• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5031 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳۰ شهريور

خبر

طالبان، كميسيون حقوق‌بشر  افغانستان را منحل كرد
طالبان اعلام كرد كه كميسيون مستقل حقوق‌بشر  افغانستان منحل شده و ديگر مشروعيت ندارد. به گزارش فارس، برخي رسانه‌هاي افغانستان از انحلال كميسيون مستقل حقوق‌بشر  اين كشور توسط طالبان خبر دادند. طبق اين گزارش، طالبان اعلام كرده است كه كميسيون مستقل حقوق‌بشر  افغانستان منحل شده و ديگر مشروعيت ندارد. پيش‌تر كميسيون مستقل حقوق‌بشر  افغانستان در اطلاعيه‌اي نوشته بود كه اين كميسيون از حدود يك‌ماه گذشته به دليل اينكه طالبان دفاتر اين گروه را تصرف كرده، تاكنون ‌نتوانسته است به وظايف خود ادامه دهد. اين كميسيون از طالبان خواسته بود كه زمينه نظارت مستقلانه و بي‌طرفانه بر وضعيت حقوق‌بشر ‌، به‌ ويژه حقوق‌بشر ي زنان و كودكان را فراهم كند. در گزارش كميسيون مستقل حقوق‌بشر  آمده است كه شهروندان افغانستان به يك نهاد حقوق‌بشري مستقل نياز دارند تا بتوانند قضاياي نقض حقوق‌شان را به آنجا ارجاع دهند.


هشدار كره‌شمالي به امريكا درباره مسابقه تسليحاتي هسته‌اي
كره‌شمالي درباره «مسابقه تسليحاتي هسته‌اي خطرناك» در منطقه با فراهم كردن زيردريايي‌هاي اتمي براي استراليا هشدار داد. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري «رويترز»، كره‌شمالي با انتقاد از رويكرد ناعادلانه امريكا هشدار داد امريكا با تامين و فراهم كردن تكنولوژي زيردريايي هسته‌اي براي استراليا، مسابقه هسته‌اي خطرناكي در منطقه به راه مي‌اندازد. هفته گذشته امريكا از شراكت امنيتي سه‌جانبه جديدي با حضور انگليس براي تامين كمك‌هاي تكنولوژيكي به استراليا براي ساختن دست‌كم ۸ زيردريايي با قابليت حمل سلاح اتمي خبر داد. كره‌شمالي براي محكوم كردن اين تصميم امريكا به چين پيوست و آن را تصميمي غيرمسوولانه خواند كه امنيت و صلح كشورهاي منطقه و تلاش‌هاي جهاني براي عدم گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي را به خطر مي‌اندازد. وزير امور خارجه كره‌شمالي در بيانيه‌اي كه در خبرگزاري رسمي اين كشور منتشر شد، گفته است: «چنين اقدامات خطرناك و ناپسندي مي‌تواند تعادل استراتژيك را در منطقه آسيا- اقيانوسيه برهم بزند و به سلسله‌مسابقات تسليحات هسته‌اي منجر شود.» كره‌شمالي اين رفتار دوگانه و رياكارانه واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد و به سخنان «جن ساكي» سخنگوي كاخ سفيد اشاره كرد كه گفته امريكا به دنبال درگيري با چين نيست اما اين تصميم امنيت منطقه‌اي را بهبود مي‌بخشد. از سخنان پساكي درباره اينكه هر كشوري مي‌تواند تكنولوژي هسته‌اي خود را گسترش دهد چنين برمي‌آيد كه امريكا خود مقصر اصلي در از بين بردن سيستم بين‌المللي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي است. در ادامه سخنان وزير امور خارجه كره‌شمالي آمده است: «ما از نزديك و با دقت پيشينه اين تصميم امريكا را دنبال مي‌كنيم و پاسخي درخور و متناسب در شرايطي كه حتي كمترين تهديدي عليه كشورمان احساس كنيم خواهيم داد.»


دمشق: حق خود را براي پاسخ به تعرض‌هاي تركيه محفوظ مي‌دانيم
وزارت خارجه سوريه نقض حاكميت اين كشور توسط تركيه را محكوم كرد و آن را اقدامي متجاوزانه خواند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، يك منبع مسوول در وزارت خارجه سوريه اعلام كرد: ما اقدامات متجاوزانه تركيه و نقض حريم‌مان توسط اين كشور را محكوم مي‌كنيم و آن را نقض آشكار حاكميت و استقلال سوريه و بخشي از سياست‌هاي اين كشور مي‌دانيم. او گفت: از دبير كل سازمان ملل و شوراي امنيت مي‌خواهيم موضعي واضح و آشكار در قبال اقدامات متجاوزانه تركيه اتخاذ كنند كه متناسب با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت درباره احترام به حاكميت، استقلال و تماميت ارضي سوريه باشد. سوريه حق خود را براي واكنش به اقدامات تركيه براساس قانون اساسي و قوانين بين‌المللي محفوظ مي‌داند. نظام تركيه بايد به مسووليت‌هاي قانوني، سياسي و مالي خود براساس قوانين بين‌المللي عمل كند.


هشدار دبير كل سازمان ملل نسبت به وقوع جنگ سرد بين پكن و واشنگتن
 دبير كل سازمان ملل در بحبوحه تنش بين امريكا و چين نسبت به وقوع جنگ سرد بين دو كشور هشدار داد. به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، «آنتونيو گوترش»، دبير كل سازمان ملل با توجه به تشديد تنش‌ها بين امريكا و چين نسبت به وقوع جنگ سرد بين دو كشور هشدار داد. گوترش از رهبران دو كشور خواست پيش از اينكه اختلافات بر ساير نقاط جهان تاثيرگذارد، روابط ناكارآمد خود را اصلاح كنند. او در آستانه نشست مجمع عمومي سازمان ملل با بيان اينكه دو قدرت بزرگ اقتصادي بايد در موضوع آب‌و‌هوا همكاري كنند، افزود: «ما بايد به هر قيمتي از جنگ سرد اجتناب كنيم‌، جنگي كه با جنگ قبلي متفاوت و حتي خطرناك‌تر خواهد بود.» گوترش گفت: «دو قدرت بزرگ اقتصادي جهان بايد در زمينه آب‌وهوا همكاري و با قدرت بيشتري در زمينه تجارت و فناوري حتي در سايه اختلافات سياسي بر سر حقوق‌بشر، اقتصاد، امنيت و حاكميت در درياي چين جنوبي مذاكره كنند.» او ادامه داد: «متاسفانه امروز ما فقط يك رويارويي داريم و بايد يك رابطه كاربردي بين دو قدرت دوباره برقرار كنيم.» دبير كل سازمان ملل متحد اين رابطه كاربردي را براي حل مشكلات واكسيناسيون، مشكلات تغييرات آب‌وهوايي و بسياري از چالش‌هاي جهاني ديگر كه بدون روابط سازنده در جامعه بين‌المللي به ويژه در بين قدرت‌هاي بزرگ قابل حل نيست، ضروري دانست. او هشدار داد كه دو استراتژي رقيب ژئوپليتيك و نظامي، خطرهايي را به همراه خواهند داشت و جهان را دچار تفرقه خواهند كرد. بنابراين رابطه رو به وخامت بايد به زودي اصلاح شود‌.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون