• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5026 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ شهريور

خبر

جهان ۲ برابر قبل، روزهاي بالاي ۵۰ درجه سانتي‌گراد را تجربه مي‌كند
براساس يك تجزيه و تحليل جهاني، تعداد روزهاي بسيار گرم هر سال كه دما به ۵۰ درجه سانتي‌گراد مي‌رسد، نسبت به دهه ۱۹۸۰ دو برابر بيشتر شده است. به گزارش ايسنا، داده‌هاي يك تجزيه و تحليل جهاني با تاكيد بر افزايش دو برابري روزهاي گرم در جهان كه دما به ۵۰ درجه سانتي‌گراد مي‌رسد، خاطرنشان كرد كه هم‌اكنون مناطق بيشتري از جهان اين دماي هوا را تجربه مي‌كنند كه اين اتفاق، چالش‌هاي بي‌سابقه‌اي براي سلامت و نحوه زندگي انسان‌ها ايجاد مي‌كند. تعداد كل روزها با دماي بالاي ۵۰ درجه سانتي‌گراد از دهه ۱۹۸۰ در هر دهه افزايش يافته است براي مثال بين سال‌هاي ۱۹۸۰ و ۲۰۰۹ به‌ طور متوسط، دماي هوا حدود ۱۴ روز در سال از ۵۰ درجه سانتي‌گراد فراتر رفت. در حالي كه اين تعداد بين سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به ۲۶ روز در سال افزايش يافته است. دكتر فريدريكه اوتو، مدير موسسه تغييرات محيطي در دانشگاه آكسفورد مي‌گويد: اين افزايش دماي كره‌زمين، صددرصد ناشي از سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي است. براساس گزارش‌هاي اين تجزيه و تحليل، گرماي زياد مي‌تواند براي انسان و طبيعت كشنده و مضر باشد و مشكلات عمده‌اي را به بخش‌هاي مختلف وارد كند. اين تجزيه و تحليل همچنين نشان داد كه در دهه‌هاي اخير، حداكثر دماي ۰.۵ درجه سانتي‌گراد در مقايسه با ميانگين بلندمدت از سال‌هاي ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۹ نيز افزايش يافته و اين در حالي است كه اين افزايش‌ها در سراسر جهان به ‌طور مساوي احساس نشده است، به ‌طوري كه اروپاي شرقي، جنوب آفريقا و برزيل شاهد افزايش حداكثر دماي بيش از يك درجه سانتي‌گراد بوده‌اند در حالي كه دما در بخش‌هايي از قطب شمال و خاورميانه بيش از دو درجه سانتي‌گراد افزايش يافته است. براساس داده‌هاي مطالعه‌اي كه از دانشگاه راتگرز امريكا در سال گذشته منتشر شد، در صورت ادامه روند فعلي تا سال ۲۱۰۰ بيش از ۱.۲ ميليارد نفر در سراسر جهان ممكن است با شرايط و مشكلات ناشي از افزايش دما روبه‌رو شوند كه اين ميزان دست‌كم چهار برابر بيشتر از تعداد افرادي است كه امروزه تحت تاثير اين بحران قرار گرفته‌اند. به گزارش ايسنا به نقل از بي‌بي‌سي، مردم نيز با تغيير شرايط و موقعيت اطراف با انتخاب‌هاي دشواري روبه‌رو هستند، زيرا گرماي شديد باعث احتمال ايجاد خشكسالي و آتش‌سوزي مي‌شود هر چند كه عوامل ديگري نيز مي‌توانند در اين حوادث و بحران‌ها دخيل باشند اما تغييرات آب و هوايي نيز نيروي محرك مهمي در بيابان‌زايي است.


بارندگي‌ها مسافران مازندران را افزايش داد
مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مازندران با اشاره به بارندگي‌هاي اخير از افزايش تعداد مسافران اين استان و حضور در سواحل خبر داد.به گزارش خبرنگار ايلنا، سيف‌الله فرزانه (مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مازندران) با اشاره به ادامه حضور گردشگران در اين استان گفت: در حال حاضر جز رامسر، بيشتر شهرهاي استان نارنجي هستند و چند شهر نيز زرد هستند. با اين وجود كماكان واحدهاي پذيرايي به صورت بيرون‌بر و هتل‌ها با ظرفيت 50درصدي خود فعال هستند و مي‌توان گفت باتوجه به حضور گردشگران تقريبا اين ظرفيت نيز پر است. بيشترين مسافران در غرب استان متمركز هستند و با توجه به بارندگي‌هاي اخير شاهد افزايش تعداد مسافران نيز بوديم.فرزانه درخصوص وضعيت حضور مسافران در سواحل خزر نيز گفت: وضعيت سواحل خوب است و مسافران حضور دارند. البته هنوز امكان استفاده از تفريحات دريايي وجود ندارد و نظارت در اين خصوص انجام مي‌شود.مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مازندران در ادامه از بازگشايي اسكله تفريحي در رامسر خبر داد و گفت: هرچند شيوع كرونا در افتتاح اسكله‌هاي تفريحي تاثيرگذار بود اما در حال انجام امور مربوطه هستيم. قرار بود 165 اسكله تفريحي در سواحل خزر در استان مازندران فعال شود كه اكنون برخي از اين موارد با چالش‌هايي از سوي محيط‌زيست و منابع طبيعي روبه‌رو شده كه در حال رفع مشكلات هستيم.فرزانه در ادامه به خسارت‌هايي كه كرونا به گردشگري مازندران وارد كرده اشاره كرد و گفت: براساس برآوردهاي انجام شده فقط طي 3 ماه اسفند 1399، فروردين و ارديبهشت 1400 در حدود 530 ميليارد تومان بوده است.


آلاينده‌هاي هوا در سه شهر صنعتي استان مركزي بالاتر از استاندارد است
رييس امور آزمايشگاه‌هاي اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان مركزي گفت: شاخص آلاينده‌هاي هوا روز سه‌شنبه در سه شهر صنعتي اين استان همچنان بالا و فراتر از استانداردهاي زيست محيطي است.  عليرضا محرابيان در گفت‌وگو با ايرنا افزود: براساس اطلاعات دريافتي از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي استان مركزي، متوسط شاخص كيفيت هواي اراك در ٢٤ ساعت گذشته منتهي به ساعت ۹ صبح سه‌شنبه عدد ۱۳۳ بوده كه بيانگر كيفيت هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس سني است. شاخص لحظه‌اي كيفيت هواي اراك در ساعت ۹ صبح سه‌شنبه هم به ۱۴۴ رسيده كه نشانگر كيفيت هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس است. رييس امور آزمايشگاه‌هاي اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان مركزي ادامه داد: شاخص لحظه‌اي كيفيت هواي شازند و ساوه نيز در اين ساعت به ۱۴۲ رسيده كه بيانگر كيفيت هواي ناسالم براي گروه‌هاي حساس سني است. محرابيان بيان كرد: آلاينده مسوول ذرات كمتر از ۲ و نيم ميكرون و منشا آن گرد و غبار منطقه‌اي است و پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه پاييز گرم و كم‌‌بارشي در پيش است و آلودگي هوا در روزهاي آتي بيشتر مي‌شود. او گفت: شواهد نشان مي‌دهد كه پاييز پيش رو، نسبت به دوره‌هاي مشابه سال‌هاي اخير خود، كم‌بارش‌تر و گرم‌تر است و اين يعني وارونگي دماي امسال نيز در مقايسه با سال‌هاي گذشته زودرس‌تر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون