• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5036 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۶ مهر

هفت خان ثبت نام دانش‌آموزان افغان در مدارس

مدير خانه كودك شوش با اشاره به ناهماهنگي‌هاي موجود در تمديد يا دادن برگه حمايت تحصيلي جديد به دانش‌آموزان اتباع افغان براي ثبت نام در مدارس ايران، گفت: درحالي آمار ميزان برگه‌هاي حمايت تحصيلي داده شده به دانش‌آموزان افغانستاني منتشر مي‌شود كه به علت نوبت دهي ديرهنگام دفاتر كفالت يعني نوبت‌دهي در شهريور سال جاري، گروهي از اين كودكان وارد چرخه آموزش نشدند چراكه ظرفيت مدارس براي ثبت نام دانش‌آموز تكميل شده  بود.
به گزارش ايسنا، پروين ياري در نشست ماهانه انجمن حمايت از حقوق كودكان كه درباره موانع ثبت‌نام كودكان مهاجر افغانستاني در مدارس ايران به صورت پخش زنده از اينستاگرام برگزار شد، اظهار كرد: ناهماهنگي‌هاي موجود در تمديد برگه حمايت تحصيلي يا گرفتن برگه جديد براي بچه‌هاي مهاجر، دير اعلام كردن چگونگي روند گرفتن مدارك و اطلاع‌رساني نامناسب به خانواده‌ها موانعي را براي ثبت نام دانش‌آموزان افغانستاني در مدارس ايجاد كرده است.
وي شلوغ بودن، تعداد كم و وقت‌دهي ديرهنگام دفاتر كفالت را از ديگر مشكلات گرفتن برگه حمايت تحصيلي دانست و افزود: در سال جاري بخشنامه جديدي تحت عنوان «اصلاح بخشنامه ثبت‌نام كودكان مهاجر در مدارس» ابلاغ شد كه برخي اسم آن را بخشنامه «بازگشت به فرمان رهبري» گذاشته‌اند. اين بخشنامه شامل ۹ بند است كه بسياري از موارد به ويژه موارد مربوط به مدارك هويتي را پوشش مي‌دهد. براي مثال طبق يكي از بندها اگر يكي از اعضاي خانواده در حال تحصيل در مدرسه باشد و برگه حمايت تحصيلي گرفته باشد باقي بچه‌ها نيز مي‌توانند اين برگه را دريافت كنند، اما باز هم در عمل مي‌بينيم اين بخشنامه هم برخي از مشكلات به ويژه مشكلات پيرامون كارت اقامت و محل سكونت را  داشت.
مدير خانه كودك شوش در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به موانع و مشكلاتي كه پاندمي كوويد۱۹ براي تحصيل دانش‌آموزان افغانستاني ايجاد كرده، گفت: سال گذشته با توجه به پاندمي كوويد ۱۹ عملا هيچ دفتر كفالتي باز نبود و هيچ برگه حمايت تحصيلي تمديد نشد و به همين علت گروهي از بچه‌ها سال گذشته از حضور در مدارس جا ماندند. برخي از خانواده‌ها تنها يك گوشي داشتند كه بايد از همان براي تحصيل فرزند خود نيز استفاده مي‌كردند و اين كار را خيلي سخت مي‌كرد و عملا بخشي از امكانات آموزشي از دسترس كودكان خارج شد. از اين رو در پايه اول ابتدايي براي بچه‌هاي افغانستاني خيلي ريزش داشتيم. بعضا خانواده‌هاي كم جمعيت ايراني امكان رسيدگي به آموزش فرزند خود را دارند ولي اين امكان براي كودكان مهاجر افغانستاني وجود نداشت. در كنار مشكلات پيرامون معيشيت خانواده‌ها، نداشتن گوشي هوشمند، همراه نبودن خانواده با دانش‌آموز و نداشتن سواد استفاده از پلتفرم آموزشي، نبود آموزش رسمي مدارس و استفاده از اپليكيشن شاد براي كودكان افغانستاني نيازمند گذرواژه‌اي بود كه براي برخي از كودكان مهاجر افغانستاني ممكن نبود. تنها پيشنهاد ما به آنها در اين ايام استفاده از آموزش‌هاي تحصيلي صدا و سيما  بود.
در بخش ديگر اين نشست قدسيه كلهر، مددكار اجتماعي خانه كودك ناصر خسرو نيز با اشاره به مشكلات مهاجران براي گرفتن حمايت تحصيلي، اظهار كرد: در برخي موارد مهاجران كارت اقامتي از شهر ديگري دارند ولي در تهران ساكنند و اينگونه كدي برايشان صادر نمي‌شود، چراكه كارت‌شان در شهري كه صادر شده، اعتبار دارد. در اين بين اما افرادي هم داشتيم كه با پيگيري و مراجعه به فرمانداري توانستند برگه تردد يك‌ساله بگيرند، اما بعضا خانواده‌هاي مهاجر به علت عدم آگاهي نمي‌دانند چگونه بايد اين مسائل را  پيگيري كنند.
وي با بيان اينكه حتي ممكن است روند ثبت نامي دانش‌آموزان افغان در دو مدرسه كنار هم و نزديك به هم متفاوت باشد، افزود: برخي مدارس با توجه به فضاي آموزشي و ظرفيت خود براي ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستاني سليقه‌اي برخورد مي‌كنند. برخي مدارس اولويتي براي ثبت‌نام اين كودكان ندارند و مديران مدارس بعضا دلايل منطقي هم دارند. اين مديران به ويژه براي ثبت‌نام مقطع اول ابتدايي به تكميل ظرفيت مدرسه اشاره مي‌كنند. مهاجران ما بيشتر در مناطق ۱۲ تا ۱۷ تهران هستند و تراكم جمعيت هم در همين مناطق است. در چنين شرايطي مي‌گرديم و در مناطق ديگر مدرسه‌اي براي تحصيل اين بچه‌ها پيدا مي‌كنيم. كلهر در بخش ديگر سخنان خود درباره شهريه دريافتي مدارس از دانش‌آموزان افغانستاني ادامه داد: در برخي جاها اين شهريه‌ها با هم مساوي اما در برخي جاها هم شهريه‌هاي بيشتري از بچه‌ها گرفته مي‌شود. در اين راستا ما در خانه كودك سعي مي‌كنيم وارد گفت‌وگو با مدارس شويم تا اين شهريه را از طريق حاميان مالي پرداخت كنيم و در حد توان از اين بچه‌ها حمايت كنيم و با ارتباطاتي كه با مدارس مي‌گيريم اين مسائل را تسهيل مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون