• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5023 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور

75 درصد والدين خواستار بازگشايي حضوري مدارس هستند

سال تحصيلي مجازي آغاز مي‌شود

گروه اجتماعي

سرپرست وزارت آموزش و پرورش مي‌گويد كه قرار است بازگشايي مدارس «خيلي آرام، بي‌دغدغه و باشكوه» انجام شود و البته به صورت رسمي اعلام كرد كه اين بازگشايي مجازي خواهد بود. 

روز گذشته گردهمايي مشترك اعضاي شوراي معاونان و مديران كل آموزش و پرورش سراسر كشور با محوريت «پروژه مهر و بازگشايي مدارس در سال تحصيلي جديد» برگزار شد و هر يك از معاونان به تشريح برنامه‌هاي پيش‌بيني‌شده براي سال تحصيلي پيش ‌رو پرداختند. در اين نشست عليرضا كاظمي، سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: «مهر امسال و آغاز سال تحصيلي به صورت مجازي خواهد بود و تلاش داريم بازگشايي مدارس خيلي آرام، بي‌دغدغه و باشكوه انجام شود.» در عين حال يكي از معاونان وزارت آموزش و پرورش مي‌گويد كه ۷۵ درصد والدين با بازگشايي مدارس به صورت حضوري موافق هستند. روز گذشته عليرضا كمرئي، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در اين نشست گفت: «براساس آمار، 75 درصد والدين با بازگشايي مدارس به صورت حضوري موافق هستند و تنها 25 درصد اعلام نارضايتي كرده‌اند كه بايد با آموزش‌هاي لازم، از دغدغه خاطر آنها در بازگشايي مدارس كم كنيم.» به گفته او روند بازگشت به مدرسه با تكيه بر اصل ««تدريجي بودن آموزش‌هاي حضوري و اقتضايي بودن آن» رخ خواهد داد: «در مفهوم كليدي تدريجي بودن، بايد در بازگشايي مدارس به صورت آرام و تدريجي عمل كنيم و بازگشايي را كاملا در اختيار استان و منطقه، با توجه به شرايط قرار دهيم. البته در مدارس كم‌جمعيت كه كلاس‌هاي زير 15 نفر داريم بازگشايي حضوري به صورت حتمي انجام خواهد شد ولي در مدارسي كه تعداد دانش‌آموزان بالاتر از 450 نفر است بايد با برنامه‌ريزي دقيق، دانش‌آموزان در كلاس‌هاي درس حضور داشته باشند تا بتوانيم با رعايت دقيق پروتكل‌هاي بهداشتي، با مراقبت از سلامتي دانش‌آموزان، شاهد حضور آنها در مدارس باشيم. تمامي اختيارات بازگشايي مدارس در مناطق به استان و منطقه سپرده شده است. با تشخيص استان يا هر منطقه، پروژه مهر انجام شده و مدارس سال تحصيلي جديد را آغاز خواهند كرد.» به گفته او براي اقناع معلمان، اوليا و دانش‌آموزان در مساله بازگشايي و ضرورت حضور دانش‌آموزان در محيط مدرسه و كلاس درس، برنامه‌هاي آموزشي و گفت‌وگومحور با حضور اساتيد و كارشناسان امر تعليم و تربيت تهيه شده است كه از طريق صدا و سيما و پرتال وزارت آموزش و پرورش، در حال پخش است. از ابتداي تابستان موضوع اولويت‌بخشيدن به واكسيناسيون معلمان، كادر مدارس و رانندگان سرويس‌هاي مدارس مطرح شد تا عزم آموزش و پرورش براي بازگشايي كلاس‌هاي درس را نشان دهد. از نيمه‌هاي مردادماه روند واكسيناسيون فرهنگيان رفته‌رفته آغاز شد و در حال حاضر گزارش‌هاي استاني حاكي از پوشش ميزان قابل توجهي از معلمان واكسينه‌شده هستند. روز گذشته مهرزاد حميدي، معاون تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست معاونان با اشاره به ايجاد ۴۲۷مركز تجميعي براي واكسيناسيون معلمان اعلام كرد: «تاكنون بيش از 82 درصد معلمان، دوز اول واكسن كرونا را دريافت كرده‌اند و در برخي استان‌ها تا 80 درصد از معلمان دوز دوم واكسن را نيز دريافت كرده‌اند. طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده، واكسيناسيون تمام معلمان تا اول مهر به پايان خواهد رسيد.» با اين وجود در حالي كه واكسيناسيون عمومي كشور هنوز هم نتوانسته حتي با كشورهاي منطقه رقابت كند، حضور همزمان بيش از 15 ميليون دانش‌آموز در مدارس در عمل امكان‌پذير نيست؛ آن‌هم در شرايطي كه آمار موج دلتا كه بالاترين ميزان ابتلا و مرگ‌ومير را در كشورمان (از ابتداي شيوع كرونا) به جا گذاشت در همين روزهاي اخير اندكي رو به كاهش گذاشته است.  در عين حال هشدارها نسبت به عواقب تعطيل ماندن مدارس و آموزش از راه دور همچنان ادامه دارند. يونيسف در روزهاي گذشته براي چندمين بار خواستار پيدا كردن راهي براي باز ماندن مدارس شد. به گزارش ايرنا از خبرگزاري افه اسپانيا، «رابرت جنكينز» مدير جهاني صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) در نشست كميته فرعي پارلمان اروپا خاطرنشان كرد: «ما بايد اولويت را به بازگشايي مدارس بدهيم و اطمينان حاصل كنيم كه اين اقدام در بطن برنامه‌هاي بهبودي كشورها قرار گيرد.» مدير جهاني آموزش يونيسف در سخنراني خود يادآور شد: «حتي قبل از همه‌گيري، جهان دچار «بحران يادگيري» بود و ۵۳ درصد كودكان ده‌ساله در كشورهاي در حال توسعه قادر به خواندن متني ساده هم نبودند، اما بايد توجه داشت كه بحران بهداشتي اين مشكلات را تشديد كرده است.» جنكينز سپس هشدار داد كه ۹۰ درصد كودكان دچار وقفه و اختلال در تحصيلات خود شده‌اند. هنوز كودكاني وجود دارند كه در طول ۱۸ ماه پس از همه‌گيري حتي نتوانسته‌اند در يك كلاس درس حضور يابند. يكي از نگراني‌هاي يونيسف اين است كه در حال حاضر از هر سه كودك در جهان، يك نفر به آموزش از راه دور دسترسي ندارد. جنكينز ضمن هشدار دادن درباره اينكه ۲۳ ميليون كودك به دليل آثار اجتماعي پاندمي به مدارس بازنخواهند گشت، تاكيد كرد: «اين موضوع نه تنها بر كل زندگي كودك تاثير خواهد گذشت، بلكه جوامعي را كه اين كودكان در آن زندگي مي‌كنند نيز متاثر مي‌كند. بانك جهاني تاثير اقتصادي اين كمبود آموزش را ۳ تريليون دلار برآورد كرد.»
بخش قابل‌توجهي از دانش‌آموزان ايراني در همان دسته‌اي هستند كه يونيسف مي‌گويد در 18 ماه گذشته در حتي يك كلاس درس هم حضور نداشته‌اند. هرچند سال گذشته مهرماه با شيوه تركيبي آغاز شد و به دستور ناگهاني دولت وقت، در روزهاي پاياني شهريور مدارس ملزم شدند درهاي خود را باز بگذارند و براي نحوه حضور شيفتي دانش‌آموزان تدبيري بينديشند اما در عمل با اوج گرفتن دوباره كرونا از نيمه‌هاي پاييز سال گذشته باز هم اغلب دانش‌آموزان خانه‌نشين شدند. مهر امسال به بحراني كه دلتا با خود به همراه آورد سال تحصيلي مجازي آغاز مي‌شود، با اين تفاوت كه اگر روند واكسيناسيون طبق وعده‌ها پيش برود، ممكن است بتوان به بازگشايي تدريجي مدارس اميد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون