راكت‌ها گزارش نشده است و البته هنوز مشخص نيست كه آيا اين شليك‌ها به دستگيري اين دو زنداني مربوط بوده يا خير. اواخر روز جمعه نيز پزشكي فلسطيني به نام حازم الجولاني سعي كرد در بخش قديمي بيت‌المقدس با يك چاقو به يك نيروي پليس اسراييل حمله كند و اين نيروي پليس به او شليك كرده و جانش را گرفت. الجولاني شصتمين فلسطيني‌ بود كه از آغاز سال جاري ميلادي به دست نيروهاي اسراييلي كشته شده‌اند. «باشگاه زندانيان فلسطيني» اعلام كرد نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي براي دستگيري اسراي گريخته از زندان، به سراغ خانواده‌هاي آنها نيز رفت و برخي از خويشاوندان اسراي فراري در كرانه باختري رود اردن بازداشت شدند. اسراييل با استفاده از پهپاد و ايجاد ايست‌هاي بازرسي در كرانه باختري و در مرز با نوار غزه در تلاش است تا اسراي فراري را بازداشت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون