• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5030 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۹ شهريور

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه:

امريكا متهم اصلي وضعيت امروز در برجام است

«سعيد خطيب‌زاده»، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در نشست هفتگي با رسانه‌ها كه به صورت حضوري و تعداد محدود خبرنگاران و با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي كرونا برگزار شد، ضمن تشريح آخرين تحولات در حوزه سياست خارجي به سوالات خبرنگاران پاسخ  داد.
صلح و ثبات و استقرار در لبنان براي ما از هر چيزي مهم‌تر است
به گزارش فارس، خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي درباره اظهارات «نجيب ميقاتي» نخست‌وزير لبنان در خصوص ارسال سوخت ايران به اين كشور و اينكه آن را نقض حاكميت لبنان خوانده بود، گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره متعهد به همكاري و كمك به دوستان خودش و دولت‌هاي كشورهاي دوست بوده و آنچه در خصوص اين تجارت انجام شده درخواستي توسط تجار لبناني بوده و مسير خريد كاملا عادي و معمول و فروشي صورت گرفته و محموله ارسال شده است. درباره مسائل داخلي لبنان صحبتي ندارم، ولي به شما اطمينان مي‌دهم اگر فردا دولت لبنان براي حل مشكلات مردم لبنان باز هم بخواهد از ما سوخت بخرد آن را در اختيار آن قرار مي‌دهيم. صلح و ثبات و استقرار در لبنان براي ما از هر چيزي مهم‌تر است و ان‌شاءالله كمك مي‌كنيم كه دولت لبنان در اين راستا موفق باشد.
ايران به دنبال تشكيل دولت فراگير در افغانستان 
سخنگوي وزارت خارجه درباره موضع ايران درباره تحولات افغانستان و رايزني‌هاي رييس دولت سيزدهم در حاشيه نشست شانگهاي در اين باره گفت: آنچه در حاشيه نشست شانگهاي اتفاق افتاد به صورت جدي در بيانيه چهارجانبه ايران، روسيه، چين و پاكستان عنوان شد. البته در ملاقات‌هاي دوجانبه نيز موضوع افغانستان يك موضوع جدي بود چه در سطح رييس‌جمهور و چه در ملاقات‌هاي وزير امور خارجه و در مورد چند مورد توافق جدي شد؛ يكي تشكيل و شكل‌گيري دولت فراگير با مشاركت تمام اقوام و قوميت‌ها كه بازتاب‌دهنده تركيب قومي و جمعيتي افغانستان باشد و اينكه افغانستان محلي عاري از تروريسم و محيطي امن براي همسايگان و در حال صلح و توسعه و ثبات براي مردم افغانستان باشد و اينكه خواست و اراده مردم افغانستان در آينده اين كشور محقق شود. اينكه هيچ دخالت خارجي توسط هيچ كشوري قابل قبول نيست و همه بايد كمك كنند كه مردم افغانستان درباره آينده خود تصميم   بگيرند.
خطيب‌زاده در پاسخ به سوال ديگري درباره افغانستان گفت: آنچه در افغانستان رخ مي‌دهد، راه‌حل معجزه‌آميز ندارد. آنچه در افغانستان اتفاق مي‌افتد بايد به خواست و اراده مردم افغانستان پيوند بخورد. كشورهاي همسايه بايد كمك كرده و صادقانه پرهيز كنند از اينكه خواست و اراده‌اي را به مردم افغانستان تحميل كنند يا در مسيري بروند كه اعتمادزدايي كند به جاي اعتمادسازي.  ما به مردم افغانستان فكر مي‌كنيم و به آنها متعهديم و در عين حال تمامي  مساعي و تلاش خودمان را به كار مي‌گيريم كه به آينده  افغانستان  كمك  كنيم.
 در ماه آتي ۶۰ ميليون دز واكسن وارد خواهد شد
سخنگوي وزارت خارجه درباره واردات واكسن كرونا نيز گفت: واكسن به تعدادي كه براي تزريق روزانه و هفتگي لازم بوده طي يكي، دو ماه گذشته وارد شده و قبل از آن نيز به ميزاني كه ممكن بود وارد شده است. در ماه آتي ۶۰ ميليون دز ديگر واكسن وارد كشور خواهد شد و اينها غير از مواردي است كه شركت‌هاي خصوصي در حال وارد كردن آن هستند.درباره اينكه چه واكسني وارد ايران شود، فقط وزارت بهداشت تصميم مي‌گيرد و هر واكسني كه مورد تاييد وزارت بهداشت باشد وارد مي‌شود. حالا مي‌خواهد واكسن‌هايي باشد كه توسط برخي كشورها در هند، چين يا كشورهاي ديگر توليد مي‌شود يا واكسن‌هايي كه در اروپا و امريكاي شمالي در حال توليد است.  واكسن‌هايي كه شما نام برديد (فايزر و...) در كشورهاي ديگر خط توليد دارند و واكسن بايون‌تك در آلمان با حجم بالا در حال توليد و ايران در حال گفت‌وگو است.
 پاسخ به گزارش نيويورك‌تايمز 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره گزارش نيويورك‌تايمز در ترور شهيد فخري‌زاده و همكاري ترامپ با رژيم صهيونيستي گفت: اين گزارش را ديديم و حالا اين گزارش روزنامه‌اي است و به اندازه يك روزنامه بايد به آن توجه كرد. نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي موضوعاتي از اين دست را با جزييات در فضاي خودشان پيگيري كردند. جزييات آن عمليات كاملا براي اين نهادها روشن است.قطعا آن مسيري كه بايد توسط نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي انجام شود انجام شده و باز هم انجام خواهد شد. اينها مواردي است كه آنهايي كه بايد بدانند،  مي‌دانند ولي اين تعهد حقوقي و تعهد خاصي است براي پيگيري آنهايي كه به ترور يكي از افتخارات ايران و دانشمند بزرگ هسته‌اي ما در حوزه صلح‌آميز كمك كردند و اين ننگ است براي كساني كه گردنكشانه به چاقوكشي و اين اقدامات افتخار مي‌كنند. مسير حقوقي كه اينها را بي‌كيفر نگذاريم، در كنار مسيرهاي اطلاعاتي و امنيتي پيگيري كرديم و گزارش‌هاي جزيي به دست آمده كه طرف‌هاي مشاركت‌كننده را روشن كرده است. گزارش روزنامه را اجازه دهيد در بستر روزنامه‌اي پيگيري شود. 
 امريكا بايد با رويكرد متفاوتي به وين  بيايد
خبرنگاري از سخنگوي دستگاه ديپلماسي پرسيد امريكا اعلام كرده آماده برداشتن تحريم‌هاي ناسازگار با برجام است و نظر ايران در اين خصوص چيست كه وي پاسخ داد: امريكا بايد رويكرد يك‌جانبه‌گرايي خودش را در تعريف آنچه در حقوق بين‌الملل آمده كنار بگذارد. يك‌جانبه‌گرايي در دوران ترامپ با اعمال تحريم‌هاي يك‌جانبه، فراسرزميني و غيرقانوني تجلي پيدا كرده بود. آنچه امروز مي‌بينيم يك‌جانبه‌گرايي در تعريف آن چيزي است كه در برجام آمده و انتفاعي كه ايران از برجام بايد مي‌برد و ببرد و همچنين وظايف و تكاليف تمامي طرف‌هاي امضا‌كننده برجام است. اگر امريكا اين يك‌جانبه‌گرايي را كنار بگذارد چه در مقام اجرا و چه در مقام تفسير و رويكرد مطمئنا گفت‌وگوهاي وين در مسير بهتري جلو خواهد رفت. ايران تاكيد كرده كه امريكا به عنوان متهم اصلي وضعيت فعلي است كه در برجام شاهديم. به شمول دولت فعلي امريكا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهدات برجامي‌اش است. به اعمال فشارهاي يك‌جانبه و ظالمانه عليه مردم ايران همچنان ادامه مي‌دهند و تا زماني كه اين رويكرد در عمل كنار گذاشته شود و ما اطمينان حاصل كنيم كه امريكا قابل اعتماد است و مي‌توانيم به صورت راستي‌آزمايي شده آنچه امريكا ادعا مي‌كند را ببينيم آن وقت مسير وين مسير جداگانه‌اي است. ما نه بيش از برجام به كسي تعهدي مي‌دهيم و نه كمتر از برجام انتفاعي از برجام را قبول مي‌كنيم. امريكا بايد با رويكرد متفاوتي به وين بيايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون