• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5030 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۹ شهريور

خبر جهان

گزارش پارلمان انگليس از «ضعف‌جدي» راهبرد امنيت ملي دولت جانسون
پارلمان انگليس روز يكشنبه انتقادات تندي را عليه راهبردهاي امنيت ملي دولت اين كشور مطرح كرد. به نوشته وبگاه شبكه «بي‌بي‌سي»، كميته مشترك راهبرد امنيت ملي در پارلمان انگليس اعلام كرد، برنامه‌ريزي دولت در زمينه خطراتي كه متوجه امنيت ملي اين كشور است، فاقد ساختاربندي، نظارت و مسووليت‌پذيري است. نمايندگان مجلس عوام و اعيان انگليس در گزارش خود نوشتند، همه‌گيري ويروس كرونا و سقوط دولت افغانستان نشان داد، سيستم فعلي امنيت ملي دچار «ضعف جدي» است. آنها همچنين به تصميم «بوريس جانسون» نخست‌وزير انگليس براي كاهش حضور در جلسات امنيت ملي دولت اعتراض كردند. در اين گزارش آمده است، «عدم شفافيتي نگران‌كننده» درباره نقش و مخارج شوراي امنيت ملي انگليس وجود دارد و «رويكردي سست و فاقد ساختاربندي در سراسر دولت وجود دارد كه نظارتي ضعيف در مركز و اولويت‌بندي نامشخص تهديدات در آن مشاهده مي‌شود». «مارگارت بكت»، رياست كميته مشترك راهبرد امنيت ملي پارلمان انگليس در اين باره گفت: «هدف اصلي شوراي امنيت ملي اين است كه در برابر تهديدات امنيت ملي آماده بوده، دست به اقدام زده و ديدگاهي طولاني‌مدت داشته باشد. اين نهاد بايد فراتر از نگراني‌هاي روزمره عمل كند». اين قانونگذار ارشد انگليسي افزود: «اما اين دو رخداد (شيوع كرونا و بحران افغانستان) بار ديگر نشان داد كه در چه جهان خطرناكي زندگي مي‌كنيم و ضعف‌هاي موجود در ساختارهاي شوراي امنيت ملي نمايان شده است». شوراي امنيت ملي انگليس سال ۲۰۱۰ به دستور «ديويد كامرون» نخست‌وزير وقت انگليس تشكيل شد و اعضاي ارشد دولت از جمله وزير دفاع و روساي نهادهاي اطلاعاتي با حضور نخست‌وزير در جلسات هفتگي آن شركت مي‌كنند. با اين حال جانسون در بيانيه‌اي كه به دو مجلس پارلمان انگليس ارايه كرده است، از نيروهاي مسلح اين كشور براي آنچه ايجاد ثبات و صلح در اين كشور آسياي مركزي خواند و همچنين انجام بزرگ‌ترين عمليات تخليه نظامي انگليس پس از جنگ جهاني دوم، تقدير كرد. وي در پاسخ به تشديد انتقادات از او و وزير خارجه‌اش در خصوص برنامه خروج و به جا گذاشتن متحدان افغان گفت: «ما مي‌توانيم به نيروهاي خود به خاطر همه‌ چيزهايي كه به دست آورده‌اند و به خاطر ميراثي كه از خود به جاي گذاشته‌اند، افتخار كنيم».


تاكيد وزير خارجه مصر بر ضرورت احياي مذاكرات سازش
«سامح شكري» وزير خارجه مصر با «يايير لاپيد» همتاي اسراييلي خود تلفني گفت‌وگو كرد. به گزارش فارس، «احمد حافظ» سخنگوي وزارت خارجه مصر روز يكشنبه گفت كه شكري در تماس تلفني با لاپيد بر ضرورت احياي مذاكرات سازش بين دو طرف فلسطيني و اسراييلي تاكيد كرد. طبق گزارش وبگاه «الشروق»، وزير خارجه مصر ايجاد يك افق سياسي به منظور تحكيم اركان ثبات در منطقه و اجتناب از هر گونه تنش و تشديد حملات را ضروري خواند و گفت كه مصر به تلاش‌هاي خود در اين زمينه ادامه خواهد داد. دو طرف در اين تماس تلفني همچنين تلاش‌هاي مربوط به بازسازي نوار غزه، ارايه كمك و حمايت‌ از توسعه ديگر مناطق اشغالي فلسطين با هماهنگي تشكيلات خودگردان را بررسي كردند. تاكيد وزير خارجه مصر بر احياي مذاكرات سازش در حالي است كه «آويگدور ليبرمن» وزير دارايي اسراييل چند روز پيش گفت كه دستيابي به توافق با محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان فلسطين محال است. پيش‌تر دفتر «نفتالي بنت» نخست‌وزير اسراييل نيز اعلام كرده بود كه بنت قصد ديدار با محمود عباس را ندارد. دفتر بنت همچنين از عدم وجود مذاكرات سياسي با تشكيلات خودگردان خبر داده بود.


رايزني فرستاده ويژه امريكا در امور يمن با مقامات عماني و سعودي
خبرگزاري رسمي عمان روز يكشنبه از ديدار وزير خارجه اين كشور «بدر بن حمد البوسعيدي» با «تيموتي ليندركينگ» فرستاده ويژه امريكا در امور يمن خبر داد. بر اساس اين گزارش، در ديدار مذكور «آخرين تحولات و تلاش‌هاي انجام شده براي پايان دادن به جنگ يمن» مورد بحث و بررسي قرار گرفت. ليندركينگ ديشب نيز در رياض با «محمد آل جابر» سفير عربستان سعودي در يمن ديدار كرد. بر اساس گزارش «يمن ويس»، سفارت سعودي در يمن با صدور بيانيه‌اي در همين خصوص اعلام كرد، در اين ديدار درباره آخرين تحولات رايزني شد. در ادامه بيانيه مذكور ادعا شده، «اقدامات مشترك براي آتش‌بس، ورود به رايزني‌هاي سياسي براي پايان دادن به رنج ملت يمن، تحقق صلح، امنيت و ثبات در منطقه و يمن» از جمله موارد بحث شده در ديدار بود و عربستان سعودي بر حمايت از فرستاده سازمان ملل براي رسيدن به راه‌حل سياسي فراگير در يمن تاكيد كرد. بنا به اين بيانيه، عربستان سعودي همچنين بر بازگشت دولت مستعفي به عدن در سريع‌ترين زمان ممكن و تكميل توافق رياض ميان دولت مستعفي و «المجلس الانتقالي الجنوبي» (شوراي انتقالي جنوب؛ مورد حمايت امارات) تاكيد كرده است. ائتلاف عربي به رهبري عربستان سعودي از فروردين سال ۱۳۹۴ با ادعاي تلاش براي بازگرداندن رييس‌جمهور مستعفي يمن به قدرت، اقدام به تجاوز نظامي عليه يمن و محاصره زميني، هوايي و دريايي اين كشور كرده است. اين تجاوز نظامي هيچ كدام از اهداف ائتلاف سعودي را محقق نكرده است و فقط با كشته و زخمي شدن هزاران يمني، آواره شدن ميليون‌ها نفر، به بار آمدن خرابي براي زيرساخت‌هاي اين كشور، گسترش قحطي، گرسنگي و بيماري‌هاي واگيردار همراه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون