• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5033 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱ مهر

خبر كوتاه

توليد گندم ۳۰ درصد  كاهش يافت

علي‌قلي ايماني، نايب‌رييس بنياد ملي گندم‌كاران اظهار داشت: نسبت به سال گذشته امسال توليد گندم 30 درصد كاهش داشته، اما از لحاظ ارزشي نسبت به سال‌هاي قبل 55 درصد رشد در خريد را داريم.  وي با اشاره به ميزان كشت گندم گفت: چند سالي بود كه در كشور نزديك به 6 ميليون هكتار گندم كشت مي‌شد كه از آن 2 ميليون هكتار گندم آبي و 4 ميليون هكتار كشت ديمي بود. به‌رغم اين كشت، وارد‌كننده 7 ميليون تن گندم در كشور بوديم اما با تاكيدات مقام معظم رهبري و تمهيداتي كه انديشيده شد در سال 95 در توليد گندم به خودكفايي رسيديم كه حتي تا امسال ادامه داشت. وي ادامه داد: سال‌هاي گذشته ثابت كرديم در كشور اين قابليت و پتانسيل وجود دارد كه 14 و نيم تا 15 ميليون تن گندم كه بيشتر از نياز كشور است را توليد كنيم. متاسفانه امسال به دليل خشكسالي و افزايش قيمت ناگهاني نهاده‌هاي توليد مانند كود، سم و بذر كه در كشور اتفاق افتاد، نتوانستيم به پيش‌بيني صورت گرفته برسيم.


گراني كره ربطي به صادرات شيرخشك ندارد
سيد محمدرضا بني‌طبا، سخنگوي انجمن صنايع لبني با اشاره به اينكه افزايش قيمت كره ارتباطي با صادرات شيرخشك ندارد، اظهار كرد: با توجه به آنكه مصوبه رفع ممنوعيت صادرات كره حيواني ابلاغ نشده و عوارض خروج شيرخشك هنوز حذف نشده است، از اين‌رو گراني كره ارتباطي به اين امر ندارد. وي افزود: بنابر مصوبه وزارت جهاد در مرداد مبني بر افزايش قيمت شيرخام از ۴ هزار و ۵۰۰ به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان و قيمت چربي از ۶۰ به ۸۰ تومان، كره گران شد، چراكه ۸۵ درصد كره حيواني مرتبط با قيمت چربي و مابقي حقوق و دستمزد، بسته‌بندي و حمل و نقل و... است.بني‌طبا ادامه داد: با وجود آنكه رفع ممنوعيت صادرات كره حيواني در صورت اجرايي شدن آن در افزايش قيمت اثرگذار است، به نظر مي‌رسد مسوولان وزارت جهاد كشاورزي به اين‌ نتيجه رسيدند كه در خصوص رفع ممنوعيت كره حيواني و حذف عوارض شيرخشك بيشتر تامل كنند.


اعلام زمان واريز وام‌هاي بازنشستگان كشوري
علي خدامي، مديركل امور مالي صندوق بازنشستگي كشوري از پرداخت وام ضروري تا امروز (پنجشنبه) خبر داد. او افزود: نوبت چهارم وام ضروري ۱۰ ميليون توماني براي ۲۳ هزار و ۲۷۱ نفر از بازنشستگان مشمول تا ظهر امروز (پنجشنبه اول مهرماه) واريز خواهد شد.


كاهش ۷۰ هزار تني توليد پسته  در سال جاري
حسين رضايي، دبيركل انجمن پسته ايران گفت: قيمت‌ پسته از خردادماه روند صعودي داشته و دليل آن نيز افزايش قيمت پسته كشورهاي رقيب بود. قيمت جهاني پسته بايد مشخص شود كه بر اساس آن قيمت پسته دوباره تغيير و به احتمال زياد قيمت پسته بيشتر خواهد شد. دبيركل انجمن پسته ايران مي‌گويد: امسال 70 هزار تن پسته از سال‌هاي قبل كمتر داريم درصورتي كه سال گذشته نزديك به 230 هزار تن پسته توليد شد. به‌طوري كه محصول و جوانه‌هاي سال آينده نيز بر اثر تغييرات اقليمي از بين رفته و امسال حفظ بازار و مديريت دشوار است كه حمايت دولت را مي‌طلبد. انجمن ملي پسته آمار دقيق پسته را امسال بعد از پايان برداشت، در آبان ماه اعلام خواهد كرد اما تخمين ما بر 140 تا 150 هزار تن پسته است.


«هزينه كنسلي» لغو پروازهاي اربعين برداشته شد

وزارت راه و شهرسازي اعلام كرد: ستاد اربعين اين وزارتخانه در جلسه‌اي به رياست معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي مصوب كرد: از ۳۰ شهريور تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در صورت كنسلي بليت زائران بايد كل وجه به صورت ۱۰۰ درصد توسط ايرلاين يا چارتركننده به مسافر بازگردانده شود و سازمان هواپيمايي آن را ابلاغ و بر حسن اجراي آن نظارت كند. همچنين مقرر شد: از روز شنبه مورخ ۳ مهر، روزانه حداقل ۴۰۰ اتوبوس در مرز مهران براي بازگشت زائران آماده و مستقر شود. بنا بر اين گزارش ستاد اربعين وزارت راه و شهرسازي بر لزوم آمادگي و اطلاع‌رساني سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي براي پيش فروش بليت برگشت زائران با اتوبوس از مرز مهران تاكيد و مصوب كرد كه سازمان هواپيمايي كشوري ظرفيت پاسخگويي سامانه‌هاي دريافت شكايات را براي پاسخگويي ۲۴ ساعته در طول شبانه‌روز افزايش دهد.


چرا طرح پايانه فروشگاهي و سامانه موديان اجرا نشد؟

محمدباقر مجتبايي، دبيركل اتاق اصناف ايران گفت: به دليل فراهم نبودن زيرساخت‌هاي اجرايي، شناسايي كارتخوان‌ها و انتخاب شركت‌هاي معتمد و آموزش طرح پايانه فروشگاهي و سامانه موديان طي سال جاري اجرا نشد.  وي گفت: اين قانون از ابتداي سال ۱۴۰۰ ‌بايد اجرايي مي‌شد كه به دليل فراهم نبودن زيرساخت‌هاي اجرايي آن كه بخشي از آن بايد توسط بانك مركزي و شبكه بانكي فراهم مي‌شد و همين طور شناسايي كارتخوان‌ها و انتخاب شركت‌هاي معتمد و مساله آموزش، اجرايي نشد. دبيركل اتاق اصناف ايران تصريح كرد: طي دو سال اخير سازمان امور مالياتي به دليل شرايط كرونايي نتوانست دوره‌هاي آموزشي اين طرح را برگزار كند و طي مذاكره‌اي كه با وزارت اقتصاد دولت قبل داشتيم براي اجراي اين طرح زمان گرفتيم تا شرايط و زيرساخت‌هاي لازم اين قانون فراهم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون