• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5030 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۹ شهريور

خبر

آغاز واكسيناسيون  دانش‌آموزان با سينوفارم

وزير بهداشت با اعلام آغاز واكسيناسيون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در سراسر كشور، به مطالعات انجام شده در اين خصوص اشاره كرد و گفت: بنابر مطالعات صورت‌گرفته، واكسن سينوفارم براي اين گروه سني تزريق خواهد شد.
 بهرام عين‌اللهي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت‌وگو با ايسنا در تشريح اقدامات صورت‌گرفته در جهت تسهيل بازگشايي مدارس، گفت: در اين راستا و براساس مطالعات علمي، تصميمات كميته علمي وزارت بهداشت و همچنين واكسن‌هايي كه در كشور داريم، تاييد شد كه از امروز و در تمام مراكز كشور، دانش‌آموزان بين ۱۲ تا ۱۸ سال واكسينه شوند. همچنين در مرحله بعدي با مطالعات گسترده‌اي كه انجام مي‌شود، واكسيناسيون كودكان ۷ تا ۱۲ سال را آغاز خواهيم كرد. وزير بهداشت با اشاره به الزامات بازگشايي مدارس و با تاكيد بر اينكه انجام واكسيناسيون به منزله بازگشايي مدارس نيست، بلكه زمينه‌ها فراهم مي‌شوند، افزود: براي بازگشايي مدارس لازم است هر دو دوز واكسن تزريق شود، بنابراين توصيه ما اين است كه دانش‌آموزان به مراكز واكسيناسيون مراجعه كنند و به اين ترتيب ان شاءالله واكسيناسيون آنها نيز آغاز و انجام شود. عين‌اللهي با بيان اينكه به مراكز توصيه كرده‌ايم كه واكسيناسيون دانش‌آموزان را در اولويت قرار دهند، افزود: بنابراين براساس مطالعاتي كه انجام شده واكسن سينوفارم براي اين گروه سني تزريق خواهد شد و اين واكسن در اختيار همه مراكز نيز قرار داده شده است. وزير بهداشت همچنين در پاسخ به سوالي درباره ظرفيت تزريق واكسن در مراكز و پايگاه‌ها در صورت كاهش محدوديت سني واكسيناسيون، گفت: در بازديدهايي كه از ۹ استان داشتم، متوجه شدم كه آمادگي كامل براي واكسيناسيون مردم در مراكز وجود دارد. او درباره تهران نيز گفت: با توجه به جمعيت زيادي كه در تهران داريم استاندار محترم اين قول را داده‌اند كه از روز سه‌شنبه تعداد پايگاه‌ها را به مقدار زيادي افزايش دهند و به احتمال زياد اگر تعداد پايگاه‌ها افزايش يابد شايد شرايط سني را براي همه حذف كنيم. او با بيان اينكه به استان‌ها اختيار داده‌ايم كه با توجه به شرايط موجود، محدوده سني واكسيناسيون را مشخص كنند، گفت: محدوده سني عمدتا براي جلوگيري از تجمع است؛ چراكه ما مشكلي از نظر تامين واكسن نداريم و الحمدالله واكسن به مقدار فراوان در كشور وجود دارد. اگر هر استاني بتواند محدوده سني را به شرط اينكه صف ايجاد نشود، حذف كند، ما مشكلي نداريم و اين اجازه را به آنها خواهيم داد. وزير بهداشت همچنين در توضيح وضعيت فعلي كوويد-۱۹ در كشور گفت: براساس آمار، اكنون موج پنجم در حال فروكش كردن است و هنگامي كه اين بيماري در حال فروكش كردن باشد به اين معناست كه ويروس فعال نيست و هنگامي كه ويروس فعال نباشد، بهترين زمان براي واكسيناسيون است. وزير بهداشت در پايان صحبت‌هايش به ايسنا گفت: يكي از نگراني‌هايي كه هميشه وجود دارد اين است كه وقتي ويروس فعال بوده و ما در پاندمي هستيم، فرد بيماري را داشته و واكسن هم تزريق كند كه اين موضوع باعث تشديد بيماري مي‌شود. بنابراين اكنون بهترين زمان براي انجام واكسيناسيون است و توصيه مي‌كنم هموطنان در اسرع وقت براي دريافت واكسن مراجعه كنند تا ان‌شاءالله از شيوع موج بعدي جلوگيري كنيم.

خرانق براي دو ثبت جهاني كانديدا شد

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يزد اعلام كرد: خرانق براي اولين‌بار در ايران و در اتفاقي بي‌سابقه در دنيا همزمان كانديداي دو ثبت جهاني در حوزه‌هاي گردشگري و ميراث است. سيدمصطفي فاطمي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا ضمن اشاره به اينكه خرانق براي اولين‌بار در ايران و در اتفاقي بي‌سابقه در دنيا همزمان كانديداي دو ثبت جهاني است، اظهار كرد: روستاي زيباي خرانق يزد كه به زادگاه خورشيد نيز شهره است، براي اولين‌بار در اتفاقي بي‌سابقه در دنيا و در كشورمان، همزمان كانديداي ثبت جهاني در حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري شده است. او افزود: پيگيري ثبت جهاني كاروانسراهاي سنگي، آجري انجيره و كاروانسراي خرانق در يونسكو و در كنار آن معرفي اين منطقه به عنوان اولين منطقه گردشگري ايران از طرف سازمان جهانگردي، به ‌طور همزمان در حال انجام است. فاطمي تصريح كرد: اگر اين مساله محقق شود، در دنيا رويدادي  نادر و كمتر اتفاق افتاده خواهد بود كه يك منطقه در يك كشور و در يك سال توانسته در هر دو حوزه ميراث و گردشگري از سوي دو سازمان، ثبت جهاني شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون