• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5026 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور

سلامت

دومين مركز واكسيناسيون 24 ساعته در استان تهران فعال شد
گروه اجتماعي| بنا به اعلام روابط عمومي وزارت بهداشت، طي شبانه‌روز 22 تا 23 شهريور، 408 مبتلاي كرونا در كشور فوت كردند و ۲۲ هزار و ۳۲۹ مبتلاي جديد هم شناسايي شدند. با اين تعداد مبتلا و فوتي كرونا در كشور، مجموع بيماران كوويد-۱۹ در كشور به ۵ ميليون و ۳۴۰ هزار و ۶۵۶ نفر و مجموع فوتي‌هاي كرونا در كشور به ۱۱۵ هزار و ۱۶۷ نفر رسيد. به دنبال اعلام روزهاي اخير مسوولان وزارت بهداشت و تصميمات ستاد ملي مقابله كرونا، مقرر شده كه برخي مراكز تجميعي واكسيناسيون در استان‌ها، فعاليت شبانه‌روزي داشته باشند كه در حال حاضر، در شهرهاي مشهد و اهواز مراكز شبانه‌روزي واكسيناسيون فعال است و در استان تهران هم از چند روز قبل، مركز تجميعي واكسيناسيون در شهر ري و در مجاورت حرم حضرت عبدالعظيم، به مركز 24 ساعته تبديل شد و ديروز هم مسوولان دانشگاه علوم پزشكي ايران اعلام كردند كه در اتوبان كردستان، يك مركز واكسيناسيون، فعاليت شبانه‌روزي خود را آغاز كرده است. در حالي كه طبق تاكيد عليرضا رييسي، سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا، مقرر است در تمام شهرهاي مجهز به مركز واكسيناسيون 24 ساعته، منع تردد شبانه لغو شود. ديروز رييس پليس راهنمايي و رانندگي پايتخت گفت هنوز هيچ نامه و ابلاغيه مكتوبي در اين خصوص و از سوي ستاد راهور ناجا به پليس راهور تهران بزرگ ابلاغ نشده است.


هشدار همزماني آنفلوآنزاي فصلي و كرونا
رييس بخش عفوني بيمارستان لقمان حكيم نسبت به همزماني آنفلوآنزا و كرونا در پاييز و زمستان ۱۴۰۰ هشدار داد و گفت: «مقايسه‌اي از وضعيت رعايت پروتكل‌ها در سالي گذشت با پاييز و زمستان پيش رو گواه اين مهم است كه احتمال شيوع آنفلوآنزا امسال بيشتر است.» شروين شكوهي با تاكيد بر ضرورت تامين واكسن آنفلوآنزا به خصوص براي كادر درمان و گروه‌هاي پرخطر از جمله سالمندان، كودكان خردسال و مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن و زمينه‌اي گفت:  «بي‌ترديد شيوع وسيع آنفلوآنزاي فصلي همزمان با همه‌گيري كرونا مي‌تواند بيمارستان‌ها و كادر درمان را از پا درآورد. با توجه به كاهش درصد رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در كشور، براي پيشگيري از ابتلاي همزمان به آنفلوآنزا و كوويد - ۱۹، بايد اقدامات پيشگيرانه انجام شود، مردم بايد ماسك بزنند و از حضور در اجتماعات و مكان‌هاي شلوغ پرهيز كنند.» سال گذشته آمار مبتلايان آنفلوآنزا به دليل دريافت واكسن اين بيماري و رعايت اقدامات پيشگيرانه براي مقابله با بيماري كرونا، كاهش قابل توجهي داشت ولي در سال جاري با كاهش رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي نگراني بابت شيوع گسترده آنفلوآنزاي فصلي دور از تصور نيست. نتايج برخي مطالعات جديد نشان مي‌دهد كه واكسن آنفلوآنزا مي‌تواند از افراد در برابر برخي عوارض شديد ناشي از ابتلا به كوويد - ۱۹ محافظت كند و به نظر مي‌رسد واكسن آنفلوآنزا مي‌تواند سلاحي ارزشمند براي مبارزه با همه‌گيري كوويد - ۱۹ باشد.


روز بدون فوتي كرونا در استان‌هاي سيستان و بلوچستان و ايلام
روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي زاهدان و ايلام خبر دادند كه در شبانه‌روز 22 تا 23 شهريور، فوت كرونا در اين دو استان صفر بوده است. محمد هاشمي شهري، رييس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان گفت: «در شبانه‌روز گذشته هيچ مورد فوتي در سيستان و بلوچستان بر اثر ابتلا به ويروس كرونا گزارش نشده است. هم‌اينك روزانه ۲۰ هزار دوز واكسن كرونا در سيستان و بلوچستان تزريق مي‌شود كه امكان افزايش آن تا ۵۰ هزار دوز نيز وجود دارد.»  محمد كريميان، رييس دانشگاه علوم پزشكي ايلام هم گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۴ نفر ديگر در استان به ويروس كرونا مبتلا شده‌اند و شمار مبتلايان به كرونا در استان ۵۷ هزار و ۳۲۴ نفر است اما در همين بازه زماني، فوت ناشي از بيماري كرونا در استان نداشتيم و مجموع فوت‌شدگان ناشي از كرونا تا اين لحظه ۱۰۲۷ نفر است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون