• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5036 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۶ مهر

نقش ملت ايران در مقدس‌ترين دفاع

علي صديق

هيچ جنگي مورد تاييد هيچ‌ كس در هيچ جايي در اين كره خاكي نيست، اما هيچ‌ كس در برابر تجاوز و حمله به محدوده سرزميني خود بي‌تفاوت نيست. در جنگ تحميلي كه توسط صدام و با تحريك بعضي از كشورهاي غربي-اروپايي و دست‌نشاندگان‌شان در منطقه به كشور عزيز و مظلومان تحميل شد، دلايل و ابعاد پنهان آن براي نسل امروز مشخص نيست.
بعد از ظهور و پيروزي انقلاب اسلامي توسط حضرت امام خميني(ره)، به نوعي جنبش آزادي‌بخش در منطقه به پيروي از حضرت امام خميني(ره) شكل گرفت كه شاكله آن شيعيان منطقه بودند، از پاكستان و افغانستان و باكو و عراق و يمن و اردن و لبنان و مناطقي كه شيعيان تشنه رهايي از ضامن و جور ديكتاتورهاي حاكم آن زمان بودند.
با دعوت حضرت امام(ره) جهت قيام عليه اين ظلم، كشورهاي منطقه از حب روزافزون ايشان در بين آحاد مردم خود به ترس افتادند و با تحريك صدام كه آن زمان خود را رهبر جهان عرب مي‌دانست و به نوعي دچار توهم خودبزرگ‌بيني شده بود، با شارژ دلارهاي نفتي و تسليحاتي وادار به حمله به سرزمين مقدس ما كردند. به نظر نگارنده، علاوه بر دفاع مقدس بايد نام جهاد مقدس را نيز به عنوان جنگ تحميلي اضافه كرد. جهاد در آموزه‌هاي اسلامي يعني كوشيدن همراه با فداكاري در راه خدا و مگر جز اين بود كه در دوران جنگ تحميلي هم براي دفاع از سرزمين و ناموس و تب و خاك جنگيديم و هم براي احياي مجدد شيعه؟!
يادمان نرفته دفاع جانانه و غرورآفرين كماندوهاي نيروهاي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در روزهاي آغازين حمله بعثيون! مگر مي‌شود يادمان برود نبرد تن به تن عشاير خوزستان با متجاوزان بعثي را؟! مگر مي‌شود جانفشاني جهان‌آراها را فراموش كرد؟! هر قدر از حماسه‌هاي و مردانگي و جانفشاني گمناماني كه براي دفاع از ايران اسلامي خون را نثار كردند، بگوييم باز كم گفته‌ايم؛ از دوكوهه، از غواصان دست بسته، از حلبچه، از سرند و سبلان و جوشن، از كدامين باكري‌ها، همت‌ها، بابايي‌ها از كدام بگوييم كه يادمان نرفته باشد؟!
چگونه براي اين نسل قصه معرفت و نجابت اين ملت وفادار و ايستاده را توضيح دهيم، بگوييم كه مادر پيري كه تنها فرزند خود را براي دفاع از اين آب و خاك به جبهه‌ها فرستاد، كدام خاطره را از ارسال مايحتاج جبهه‌ها توسط مردمي كه سخت در تحريم‌ها و محاصره‌ها بودند، بگوييم؟!
واقعيت جنگ ايران و عراق داراي ابعادي بسيار فراتر از يك جنگ كلاسيك است؛ نبرد در همه جبهه با افتخارات و شگفتي‌ها همراه بود، در همه نيروهاي عمل‌كننده و درگير نبرد از جمله H3، مرصاد و ديگر عملياتي كه باعث بهت جهاني شده است. نحوه جنگ رزمندگان اسلام و نوع رفتار با اسراي جنگي كه از ملل ديگر بودند و خود عراقي‌ها، باعث به وجود آمدن فرهنگ جديدي در جنگ‌هاي كلاسيك شد. تفاوت نگهداري و پذيرايي از اسرا، نحوه تبادل را با بعثيون مقايسه كنيد، تاريخ گواه مي‌دهد كه چه جنايات و فجايعي از بعثيون عليه آزادگان ما صورت گرفت. كم‌كاري جامعه هنري در ساخت فيلم و سريال و تئاتر در رابطه با سينماي جبهه و جنگ را نمي‌توان ناديده گرفت، هنوز در سال ۲۰۲۱ دنيا در حال ساخت فيلم‌هايي در مورد جنگ جهاني دوم هستند اما سينماي دفاع مقدس ما چند سالي است كه از ساخت حماسه قرن دور شده‌ است. كسي مي‌گفت كه اسم شهدا را روي كوچه‌ها و خيابان‌ها گذاشتند تا هر وقت كه به خانه‌مان مي‌رسيم بدانيم كه اين راه با خون شهيدي امن شد، اما متاسفانه امروزه به ‌دليل زياده‌خواهي و دنياپرستي بعضي از مسوولان و خيانت به وظيفه اصلي‌شان -كه همانا خدمت به اين مردم نجيب و سازگار باشد- باعث پايمال شدن خون شهيدان و جانبازان و آزادگان شده است.
برخورد قهري و جناحي در مورد مردم و نيازهاي‌شان نامي جز خيانت به خون شهدا نيست و هرگاه كه به مزار شهدا مي‌رويم، ابتدا بايد زانوي ادب زده و پس از قرائت فاتحه، بايد با دلي غمگين بگوييم: «شهدا شرمنده‌ايم!»
با احترام به آحاد مردم وطن‌پرست، شهيدپرور و ولايت‌مدار ايران اسلامي و رزمندگان، شهدا، جانبازان، ايثارگران و آزادگان 8 سال دفاع مقدس.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون